Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är också orolig övar att dom ska tugga i sig pelletsen Har en som äter (smakar) på precis allt. Bilar, träd, spån, stenar, husse.. Och hur farligt är det om dom gör det? Smakar åtminstone.
Undrar hur mycket pellets det går åt till ca 20kvm. Går två-tre spånbalar från tomt till tjockt och dom kostar ungefär 70kr/st.
Hampaströ, mycket drygare, tar bort ammoniaklukt och kan spridas direkt i markerna. Här nere har vi en producent, Österlenhampa , men det finns fler i Sverige.
Hampanätet
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
Jag strör med spån i uteboxarna men nu när det är så fuktigt så blir det genomblött i boxarna. Kan ni rekommendera något annat strö som tåler mycket fukt?
Står det att fukten kommer upp genom golvet?
Fast det måste ju inte bero på felkonstruktion? Vårt stall blir också väldigt fuktigt när det är fuktigt i luften, och jag har aldrig varit med om ett stall med bättre luft. Vi har två dörrar + 3 fönsterluckor öppna så det beror inte på kondens. När det är fuktigt i luften ute (regn eller bara hög luftfuktighet) så är stallgolvet jätteblött och det märks direkt i boxarna att det är fuktigt ute. Jag som brukar klara mig på en spånbal i veckan kan då ibland behöva 3.
Det kan komma in lite om det regnar mycket men majoriteten kommer faktiskt från luftfuktigheten. Det dryper av fukta här nere.