Strö till hosthäst.

Sv: Strö till hosthäst.

..just ja, kom på att Halm inte rekommenderas till hosthäst:idea:.
Och det är ju det du byter ifrån....:o

Hittade detta då jag googlade på Halmpellets på ATL:s sida:

Fördelen är ju att den här pelletsen expanderar när hästarna trampar i sönder den, så det blir som ett mjöl och funkar typ som kattsand som jag har fattat det.

Är ganska dyrt (jämfört med torv är det dock inte det), en säck på 25 kg går på 93 :-, när man börjar så bör man lägga in 5 säckar och sedan 15 kg i veckan. Jag får nog lägga in en säck i veckan, men även om jag gör det är det billigare än torven som om jag lägger in en bal i veckan fortf. kostar 111:-....

Jag har bädd av torv till mina fyra stora, tunga kallblod. När bädden väl har satt sig (det brukar ta någon månad) strör jag med 1/2 bal var 7-10 dag. Dvs det går år ca 2 balar per box och månad.

Jag bor i nordvästra Skåne och jag köper torv på Lantmännen, de blå balarna som innehåller 400 liter. Priset är 92 kronor.

Kolla priserna runt ikring där du bor! Det måste gå att få tag i billigare än 111 kronor/bal!

Lösdrift eller utebox är en lösning! Har en hosthäst i vårat stall och har honom på lösdrift nu, inte en hostning på hela vintern. Fodrar med ensilage och strör med halm.

Just nu kan jag inte bara slänga ut henne på lösdrift, där finns inte plats till henne.

Utebox tycker jag inte om, så det är också uteslutet.

Därför börjar jag där jag faktiskt kan ändra något idag.

Fast det ligger därikring... Lantmännen har dem lagt ner här i krokarna och får jag köra långt så är det ju inte billigt längre. Till nästa vinter kan man kanske beställa en lastbil och då få andra priser.

Tror du att spån är helt förkastligt? Dammfritt sånt "fint" spån..?

min pålle har kroniskbronkit sen ca 7-8år tillbaka. Det som fungerar för honom är torv. Han klarar varken spån eller halm. Har prövat att ha honom på spån men han hostar redan efter två timmar.

Han är nu helt symtomfri. Har eget, nybyggt stall med mekanisk ventilation och torvströ som sagt. Ger även hösilage. Hö (blötlagt) klarar han enbart sommartid då han går ute dygnet runt, så fort jag stallar in honom med hö börjar han hosta.

Han kan nån gång bli lite hostig vid riktigt fuktig väderlek, och då har örter för hosthästar (d&h breath free) funkat väldigt bra.

Min hosthäst stod tidigare på spån, på box om natten. Då hostade han mycket. nu går han ute dygnet runt, men de har halm i ligghallen och han hostar inte längre. Om jag var tvungen att ha hästen på box skulle jag nog välja torv, men jag tycker lösdrift är det som gör den stora skillnaden.

......spånet verkar variera på olika hosthästar enl. svaren här.
Använder ni riktigt kutter spån på bal så ska det ju ha gått igenon en "dammsugare"
för att ta bort dammet så det ska betraktas som dammfritt....visserligen är det
alltid damm i ett stall mer eller mindre....det kanske "sopas för mycket" i de stallen,
så dammet far runt överallt ?????

Om du provar Halmpelletsen så får du gärna berätta hur du tycker att det fungerar !! :laugh:

bra tråd du startat ;) Jag har också problem med hosthäst. Idag står han på spån, men det dammar för mycket så jag ska byta till torv nu i dagarna.

Till alla: Det var många år sedan jag mockade i torv så jag minns inte så mycket av det. Men det är väl lättmockat? Hur gör ni med kisset, tar ni ut det dagligen eller låter ni det vara några dagar?

:confused::confused:

......spånet verkar variera på olika hosthästar enl. svaren här.
Använder ni riktigt kutter spån på bal så ska det ju ha gått igenon en "dammsugare"
för att ta bort dammet så det ska betraktas som dammfritt....visserligen är det
alltid damm i ett stall mer eller mindre....det kanske "sopas för mycket" i de stallen,
så dammet far runt överallt ?????

Om du provar Halmpelletsen så får du gärna berätta hur du tycker att det fungerar !! :laugh:

Jag använder kutterspån på bal, men tycker det dammar jättemycket. Oavsett om vi sopar eller inte...men det är säkert olika :)

Nu har jag ingen hosthäst, tack o lov, men jag har ändå bytt från spån till hackad halm (alltså den som heter Hippogold) eftersom jag tyckte att spånkvaliten bara blev sämre o sämre. Jag skulle tro att den hackade halmen går att jämföra med halmpellets.

Jag tycker själv att den hackade halmen dammar betydligt mindre än spånet. Kostnaden blir ungefär som för torv. Säljs i små lätthanterliga plastsäckar.

Till alla: Det var många år sedan jag mockade i torv så jag minns inte så mycket av det. Men det är väl lättmockat? Hur gör ni med kisset, tar ni ut det dagligen eller låter ni det vara några dagar?

:confused::confused:

jag tar ut kisset dagligen. Dock beror ju det på om du vill ha permanentbädd eller inte. Det fungerar inte på min häst då han är rätt duktig på att riva upp bädden.

Jag håller med dig. I vanliga fall hämtar vi på sågverk och det fungerar jättebra. I dag har jag hällt ut en halv spånbal då vi fått ont om spån och fy sjutton vad jag hostade.

Använder ingen lin som strö? Här i Finland vet jag några som har börjat använda linströ och de är mycket nöjda. Är en tysk produkt, tror jag och packas i 20kg:s säckar. Själv är jag också nyfiken på detta strö. Uppsugningsförmågan är 5 gånger linets egen vikt och är ljusare än torv. Euro-lin heter den.

Låter intressant. Ingen jag känner använder det här i alla fall. Men med bristen på halm, spån och det kommer väl snart att bli brist på torv...... så vem vet. Kanske nästa stora fluga.

Fast jag vet i tusan om det är brist på halm egentligen. Här handlar det om att vara ute i god tid, jag beställer redan på försommaren att jag vill ha si och så många balvagnar. Annars är det helt enkelt inte lönsamt för bonden att stå och göra småbalar som ingen köper.

Så mycket spannmål som odlades i somras så borde det inte blivit halmbrist, men är man sent ute så blir man utan. Många plöjer ju ner det igen eller balar det i storbalar för kreatur...

Ja, vi här i södra Finland har nog brist på halm. Två verkligt regniga somrar har gjort det omöjligt för bönderna att ta halmen till vara. Torr torv är en bristvara och endast importerade spånor finns att tillgå. Papper användes för många år sedan av många, men den gödseln vill ju ingen ha! Så lin är nu en verkligt intressant vara och jag var ju nästan säker på att ni i Sverige visste nåt om det :crazy:

Jag har en host häst. Han var för två år sedan så dålig så jag funderade på att ta bort honom. Men då såg jag till att han får gå ute och då mår han mycket bättre.

Jag har spån, damsuget i balar, i stallet och när han vid tävling står inne ett par nätter är det inget problem. Bara han inte äter hö. Måste ha hösilage.

Halm har jag hört är det värsta du kan ställa en host häst på, enligt min vet.

Det där med lin tycker jag verkar intressant. Googlade men hittade ingen info på nätet.

Min häst har just nu torv:eek: helt omöjligt att mocka:cool: Allt ser ju lika dant ut... Nu är min en riktig liten gris i boxen. Men med spån så ser man ju skillnad. Vet inte om jag ser dåligt eller:angel:

MVH Russin8

Min häst har just nu torv:eek: helt omöjligt att mocka:cool: Allt ser ju lika dant ut... Nu är min en riktig liten gris i boxen. Men med spån så ser man ju skillnad. Vet inte om jag ser dåligt eller:angel:

MVH Russin8

jag har inga som hellst problem att se skillnad på allt i boxen när jag mockar torv o ändå är stora pållen rätt grisig just nu. Tom inne hos shettisarna går det bra, o dom har ju ändå smååååå bajsbollar.

Intressant med lin strö....var ute och googlade nyss och det enda jag kunde hitta i hästväg var denna sida, för all del ingen försäljnings sida men i alla fall...

http://www.gilo.se/prislista ridhus 2009.pdf

Man kan ju kontakta dem och se var dem beställer och så vidare....

Men jag använder mig av kutter spån just nu som är "damsuget" så att det ska passa hästar. Det dam som finns i dessa balar är "bra" damm som inte retar hästarnas halsar...
Och sen använder jag alltid stallosan där dem har kissat...det är verkligen super det tar bort ammoniak likten direkt...:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 120
Senast: Louiisee
·
Hästvård Numera finns det ju en uppsjö av olika sorters strö, använder spån i boxarna och testar torv i lösdriften med lite halm ovanpå. Men...
2
Svar
23
· Visningar
5 206
Senast: Korven
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 637
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka