Stretschar, linimenterar och lindar ni?

L

Linker

Stretschar linimenterar och lindar ni efter ett ansträngande träningspass/ridtur överhuvudtaget? :rofl:

Sv: Stretschar, linimenterar och lindar ni?

Vi stretchar rygg, hals och sidor efter varje rid/körtur. Efter ansträngande pass även ben, samt tvättar med linimentschampo och använder BackOnTrack på ben och rygg...

Vi stretchar rygg, hals och sidor efter varje rid/körtur. Efter ansträngande pass även ben, samt tvättar med linimentschampo och använder BackOnTrack på ben och rygg...

Hur stretchar ni ryggen? :idea:

jag strechar ryggen o sidorna efter varje pass o lindar efter hårdare träning med BoT.

när jag strechar ryggen gör jag så att hon "bugar" eller iaf sänker huvudet o böjer det lite mellan frambenen.

Efter hårdträning (hoppning) så kyler jag frambenen med kylgele. Hon har alltid BoT på bakbenen om natten.

Jag brukar normalt sett linda benen med vanliga paddar och fleecebandage efter hoppträningar om vi hoppar lite högre. (och efter tävlingsdagar!) Fast just nu när han gått på bete så har det inte blivit så ofta. Lindar oftast alltid bara om träningen är på kvällen så han kan ha dom över natten eller om han ska stå inne om vi är på ett meeting el dyl. :) Ogillar att ha lindor i hagen. Och liniment är jag jättedålig på, har lite blue lotion men vet inte när man ska använda det :crazy: Ska dock hålla koll på den här tråden så kanske jag får veta mer! :idea:

Jag stretchar rygg, hals och sidor varje dag, fast inte om de vilar.
På travaren stretchas även svansen.

Efter hårdare pass stretchas även benen.
Efter jobb kyler jag benen (ej på vintern) och lindar med ev liniment/BoT på natten (ej på sommaren när de går ute).

Masserar även deras problemområden varje dag. Ca en gång i veckan får de lite mer massage om det behövs.

Min massör visade mig ett sätt att stretcha ryggen. Man kan ta två hovkratsar och dra med från korset och ner över rumpan, så hästen "skjuter rygg", ungefär som en katt.

Förutom det Copydrew sa kan man dra med en hovkrats under magen så hästen höjer ryggen.
Jag kör mest med att de ska sträcka ut ryggen, morot nere vid kotorna mellan frambenen.

Det lät som ett enkelt sätt :idea: Ska prova imorgon! Tihi, hoppas det fungerar! Men är det inte ett sätt för hästen att visa att den har ont i rumpan?

Stretchar fram och bakben dagligen (förutom den dagen hon vilar) och har liniment + stallbandage (höga paddar + fleese lindor) när hon gått hårt.

Vad använder du för liniment då och kan man ha liniment och stallbandage utanpå en hel natt?
/en som inte kan så mycket men som är villig att lyssna och lära

Ja, vid hoppning. Ej annars.

vad ska man ha för liniment? de jag har tittat på står det att man ska använda INNAN träning/tävling, men jag vill ju ha nåt att ha efter...?

Alltid stretsching samt massage, sällan liniment & lindor, då jag fått lära mig att lindningen stryper blodtillförseln - Men det beror väl på hur hårt man lindar!

Jag kyler först efter passet, och linimentar sedan och ev. lindar. Stretchar benen med :)

efter att hästarna gått fort så brukar jag massera hals, manke, rygg, länd, kors, rumpa och ben r.o. med arnika och stretcha alla 4 benen.. lägger bandage vid behov (om dom har tendens att bli lite galliga) :)

Jag gör lite olika beroende på vad vi har i stallet...Men har hon gått jätte hårt så brukar jag änvända kylbalsam och sen lindar med paddar fast endast om hon ska stå inne efter ridpasset...De gör jag oftast...
Men har hon gått riktigt rigtigt hårt så blir det linement schampo och vamt svett täcke (om det inte är 15-25 grader varmt) men i det här landet så är det oftast kallt:p

Har dock blivit dålig på och stretscha...

Ska skaffa back on track har lånat såna paddar och älskar dom:D

Precis nu när jag skulle skriva så glömmer jag bort namnet på linimentet! Det är blått i alla fall ;)

Lindor gör att linimentets effekt kommer snabbare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: Lobelia
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: Emiro
·
Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
594
Senast: Fiorano
·
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
1 098
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka