Strö till hosthäst.

Sv: Strö till hosthäst.

De bönder jag har kontakt med har inte så mycket halm och den de har blir snabbt uppköpt. Och det gäller speciellt småbalar som är väldigt populära här runtomkring.

Min häst fick hosta pga att halmen inte sög åt sig urinet tillräckligt fort!
Efter att vi bytt till torv försvann hostan direkt och har inte kommit tillbaka!
Suger upp bra, dammar inte!

Ena halvblodet har kronisk bronkit, som visar sig då det blir dammigt för honom. Han står på torv & spån blandat. Viktigt i början är att vattna bädden första dagen då det är dammigt alldeles i början.
Sedan så får han örter som tagit bort alla symtom, tog 2 veckor innan den försvann vid påbörjad kur, fortsätter fram till våren då värmen kommer. Om du köper hästägarens örtabok så står det vad man ska ge för örter för hosthästar bla. anis, lakrisrot,snärjmåra,timjan, enchinea, nypon, läkemalva ............dom flesta ger bara anis & lakrisrot.
Köper dom för sig & gör en egen blanding som jag ger 1 dl morgon/kväll dom 2 första veckorna, därefter 1 dl/dag.Det blir billigare än veterinärmedicinska preparat med, även om örterna kostar.
Vet ett billigt ställe där jag handlar ifrån Pm;a om du vill veta.
Vattnar inte höet längre :rofl:

Senast ändrad:

Halloj. Har själv en skimmel med känsliga luftrör och där får man vara lite flexibel. På vintern står han på ren torv, har aldrig hållt sig så vit, antar att det är för att torven suger upp allt kiss så bra... Däremot måste jag ha bädd (bara mocka bajs) då fördelen med torv är att den är lite "fuktig", inte så att det är blött i boxen men inget damm. Har jag för mycket "ren" torv ovanpå bädden däremot blir det gärna lite dammigt. Svårt att förklara men det går ca 1 bal på 1 1/2 vecka till ca 10 kvm box. Skulle jag inte haft bädd hade jag varit tvungen att ha mer torv = mer damm. På sommaren "torkar" torven upp mer av värmen och blir således dammigare varför han står på spån under den perioden. Har testat spån på vintern också men då blir en dammig istället :grin: Så, han kräver lite extra min docka men inget hostande!

Summa sumarum

Vinterhalvår = Torv (INTE torvMIX, den blir dammig!)
Sommar = rent spån

Lycka till!

Ena halvblodet har kronisk bronkit, som visar sig då det blir dammigt för honom. Han står på torv & spån blandat. Viktigt i början är att vattna bädden första dagen då det är dammigt alldeles i början.
Sedan så får han örter som tagit bort alla symtom, tog 2 veckor innan den försvann vid påbörjad kur, fortsätter fram till våren då värmen kommer. Om du köper hästägarens örtabok så står det vad man ska ge för örter för hosthästar bla. anis, lakrisrot,snärjmåra,timjan, enchinea, nypon, läkemalva ............dom flesta ger bara anis & lakrisrot.
Köper dom för sig & gör en egen blanding som jag ger 1 dl morgon/kväll dom 2 första veckorna, därefter 1 dl/dag.Det blir billigare än veterinärmedicinska preparat med, även om örterna kostar.
Vet ett billigt ställe där jag handlar ifrån Pm;a om du vill veta.
Vattnar inte höet längre :rofl:

Vattna torvbädden? har aldrig hört talas om det men hjälper det så ska jag defenitivt göra det ikväll när jag lagt in torv :idea:

jag är inne på min andra hosthäst nu, spån funkade för den första men inte den andra han fick mycke hosta. nu har jag blandat spån och torvbädd villket jag tycket e kanon, han hostar inte någonting just nu,och tack vare spånet blir det lite ljusare i boxen iaf, det värsta är halm eftersom det är mögelsporerna i hö och halm som är det farligaste. 1 spån på 3 torv ungefär. det kan finnas torvmix att köpa färdigt också.//

Vad är nu att föredra av hälsoskäl till hosthäst, jag har för närvarande 3 alternativ och vill gärna ha era åsikter - extra positivt om ni har hästar med känsliga luftrör och talar av egen erfarenhet.

Spån - dammfritt, fördelen är att det är billigt (45 kr/bal) och ljust i boxen. Kan bli ganska svårmockat, var det sist till denna hästen... En stor nackdel är att det kan bli svårare att få gödselstacken hämtad om det är mycket spån i den.

Torv - Har hittat för 111 :-/balen (300 l), vilket känns ganska dyrt. Nackdelen med det är att det blir mörkt och min häst är vit och att behöav rengöra henne varje dag efter att ha legat i torv är väl inget jag direkt jublar över...

Halmpellets - Nytt och därmed oprövat. Ganska dyrt men ska tydligen vara superdrygt och om jag har räknat rätt ska en pall á 1674 :- räcka hela våren. Den stora fördelen är ju att det inte är någon skillnad för min halmgödselstack sedan innan. Ska vara dammfritt och tydligen absorbera lukt väldigt bra.

Jaha, vad tycker ni jag ska satsa på?
jag har en vit häst som står på torv. jag har natt-täcke på honom.

torven är dyrare än spån, men mycket drygare då det suger upp det blöta mycket bättre än spånet. (blir billigare i längden) samt att det är nog lättare att bli av med torv-dynga än spån-dynga

Det finns flera försäljare av torvtrö i Skåne som har bättre priser än 111 kr/bal.

Min leverantör tar 99 kr/bal vid leverans av 60 balar. Hans rekommenadrar 4 balar vid tom box. Där efter 1 bal i veckan de första 3 veckorna och därefter 1/2 bal i veckan om amn vill ha en stabil bädd.

Ska du ha en vanlig ströbädd som vid spån går det åt 4 balar i starten och sedan 1 bal i veckan beroende på hur mycket man mockar ut.

Hoppas att det ger något svar.

Jag har ett sto som är jätte känsligt för damm. Jag har denna säsongen haft henne på halmpellets och måste säga att jag är så nöjd med det. Spån klarar hon inte av utan att hosta. Halmpelletsen är dryg så det blir billigt i längden även om dte kostar en del att strö upp boxen.

Synd att du inte kan ha papper för det har fungerat absolut bäst på våran hosthäst (och billigast också för del delen) Han stod på torv förra vintern men då blev han sjuk och fick lov att behandlas. Bytte till papper vid installningen efter sommaren och det har fungerat jättebra! Men det blir papper överallt...det är väl största nackdelen.

Vill även tips om avkoket man får av att koka anis & timjan!

Jag har en häst med kronsik bronkit och hon mår bäst av att stå på torvmix, hälften spån och hälften torv blir inte lika mörkt som endast torv.

Själv tycker jag att torv fungerat bäst till min hosthäst. Men har inte testat halmpellets. Nu går hästarna oftast ute mkt, men har de en rejäl grundbädd upplever jag det som att det går åt ganska lite strö, kanske delvis pga att det är så gudomligt lättmockat(tycker jag, bättre än spån och halm som vi haft innan).

Jag skulle undvika spån så långt det bara går. Men såg att du hade riktigt spån och inte kutterspån som är som platta små blad eller hur man ska förklara det. Riktigt spån är borde vara bättre än kutterspån iaf. Men om jag var du så skulle jag satsa på torv och ta det att hästen kanske är lite mer lortig per dag.

Om man anv. såg eller kutterspån så ska de vara från lövträd. I barrträden finns terpentin som kan reta andningsvägarna

*kl*

Bäst för en hosthäst bör vara kartongströ - alltså inte tidningspapper. Det innehåller inte trycksvärta och det blåser inte runt speciellt mycket, iaf inte efter att man mockat ut det. Det komposteras på gödselstacken så det försvinner fortare än både halm och spån. Det går att ha bädd på det och jag tycker det fungerar bra, är inte dyrare än spån heller.

Heter St.L-strö om man googlar på det.

min häst som fick diagnosen kronisk hosta för 10 år sedan är nu helt frisk, vi prövade torv spån halm, bötade höet gav medicin osv men inget hjälpte, men nu när vi för 3 år sedan renoverade stallet och tog bort loftet så slutade han hosta nästan direkt. efter att ha pratat med flera veterinär om hostan genom åren, så var det ingen som föreslog att vi skulle ta bort loftet så att luften skulle bli bättre i stallet. anledningen till att vi renoverade stallet var för att vi skulle skaffa stor häst, + att stallet var risigt.

Då pollen också är pollen allergiker så hade det inte hjälpt att bygga ute stall eller ha lösdrift då det finns björk i hagen. vi hade spån i flera år till pollen men det kan vara dammigt också, nu så har vi halm + bra luft i stallet och han hostar inte det minsta. hade torv till honom i 2 dagar med det försvann snabbt då han åt av det.

*KL*

Tråden är ju från förra året, men jag kan säga att jag löste det på ett utmärkt sätt, ut med hästen! Numera går hon på lösdrift och hon har inte hostat på hela året. I ligghallen har de en halmbädd, med utmärkt halm, och inget host där heller.

Torv-bädd skulle nog jag satsa på.. Alltså bara mocka ut skiten. Blir ett fastare underlag som ligger still bättre då.

Har inte läst igenom hela tråden så vet inte om du fått detta som svar redan :p men jag använde halmpellets förr och har man en lite renligare häst som bara gör sina behöv på ett ställe så blir pelletsen så torr att den dammar i massor efter ett tag. Så inte det bästa för en hosthäst kanske.

Jag har en hosthäst som iof inte har hostat sedan han fick en egen utebox då "inneboxen" inte var bra för hans hosta.
Men på vintern har han spån o nu på sommaren är det torv som han har.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 120
Senast: Louiisee
·
Hästvård Numera finns det ju en uppsjö av olika sorters strö, använder spån i boxarna och testar torv i lösdriften med lite halm ovanpå. Men...
2
Svar
23
· Visningar
5 206
Senast: Korven
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 637
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka