Strö med torv?

U

Uthasego

Jag ska stalla upp min häst på ett stall där det strös med torv!
Jag har hört att det är bra, det suger upp bra och den starka lukten ifrån ksset försvinnet...Dels att höjden på gösselstacken blir några meter lägre :smirk:
Detta är min första foderhäst och har alltid sagt att när jag skaffar häst ska den stå på spån och sedan halm över..
Där strör de iallfall med torv men slänger också in halm just för att de ska få lite sysslesättning..
men iallfall.. Jag undrar om någon har erfarenhet om att strö med torv? några nackdelar? eller bara ännu fler posetiva grejor? ;)

Sv: Strö med torv?

Jag tycker om torv!

Särskilt tycker jag om att kisslukten försvinner :)

Den enda nackdelen är att det kan vara svårt att skilja skit från torv ibland :crazy:

hehe jo det är sant =) särskilt om det är stora torvbitar :)

Jag strör för tillfället med spån för det ville stallägaren. Men det kommer inte att bli länge kan jag säga. Längtar til ltorven som är mycket lättare att mocka, blir inte äcklig om man mockar bra osv. Min häst gör inte att ha på spån, hon skitar ner så fruktansvärt så det tar minst 40 min att mocka, med torv kanske 15. *suck* torv är bra :-)

hehe okej! jo spån kan vara jobbigt..särskilt om hästen är expert på att röra om ordentligt i boxen.. så ligger det överallt...

är det någon som vet hur man gör för att lägga in en bild på sin profil? :confused:

Det är mkt ljusare med spån men jag som tidigare varit spånentusiasm retar mig som galen på att det fastnar så i pälsen på min mörka häst.
Annars tycker jag att det i stort sett kvittar lika.

Min häst har stått på torv i de fem år jag känt henne och aldrig haft några problem med sina hovar!

Föredrar torv. Har haft min grismaja på både spån och halm och det har alltid varit ett helvete att mocka. Men eftersom torven är mycket stabilare kan hon inte röra runt så mycket så det tar max 2 minuter numera!

jag gillar torv, min häst har stått på det i nästan 2 år nu.
men när man lägger in en ny bal är det rätt svårt att mocka dan efter..

Hade förra hästen på det, jag tkr det är bra, men när min nya häst kommer så får hon stå på spån, för det är billigare här.

Torv är lite dyrare per bal men det går åt färre. Jag har ströat både med spån och torv och min häst fungerar klart bäst på torv. Det går betydligt snabbare att mocka torv men det är säkert individuellt beroende på den häst man har.

Jag strör med torv till min häst, tycker att det är lättast att mocka och billigast i längden! Ser dock inte lika ljust och trevligt ut som tex halm.

Jag har hört att det är torv som torkar ut hovarna. Det kanske är rimligare eftersom torv har en så hög uppsugningsförmåga. Personligen tycker jag att torv ser tråkigt ut, fast lättmockat är det ju! När det gäller boxströ har alla sin egen favorit, själv skulle jag aldrig välja något annat än halm....

Huntress skrev:
Jag har hört tvärtom? Att spån inte är bra för hovarna och torkar ut, medan torv inte gör det.

Mvh Huntress :)

Har jag också hört! Att det är terpentin eller nåt som gör att det torkar ut hovarna. Men det kanske är så med torv också?

Själv har jag spån (tycker det är helt ok att mocka, det är ljusare och framförallt billigare och lättare att få tag på här), men har egentligen ingenting emot torv.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 904
Senast: warg
·
Hästvård Det stall ja står i ska börja strö med halm. Funderar på om det är värt att köpa torv och lägga i botten? Så det suger upp kisset lite...
Svar
11
· Visningar
1 824
Senast: tgd
·
Hästvård Är en varm förespråkare för torv som strö, trots nackdelen att det är mörkt... Lättmockat, luktar inte, blir bra bäddar, och hästarna...
Svar
11
· Visningar
4 200
Senast: asa_olander
·
Anläggning På min gård finns en ganska stor ladugård som stått tom i många herrans år. Golvet i själva stalldelen är ojämnt, sprucket och dessutom...
Svar
9
· Visningar
4 875
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka