Fast då kan man ju inte göra rätt på motorvägen nattetid. Kör så sakta att man kan stanna = förbjudet
http://www.ntf.se/konsument/default.asp?fragor_RecID=4787&katID=22
Köra i tillåten hastighet = vållande om någon/något springer ut framför bilen. Jag har 0 kr självrisk vid kollision med vilt, det känns väldigt bra tycker jag! Även en liten hare kan ju bli dyr om det vill sig illa.
Blir man verkligen vållande i bilköexemplet ovan? Är det inte den påkörande bilen som är vållande till båda skadorna? När det gäller parkerad bil så blev min bil påkörd i så hög fart att den studsade in i en annan bil. Den påkörande bilen var vållande till båda bilarnas skador.
Som jag skrev - det är inte möjligt att alltid köra så att man kan stanna. Men som huvudregel är du vållande om du inte kan det. Det är dock inte nödvändigtvis olagligt att vara vållande (då ska man varit vårdslös osv med).
Kökrocksex så som jag skrev, som huvudregel är den påkörande bilen vållande till skadorna bak på din bil, och du vållande till skadorna fram och för att ha kört på bilen framför. Men beroende på situation kan allt ansvar flyttas på den påkörande. Men det beror på en rad parametrar. Och innan skuldfrågan är helt utredd så kommer det bedömas enligt huvudregeln.
Som en jmf. Jag blev påkörd bakifrån på motorvägen, av påkörningen for jag in i mitträcket, snurrade 180 grader och kom till stopp. Bilen som körde på förlorade kontrollen, åkte in i en annan bil som i sin tur förlorade kontrollen och smällde in i ytterligare en bil osv. Flipper med bilar. Fem bilar inkl min blev skrot.
Det var tydligt jag blivit påkörd bakifrån, och lika tydligt jag kraschat in i mitträcket. Han som körde på tog på sig det på plats men ändrade sig sen.
Min bil var tack och lov helförsäkrad. Dock så eftersom utredningen inte var klar ansågs jag som vållande "tills vidare". Dvs jag hade kört in i mitträcket och skadat min bil. Samt någon gång under det hela blivit påkörd.
Jag fick ut hyrbil och en ny bil på min helförsäkring men fick betala vagnskadesjälvrisk osv.
FYRA MÅNADER senare konstaterade polisutredningen att det var han som kört på mig som var vållande, och jag fick ersättning för självrisken och hyrbilen.
Vad gäller de andra så den bil han törnade in i fick ersättning för skadorna bak, men ansågs som vållande till att ha kört in i en annan bil och de skadorna. Samma sak den bil som kom bakifrån och plötsligt inser det snurrar 3 bilar i bredd och det är kört. Kom i motorvägshastighet - hade inte en suck att stanna. Ansågs vållande till att ha kört in i bilarna. Med hänvisning till att du ska kunna stanna..
JAG tycker det mest korrekta hade varit att lägga ALL skuld och ALLA skador på den först påkörande bilen och dessutom åtala för vårdslöshet i trafik. Han passerade nämligen en olycksplats i 120 km/h och hann då inte stanna när han insåg att övriga bilar sänkt farten förbi.