Strö som tål mycket fukt.

Sv: Strö som tål mycket fukt.

Jag la 7 säckar (bränslepellets á 16 kg) i en 9 m2 box, fyllde på med två säckar i veckan de första veckorna, nu lägger jag en säck i veckan.

Jag vattnar nya säckar om bädden är torr, annars är det ju bara bra att nyttja uppsugningsförmågan.

/AA
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Vi har problem med halmpellets just vid fuktigt väder :( Vågar inte lägga in torrt till de som äter heller så måste vattna sönder dem.. vilket medför att det är en ständigt fuktig bädd :/. Skulle man kunna duscha lite lätt med något som de inte gillar, typ ättiksblandning? Eller är det en dålig idé? Är ju inte så bra kanske om de äter 2-3 kg av det...
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Är också orolig övar att dom ska tugga i sig pelletsen :D Har en som äter (smakar) på precis allt. Bilar, träd, spån, stenar, husse.. Och hur farligt är det om dom gör det? Smakar åtminstone.

Undrar hur mycket pellets det går åt till ca 20kvm. Går två-tre spånbalar från tomt till tjockt och dom kostar ungefär 70kr/st.

Din rädsla är befogad. Jag hittade min mumsande spånpellets en dag. Läskigt med tanke på
hur mycket vatten de suger upp, hög risk för foderstrupsförstoppning.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Hampaströ, mycket drygare, tar bort ammoniaklukt och kan spridas direkt i markerna. Här nere har vi en producent, Österlenhampa , men det finns fler i Sverige.
Hampanätet

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Det är som vanligt strö kan kännas fuktig om man jämför med vanligt spån. Levereras på bal som vanligt spån.

Svenskt producerad hampa
Hampaströ har en bevisad god uppsugningsförmåga
och minskar därmed risken för hovröta.
Reducerar även doften av ammoniak.
Vill du halvera gödselstacken?
Minska den med hampaströ!
Pris:
1025:-‐ /250kg pall
66:-‐/säck

Rolle
IpL
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

KL

Ja, pellets tål mycket fukt, jag använde halmpellets tidigare och upplevde att dessa hade en otroligt bra uppsugningsförmåga.

Men - jag har två extrema matvrak till hästar. De kunde vräka i sig av pelletsen trots att de även hade hösilage att tugga på. Det slutade med att ena hästen fick ett kraftigt kolikanfall och kördes akut med djurambulans till Helsingsborgs djursjukhus.

Så har man mycket matglada hästar ska man kanske vara lite försiktig med pellets. Nu använder jag hackat halmströ istället. Levereras också i balar (och också från Österlen!). Suger sämre än pelletsen men känns säkrare för mig.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Se upp med hampapellets om du har en häst som kan få för sig att äta av det. Var några tävlingshästar som höll på stryka med av det då gäststallet hade hampapellets i boxarna och de åt av det. :crazy:
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Jag strör med spån i uteboxarna men nu när det är så fuktigt så blir det genomblött i boxarna. Kan ni rekommendera något annat strö som tåler mycket fukt?

Rent krasst måste jag ju säga att om det nu blir så jättefuktigt i uteboxarna vs inneboxar känns det som att det måste va lite felkonstruerat i uteboxarna... En utebox ska ju inte bli blötare än en innebox. Om det är så att vatten rinner in i boxen utifrån skulle jag nog hellre lägga tid och pengar på att åtgärda DET problemet ist för att byta strö.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Fast det måste ju inte bero på felkonstruktion? Vårt stall blir också väldigt fuktigt när det är fuktigt i luften, och jag har aldrig varit med om ett stall med bättre luft. Vi har två dörrar + 3 fönsterluckor öppna så det beror inte på kondens. När det är fuktigt i luften ute (regn eller bara hög luftfuktighet) så är stallgolvet jätteblött och det märks direkt i boxarna att det är fuktigt ute. Jag som brukar klara mig på en spånbal i veckan kan då ibland behöva 3.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Då är det väl en felkonstruktion om det läcker in vatten så att det kommer upp genom golvet?
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Det kan komma in lite om det regnar mycket men majoriteten kommer faktiskt från luftfuktigheten. Det dryper av fukta här nere.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Fast det måste ju inte bero på felkonstruktion? Vårt stall blir också väldigt fuktigt när det är fuktigt i luften, och jag har aldrig varit med om ett stall med bättre luft. Vi har två dörrar + 3 fönsterluckor öppna så det beror inte på kondens. När det är fuktigt i luften ute (regn eller bara hög luftfuktighet) så är stallgolvet jätteblött och det märks direkt i boxarna att det är fuktigt ute. Jag som brukar klara mig på en spånbal i veckan kan då ibland behöva 3.

Vi har haft 95-100% i luftfuktighet i Sthlm i snart 2 veckor och NEJ det blir inte blött på stallgolven...
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Men det blir det i stallet där jag står, där det är öppet stall och alltså inte varmt och fuktigt. Det kanske inte blir det i ditt stall, men det betyder ju inte att det inte kan bli det? Har märkt att det framförallt blir så i stall som står mycket öppna och mycket luft utifrån kommer in.

Jag förstår precis problemet som Narcissa har. Jag har dock inte någon bra lösning på problemet tyvärr. Torra pellets låter ju på pappret som att det skulle funka på just luftfuktigheten. Men ja, jag vet inte.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Hej!

Så olika det kan vara. Mitt extremmatvrak testade halmpeletts första gången hon stog på det och spottade snabbt ut det och har sen dess aldrig testat igen (om det nu inte är så att hon äter alla typer av strö, vilket är nåt jag funderat på ibland). Vanig halm funkar inte på min, hon äter upp allt torrt och får dessutom hosta.

/Lavinia, önskar att halm hade funkat
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Det kan komma in lite om det regnar mycket men majoriteten kommer faktiskt från luftfuktigheten. Det dryper av fukta här nere.

Jag bor också i Skåne och jag har ligghall med vindnät upptill i sidorna och öppet i nocken = mycket luft i ligghallen. Aldrig att det är speciellt fuktigt i bädden med gjutet golv under, så har ni fukt i bäddarna i stallet så tror jag inte det kommer från fukten i luften om ni har öppet i stallet, utan underifrån.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
435
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 960
Senast: Sorgsen
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp