arabia

Trådstartare
Hur mkt el rättare sagt lite strö är minimum i en box?
Har hört för länge sedan nån minimum i cm tjockt lager
Nån som vet?

Sv: Strö?

Det beror väl kanske lite på vad man använder för strö.. Jag använder halmpellets å har ca. 10-15 cm bädd.. men använder jag halm är det mer... jag brukar ha som riktlinje att hästarna "inte står på betongen" när man kommer ut på morgonen...

Menar du lagstadgat? Nej, det finns inte. En ren och torr liggplats är det enda. Tänk själv, hur skulle man mäta det vid en inspektion?

Ur L101 (3 kap §8)
Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara
konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort.
Liggytorna ska hållas torra och rena.
Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet

anledningen till frågan är att jag idag besökte ett stall där de hade typ 2cm torv i boxarna, tycker det är på tok för lite

Ur L101 (3 kap §8)
Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara
konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort.
Liggytorna ska hållas torra och rena.
Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet

Jag har alltid tolkat det som att hästen inte ska kunna komma i direktkontakt med ett betonggolv i alla fall utan den ska kunna ha god liggkomfort helt enkelt..vilket för mig kräver en del strö och ett minimum på 10-15cm för att den inte ska ta i golvet om den ligger ner.

Det är en bra riktlinje tycker jag..tyvärr ser man ibland boxar med tok för lite strö i.
Jag brukar tänka att jag själv ska kunna sova där, dvs tillräckligt mjukt, torrt och hygieniskt.

Med för liten mängd strö kan jag inte tänka mig att det blir tillräckligt torrt. Hästen ska inte kunna få kissfläckar tycker jag.

Däremot tror jag att det är som så mycket annat, en tolkningsfråga helt enkelt.

Senast ändrad:

Kl
Jag har aldrig sett någon riktlinje men man får ju titta på flera saker.
Vilken typ av golv är det. Ett trägolv kräver vanligen mindre står än ett betonmggolv både för att ströt ligger mer still och för att det isolerar i sig själv.
Vilken typ av häst har man. Olika hästar rör ju runt ströt på olika sätt och har dessutom olika behov för att inte få tex skav på hasorna.
Vilken typ av bädd har man. En permanentbädd tycker jag ska vara tjockare än en växelströbädd.
Jag skulle verklgien inte vilja ha så mycket som 15 cm vid växelströbädd när det gäller mina damer. Kanske 10 cm på mitten och tunnare i kanterna, i ena fallet bara någon cm på kanten. Då står mina hästar på trägolv och i de boxar de står nu så har jag aldrig haft problem med att hästen ligger på golvet pga tunt strölager. Den ena damen hade dock en vana ett tag att gräva ett hål att sova i (ibland undrar jag om hon trodde hon var hund eller liknande) och där hade tjockleken på bäddden knappast spelat någon roll (hade väl 15-20 cm strö i det området).

Med för liten mängd strö kan jag inte tänka mig att det blir tillräckligt torrt. Hästen ska inte kunna få kissfläckar tycker jag.
Det här är en intressant sak. Få kissfläckar. Om jag tittar i mina boxar så kan stört (torv) vara plaskblött på ytan för att knappt vara något längre ner. Den ena får även bajsfläckar då hon skiter och sen använder skithögarna som huvudkudde :crazy:. Varför kan inte mina hästar vara renliga och skita i ett hörna och sova i ett annat?
För övrigt har jag samma resonemang som du. Kan jag inte själv tänak mig att campa i ströt så har inte hästen något där att göra.

Hur mkt el rättare sagt lite strö är minimum i en box?
Har hört för länge sedan nån minimum i cm tjockt lager
Nån som vet?

Jag går efter riktlinjen att det ska gå att slänga sig ned på knä utan att det gör ont. Då är det lagom med strö.

Det finns undantag i det jag menade ang kissfläckar, men är det plaskblött i boxen, eller större delar varje morgon man kommer då tycker jag att man har för lite strö eftersom att det inte finns tillräckligt med uppsugningsförmåga = inte torrt.

Det ska vara svårt att få kissfläckar i alla fall är det jag menade.

Sen finns det ju hästar som gör allt för att uppnå kiss/bajsfläckar :grin:

Det här är en intressant sak. Få kissfläckar. Om jag tittar i mina boxar så kan stört (torv) vara plaskblött på ytan för att knappt vara något längre ner. Den ena får även bajsfläckar då hon skiter och sen använder skithögarna som huvudkudde :crazy:. Varför kan inte mina hästar vara renliga och skita i ett hörna och sova i ett annat?
För övrigt har jag samma resonemang som du. Kan jag inte själv tänak mig att campa i ströt så har inte hästen något där att göra.

Min c-ponny stod i en box som var mer än fullstor. Hon bajsade på ett ställe, kissade på ett annat. Enligt henne bar då halva boxen besudlad och hon både stod och låg på andra halvan. Kändes taskigt, boxen räckte ju knappt till att ligga bekvämt i:crazy:
Så du kan glädja dig åt att de inte blir så begränsade av sitt kiss och bajs.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 043
Senast: Görel
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Tjatter De som slår vägkanterna klippte bort en bit av kossornas vinterhage. Vet inte om chauffören såg det eller inte, hen har då inte hört...
Svar
8
· Visningar
820
Senast: Breaktown
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka