Strö till hosthäst.

lady_vip

Trådstartare
Vad är nu att föredra av hälsoskäl till hosthäst, jag har för närvarande 3 alternativ och vill gärna ha era åsikter - extra positivt om ni har hästar med känsliga luftrör och talar av egen erfarenhet.

Spån - dammfritt, fördelen är att det är billigt (45 kr/bal) och ljust i boxen. Kan bli ganska svårmockat, var det sist till denna hästen... En stor nackdel är att det kan bli svårare att få gödselstacken hämtad om det är mycket spån i den.

Torv - Har hittat för 111 :-/balen (300 l), vilket känns ganska dyrt. Nackdelen med det är att det blir mörkt och min häst är vit och att behöav rengöra henne varje dag efter att ha legat i torv är väl inget jag direkt jublar över...

Halmpellets - Nytt och därmed oprövat. Ganska dyrt men ska tydligen vara superdrygt och om jag har räknat rätt ska en pall á 1674 :- räcka hela våren. Den stora fördelen är ju att det inte är någon skillnad för min halmgödselstack sedan innan. Ska vara dammfritt och tydligen absorbera lukt väldigt bra.

Jaha, vad tycker ni jag ska satsa på?

Senast ändrad:
Sv: Strö till hosthäst.

Du har ytterligare ett alternativ, fast jag vet inte hur lätt det är att få tag på eller vad det kostar och det är papper! Vet att det brukar rekommenderas till dammkänsliga hästar, har tack och lov inga egna erfarenheter av det.

Torv! Min svarta Best var illa däran sista vintern innan vi flyttade till egen gård, och jag kommer alltid att betrakta henne som en hosthäst även om hon inte visat några symptom på tre år.
Torv är lätt att mocka i, gödselhögen blir inte alls stor (och torvgödsel är attraktivt för bl a ekologiska jordbruk och champinjonodlare som gärna kommer och hämtar).
Vår ena häst är en ljusbrunblack (fjordkorsningen) och han blir inte smutsig trots att han ligger ner varenda natt. Torv är faktiskt inte alls smutsigt :p

Du menar att de inte blir skitigare?

Om jag vänder och mockar boxen som vanligt varje dag (och hon är griiiiisig), hur mycket torv tror du jag behöver strö på i veckan då?

Skulle vara intressant å höra hur det är med Halmpelletsen,
.....våra spånpriser har höjts så om du provar,
(eller om någon annan gör det) vill jag gärna höra hur det går !!!

Har använt vanlig träpellets i kattlåda fungerade ypperligt!

Annars tror jag mest på spån.....tror ej att du får det lättare att mocka med torv,
svårt att se skiten om hästen är "rörig"....& peronligen har jag upplevt det som
om allt blev extra skitit...ett fint brunt damm över allting i stallet inklusive mig själv,
mindre mysigt !!
Men för gödselstackens skull så skulle spån & torv blandat kanske vara ok.....
ca 60/70spån & 30/40torv egen blandat....förmodligen billigare än färdigblandat.

Eller spån i botten & Halm...... !!!!!!

Just ja angående torvmängd...så gick det för min del ungefär samma som kutterspånet

Senast ändrad av en moderator:

Torv!:laugh:
Min häst hade spån förut, vilket dammar och luktar = hon hostade ganska mycket
Nu står hon på torv, luktar inget i boxen, mycket lättmockat, och hon har inga problem med hosta.

Papper ska vara det bästa till hosthästar har jag hört. En del kan dock börja äta det och trycksvärtan är inte bra för dem. Och sen har man papper över hela gårdsplanen efter en vindpust över gödselstacken :grin:

Jag hade en ponny med kronisk hosta,(o super kassa hovar) och då gjorde jag detta för att minimera hostan: se till att hästen är ute så mkt det bara går (min ponny var ute mellan 8-22) se till att hästen är ute när man strör, sopar och allt annat som dammar, borsta gärna ute, fodra med ensilage. detta gjorde att min ponny kunde leva ett ganska normalt liv men det är klart att det tog lite längre tid för mig i stallet! han hade även problem med strålröta och då var spånen perfekt då det torkar ut hoven lite. hoppas det är något tips som underlättar för din häst. kram frida

Vad är nu att föredra av hälsoskäl till hosthäst, jag har för närvarande 3 alternativ och vill gärna ha era åsikter - extra positivt om ni har hästar med känsliga luftrör och talar av egen erfarenhet.

Spån - dammfritt, fördelen är att det är billigt (45 kr/bal) och ljust i boxen. Kan bli ganska svårmockat, var det sist till denna hästen... En stor nackdel är att det kan bli svårare att få gödselstacken hämtad om det är mycket spån i den.

Torv - Har hittat för 111 :-/balen (300 l), vilket känns ganska dyrt. Nackdelen med det är att det blir mörkt och min häst är vit och att behöav rengöra henne varje dag efter att ha legat i torv är väl inget jag direkt jublar över...

Halmpellets - Nytt och därmed oprövat. Ganska dyrt men ska tydligen vara superdrygt och om jag har räknat rätt ska en pall á 1674 :- räcka hela våren. Den stora fördelen är ju att det inte är någon skillnad för min halmgödselstack sedan innan. Ska vara dammfritt och tydligen absorbera lukt väldigt bra.

Jaha, vad tycker ni jag ska satsa på?

Min häst här hemma är hosthäst, han har stått tidigare på både halm, torv och spån. Och det har fungerat bra alltihop men när han flyttades från det stall han bott på i många år flyttades han till ett annat stall och där började han hosta av spån som han stod på.

När jag några månader senare flyttade hem honom till gården här hemma hade han fortfarande problem med hosta. Och jag ringde Skara hästklinik och frågade vad dom rekommenderade för strö och då fick jag svaret strimlat tidningspapper.

Och nu idag så har han stått på strimlat tidningspapper i mer än ett år och han har inte haft något som helst problem med sin hosta. :)

I grund och botten så är det det billigaste alternativet för mig.
Jag har inte så stort utrymme för strö förvaring och ingen godkänd gödselstad.
Det jag lägger utgifter på, när det gäller tidningspappersbiten är sopsäckar som jag fyller gödsel med och bensin en gång i månaden på bilen. Där jag lämnar sopsäckarna på närmaste soptipp med min hästtransport som jag äger.
Tidningspapper får jag från vänner och familj(har många som donerar tidningspapper). Tror man kan hämta från soptippen med.

Själv sitter jag hemma och strimlar tidningspappers strö till min häst för hand varje dag. :laugh::):D
På det hela så lägger jag ut varje månad på sopsäckar och bensin fram och tillbaka till tippen 250kr.

Vad gör man inte för dessa underbara hästar egentligen.:love:
Mvh Xoya.

Svarar alla:

Tyvärr har jag inte möjlighet att ha papper som strö, kan dessutom sätta pengar på att hon hade ätit det... Så det går bort.

Spån är det mest ekonomiska alternativet, men tveksam fortfarande. Detta är förvisso inte Kutterspån, utan dammfritt "vanligt" spån.

När det gäller torv är min stora undran hur mycket ni tror det går åt så jag vet vilket pris jag kan få. Som sagt, om jag vänder och mockar torven precis som jag mockat min halm, hur mycket tror ni jag behöver lägga in i veckan då (300 liters balar) till en mycket grisig häst?

..just ja, kom på att Halm inte rekommenderas till hosthäst:idea:.
Och det är ju det du byter ifrån....:o

Hittade detta då jag googlade på Halmpellets på ATL:s sida:

Jeanette Eriksson har provat halmpellets hos en häst som gärna bökar runt i boxen och lätt får liggsår. Hon har även strött med halmpellets hos en häst med hosta, utan att hästen fick problem.
- Det blev lite dammigt men då vattnade jag med vattenkanna och sedan gick det bra.

Papper är säkert jätte bra för för hosthästar, men i mina ögon så måste det ju gå åt en hel del tidningar för att fylla upp boxen och dess tjocklek. Jag har en kallblods travare som väger 710 kg och till honom så skulle jag få sitta och riva papper hela dagarna för att han skulle få en bra bädd...

Jag skulle föredra torv eller sågspån...., sågspånet som vi köper är super för min hosthäst då det är lite fuktigt så det dammar absolut ingenting...:love:
Vi hämtar ett stort lass ca 16 kubik och det räcker en hel vinter till våra fyra hästar och det betalar vi 1000 kr för.
Och det är jätte lätt mockat också eftersom spånet är fint så trillar allt spån ner när man mockar vilket innebär att man bara får med sig skiten...Kanon.

Men du kanske inte har någon möjlighet att hämta sånt spån...men klart det bästa för min hosthäst, klassar han som en hosthäst även om han inte har hostat på snart 2 år sen jag bytte till detta spån.

Lycka till!

Åt min renliga dam går det en torvbal i veckan, vet inte hur mycket det är i balen, men i mina ögon är den normalstor:laugh:

Det är jättesvårt det där med hosthästar. Det har ju med mkt annat än bara miljön i hästens egna box att göra. Men vi hade en riktigt hosthäst, han hade allvarlig bronkit (hade det när han kom från irland) Honom hade vi papperströ till. Alltså tidningspapper flisat. Det finns såna färdiga balar att köpa. Det fungerade jättebra, det negavtiva är att det blir ganska platt o tunnt efter en natt så en bra gummimatta är att rekommendera under så hästen inte behöver ligga på betong.
Var det kostar numera vet jag inte. Lite svårmockat men väldigt bra för hosthästar. O du får slänga det på vanliga dynghögen (fick vi iaf då)

Lycka till

Har ett sto med hosta, nu går hon på lösdrift och hostar inte alls mycket. Någon natt har hon stått inne och då har hon stått på torv vilket inte alls gjort att hon hostat mer så jag tror att om hon skulle behöva stå på box igen skulle jag hålla mig till torven.
Jag tycker bara det ser så tråkigt och 'smutsigt' (pga den tråkiga färgen) ut men det är väldigt lättmockat och som sagt, hon har inte hostat av det. :)

Svarar alla:

Tyvärr har jag inte möjlighet att ha papper som strö, kan dessutom sätta pengar på att hon hade ätit det... Så det går bort.

Spån är det mest ekonomiska alternativet, men tveksam fortfarande. Detta är förvisso inte Kutterspån, utan dammfritt "vanligt" spån.

När det gäller torv är min stora undran hur mycket ni tror det går åt så jag vet vilket pris jag kan få. Som sagt, om jag vänder och mockar torven precis som jag mockat min halm, hur mycket tror ni jag behöver lägga in i veckan då (300 liters balar) till en mycket grisig häst?

Hej!

Vi hade torv till en ponny med kronisk bronkit och det funkade super!! Har du en häst som grisar mycket så får du nog räkna med ca 2-3 balar i veckan beror på hur mycket du vill ha i boxen(jag har mycket till mina) balarna kostar ca 60-65kr st.

Lycka till!

Utifrån vad ni säger så är halmpelletsen ett billigate alternativ än torven... Det kan ju inte hjälpas att man är lite nyfiken också;)

Den billigaste torven jag kan hitta här kostar som sagt 111 :-, är säkert för att vi inte har så månag torvmossar här och det är faktiskt inte så vanligt att man strör med det här...

Men spånet är ju fortfarande hälften så dyrt och är ju klart bättre än halm...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 120
Senast: Louiisee
·
Hästvård Numera finns det ju en uppsjö av olika sorters strö, använder spån i boxarna och testar torv i lösdriften med lite halm ovanpå. Men...
2
Svar
23
· Visningar
5 206
Senast: Korven
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 637
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka