Strö med torv?

Sv: Strö med torv?

Enda nackdelen med torv som jag ser det är väl att det är lite mörkt.
Men är stallet ljust, och "öppet" så är ju inte det något problem. Dessutom tycker hästarna ofta om och stå och "pillra" med torvklumparna.

Hej!
Min skimmel har aldrig varit så ren som när han stod på torv. Helst skulle jag alltid vilja ha torv, men jag har svårare att få tag i det än spån. Ibland har jag blandat torv och spån för att få det lite ljusare.
Då suger det mer än bara spån, men inte riktigt lika bra som bara torv. ;)

Fairey skrev:
Inte bra för hovarna med torv..
Halm ;)

torv är det som är bäst för hovarna för det binder fukt i "bädden" och torkar inte ur som spån gör för det blir jättetorrt och drar åt sig all fukt.
Hade min pålle på torv när han fick fång för det är det mjukaste åsså, kanonbra men mörkt och tråkigt bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 904
Senast: warg
·
Hästvård Det stall ja står i ska börja strö med halm. Funderar på om det är värt att köpa torv och lägga i botten? Så det suger upp kisset lite...
Svar
11
· Visningar
1 824
Senast: tgd
·
Hästvård Är en varm förespråkare för torv som strö, trots nackdelen att det är mörkt... Lättmockat, luktar inte, blir bra bäddar, och hästarna...
Svar
11
· Visningar
4 200
Senast: asa_olander
·
Anläggning På min gård finns en ganska stor ladugård som stått tom i många herrans år. Golvet i själva stalldelen är ojämnt, sprucket och dessutom...
Svar
9
· Visningar
4 875
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka