Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag skulle hellre strö med hö än med spån... En spånbädd i botten är okej, men rikligt med hö uppepå, om man inte får tag i halm, är min åsikt i alla fall.
Själv har jag kvar bra fjolårshalm, tackochlov...
Det ena jag har emot ströbädd med föl är att jag hört om ett föl som behagade äta strö vilket gav förstoppning. Jag skulle därför välja att ha ett ordentligt lager halm ovanpå, hö/hösilage som andraval.
Det finns väl många som strör med spån i en fölbox.
Själv hade jag strött med hö, fast jag har världens bästa höbonde som gjorde sig omaket att flytta undan x antal runbalar halm från 2006 för att få fram de kalasfina rundbalarna från 2005!
Jag har guldgul härlig havrehalm i min fölbox jag.
Jag är knappast expert men om det kniper antar jag att det fungerar med vilket strö som helst, så länge boxen är rejält ströad... Jag kommer köra torv i botten med halm uppepå, men så har jag turen att få tag i halm också, även om jag blev tvungen att köpa av bonde från Östergötland (bor i Dalarna)...
Jag kommer att köra på samma, torv i botten och halm ovanpå. Tycker att spån verkar lite "lättflyttat" i boxen när stoet bökar runt. Torven ligger ju som en matta i botten som är mjuk och fast. Halmen ger renheten och mysfaktor + är lättare att mocka ut sen när fölningen är över. Har själv dåligt med halm men har sparat undan till fölningen. Hon står på bara torv men jag kommer fylla upp med halm när det är dags.
Ekonomi & Juridik
Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Foder & Strö
Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra.
Vi har en lite låg kvot (5) och...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.