Strö som tål mycket fukt.

Narcissa

Trådstartare
Jag strör med spån i uteboxarna men nu när det är så fuktigt så blir det genomblött i boxarna. Kan ni rekommendera något annat strö som tåler mycket fukt?
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Jag säger också pellets. Lägg in dom som dom är.
Vi använde vanlig bränslepellets hos hästarna. Samma funktion men mycket billigare!
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Både spånpellets och halmpellets och bränslepellets fungerar bra.

Bränslepellets är billigast så därför använder jag det främst numera.

Bränslepellets köper jag oftast från Byggmax, billigt och enkelt och de har inga konstiga tillsatser utan är bara pressat spån.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Kan man köpa på byggmax? Hur många säckar går det åt till en 10 kvm box?
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

i och med fukten i uteboxen nu så löser pelletsena upp sig själva, vanligtvis är det bra om man blöter dem först.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Lånar tråden.
Jag har spånpellets och brukar blöta det. Men min ponny älskar tydligen att kissa och tömma ut vattenhinken i boxen :cautious: med resultatet att det blir totalt genomblött på ett par dagar, och alltså väldigt dyrt att köpa nytt hela tiden.
Kan jag lägga in pelletsen torr? Eller typ blöta varannan säck och lägga varannan torr?
Är dock lite orolig att han ska käka upp pelletsen, han är ett riktigt matvrak...
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Är också orolig övar att dom ska tugga i sig pelletsen :D Har en som äter (smakar) på precis allt. Bilar, träd, spån, stenar, husse.. Och hur farligt är det om dom gör det? Smakar åtminstone.

Undrar hur mycket pellets det går åt till ca 20kvm. Går två-tre spånbalar från tomt till tjockt och dom kostar ungefär 70kr/st.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Undrar hur mycket pellets det går åt till ca 20kvm. Går två-tre spånbalar från tomt till tjockt och dom kostar ungefär 70kr/st.

Wow, hur lyckas du med det? Jättebalar? :D När jag fyllde upp ponnyns förra box (11 kvadrat) tog det typ 3 balar vill jag minnas och blev ändå inte riktigt så tjockt som jag vill ha det.
Hursomhelst, nuvarande boxen är typ 10 kvadrat och där fyllde jag upp med 9 spånpelletssäckar. Det blev riktigt tjockt och bra, hade säkert räckt med typ 7.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

I 10kvm box lade jag in 4 säckar utan att blötlägga. Ingen utav våra hästar åt utav det. Inom ett par dagar var de flesta pellets krossade och det blev en mjuk fin bädd på ett par cm, fyllde sedan på med en säck i veckan.
De andra i stallet hade samma påfyllning.
Vi köpte vårt på xl-bygg. Provade en annan sort också men dom sög inte upp lika mycket.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Min pissponny behöver jag fylla på åt typ 3 säckar i veckan :crazy: Därav min förhoppning att det inte ska bli genomblött lika fort om det går att lägga in torrt...
Den andra ponnyn jag mockar åt får kanske 1-2 säckar i månaden, så det är lite skillnad.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Hej!

Min erfarenhet är att spånpellets tål lika lite fukt som spån- det blir genomblött i utebox. Halmpellets och ren träpellets (typ eldningspellets) funkar mycket bättre.

Jag har testat att blöta och inte blöta spånpellets i utebox och det blir blött, fick lägga in 3 pelletspåsar/vecka, minst. Våra uteboxar lägger in minst 2/vecka nu, medan inneboxarna använder max 1/vecka.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
435
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 960
Senast: Sorgsen
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp