Strikt hundägaransvar ?

B

BabeRuth

Idag när jag var ute med min hund,gick mitt i samhället som är en närförort i Stockholm.
Möter på vägen en lösspringande golden retriever.
Det är inte en hårt trafikerad väg,men bilarna där kör kanske i 50 km...

Någon ägare ser jag inte utan han dyker upp bakom en buske ca 10 meter bort.När han ser oss börjar han ropa stanna till sin hund. Och visserligen stannar han till,men går sakta mot oss tills husse kommer ifatt ca 5 meter från oss.
Då kopplar han hunden och säger:
Men ojdå hunden brukar inte göra så här.

Men vad hade hänt om hunden kommit ända fram och bitit min hund?Eller min bitit honom???

Nu är det här inte första gången jag möter den här hunden lös.Och de förra gångerna på nästan samma ställe.
En trafikerad väg och en lös hund utan inkallning!

Är irriterad att jag inte fann mig och sa till att jag tycker att han borde ha sin hund kopplad!!!!!!
 
Sv: Strikt hundägaransvar ?

Om din hund biter en annan hund (lös eller kopplad), så är du skyldig att betala eventuella veterinärkostnade/självrisk.

Samma gäller för andra hundägare om din hund blir biten av annan hund.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 469
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 581
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 932
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp