Strö vid fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaPP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 634

HannaPP

Trådstartare
Jag vet ju att halm är det ultimata i fölboxen när det är dax, men det är svårt att få tag på bra halm, kan man ha spån eller är det dumt?Mvh Hanna

Sv: Strö vid fölning

Jag skulle hellre strö med hö än med spån... En spånbädd i botten är okej, men rikligt med hö uppepå, om man inte får tag i halm, är min åsikt i alla fall.
Själv har jag kvar bra fjolårshalm, tackochlov...

Jag har bara hösilage..... ;) men ja...jo.. det kanske är lättare att få tag på.

Fler som har åsikter?

Det ena jag har emot ströbädd med föl är att jag hört om ett föl som behagade äta strö vilket gav förstoppning. Jag skulle därför välja att ha ett ordentligt lager halm ovanpå, hö/hösilage som andraval.

Det finns väl många som strör med spån i en fölbox.

Själv hade jag strött med hö, fast jag har världens bästa höbonde som gjorde sig omaket att flytta undan x antal runbalar halm från 2006 för att få fram de kalasfina rundbalarna från 2005!

Jag har guldgul härlig havrehalm i min fölbox jag.

Jag har halm sparad ifrån förrförra säsongen. Jättefin havrehalm som ligger på loftet och väntar på att få användas.

Tycker det låter lite märkligt att strö med hö, men det kanske funkar men man måste nog byta rätt ofta för höet möglar väl ganska fort i en sån miljö.

Jag är knappast expert men om det kniper antar jag att det fungerar med vilket strö som helst, så länge boxen är rejält ströad... Jag kommer köra torv i botten med halm uppepå, men så har jag turen att få tag i halm också, även om jag blev tvungen att köpa av bonde från Östergötland (bor i Dalarna)...:D

Jag kommer att köra på samma, torv i botten och halm ovanpå. Tycker att spån verkar lite "lättflyttat" i boxen när stoet bökar runt. Torven ligger ju som en matta i botten som är mjuk och fast. Halmen ger renheten och mysfaktor + är lättare att mocka ut sen när fölningen är över. Har själv dåligt med halm men har sparat undan till fölningen. Hon står på bara torv men jag kommer fylla upp med halm när det är dags.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 610
Senast: Fiorano
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 127
Senast: BornAgain
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig... 2
Svar
26
· Visningar
2 924
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka