F

fnorr

Vad använder man i Sverige för strö till boxarna? Vi har linströ, Analin och jag har aldrig varit med om bättre men dom leverantörer jag har variti kontakt med säger att det intef inns i Sverige, sâ jag leter ett bra alternativ. Tacksam för svar

Sv: Strö

Vi använder oss av torv i stallet.
Ger en bra bädd och det är lättare att bli av med gödselt.
Lite trist att det blir så mörk i boxen bara.

Jag använder halm med spån under. Mjukt och skönt för hästarna, sysselsättning får de ju oxå. Har torvförbud från hovslagaren, märrens hovar blir alldeles äckliga av torv.

Ok det verkar luta ât torv. Är det lätt att fâ tag pâ, är det dyrt och vad är et förslags konsistens pâ torv?

Torven är lättmockad men jag tycker att dom negativa aspekterna väger tyngre. Torven fryser. Har du inte möjlighet att förvara den i uppvärmt utrymme så kommer du att få stå och hacka dig fördärvad i vinter. Inte kul. Men nu vet jag ju inte var du bor, du bodde inte i Sverige? Då kanske du inte har dom problemen...

Jag använder halm med spån under. Jättebra. Halmen ger ett ljust och fräscht intryck och det luktar trevligt av spånet. Halmen ger också sysselsättning, som AnnaKarin sa, och det är nästan det viktigaste, anser jag. Ingen risk att dom inte får tuggbehovet tillfredsställt.

Jag har haft konvalescent i över ett halvår och att den hästen inte blev knäpp på kuppen, det tackar jag halmen för.... :bow:

Yamaha skrev:
Torven är lättmockad men jag tycker att dom negativa aspekterna väger tyngre. Torven fryser. Har du inte möjlighet att förvara den i uppvärmt utrymme så kommer du att få stå och hacka dig fördärvad i vinter. Inte kul. Men nu vet jag ju inte var du bor, du bodde inte i Sverige? Då kanske du inte har dom problemen...

Jag tycker inte att torven fryser så särskilt mycket. Vi hade en torv förut, som var ganska blöt och då frös den - men nu har vi bytt märke och då fryser den nästan ingenting. Så jag tror att sånt beror på vilket märke på torven man har! :)

Ja det lâter ju inte sâ kul att stâ och hacka hela vintern. Vi ska med tiden flytta till Hälsingland och där kan det ju bli kallt....nu bor jag i Belgien

Huntress skrev:
Jag tycker inte att torven fryser så särskilt mycket. Vi hade en torv förut, som var ganska blöt och då frös den - men nu har vi bytt märke och då fryser den nästan ingenting. Så jag tror att sånt beror på vilket märke på torven man har! :)
Vad använder du för märke?

fnorr skrev:
Vad använder du för märke?

Nu kommer jag faktiskt inte ihåg vad vårt nuvarande märke heter :o , men jag kan ta reda på det senare idag. :)

Men jag kan säga att torven som var blöt och frös - den var ifrån RS produkter.

I stallet har vi både torv & TorvMix (som består av både torv och 15 % spån tror jag) TM gör att det inte fryser lika lätt på vintern som vanlig torv gör. Tycker att Torvmixen verkar bra (har ännu inte testast den på vintern, eftersom det är en ny produkt!). Båda kommer från RS.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar