Stretchtips för ländryggen

Zolimita

Trådstartare
Vill jag ha.Har fortfarande lite ont i nedre delen av ryggen,skinkan och ned mot benet på högra sidan.Vill gärna ha stretchtips för att mjuka upp.
Märkte när jag rider lätt att jag har svårt att sträcka upp och räta på mig då det känns som att nåt tar fast:crazy:

Sv: Stretchtips för ländryggen

ländryggen är lite svår att specifikt stretcha. Om du stretchar sätesmuskeln och höftböjarmuskeln så kommer det nog släppa en del spänningar i ryggen. Stärk upp ryggen och magen och sträck på dig avslappnat.

Vet du hur man stretchar sätesmuskeln? Stretcha höftböjaren kan man väl göra genom att stå med ena benet på knä,andra benet ca 90 grader och skjuta fram höften på den sidan vars knä är i golvet.Usch vad svårt att förklara!

För att strecha ryggslutet kan du stå upp med en dryg axels bredd mellan fötterna och dra vä hand, med hjälp av hö hand, åt höger snett nedåt/framåt mot golvet samtidigt som du putar ut rumpan. Hmm, det var inte så lätt att förklara... Lycka till :D

Korset - Stretchar stjärt och rygg. Utförande: Sitt på golvet med böjda ben. Lägg ner höger ben mot golvet i nittio grader framför kroppen. Sätt vänster fot på högerbenets utsida och vrid överkroppen åt höger med högerarmens baksida mot vänster ben så att det sträcker i vänster skinka. Sträck på överkroppen och andas djupt. Håll posen cirka 30 sekunder och byt

Danspose - Stärker mage och stretchar höft, lår och rygg. Utförande: Sitt ner med höger höft mot golvet och med benet böjt så att höger fot ligger längs med vänster lår. Vänster ben är böjt så att foten ligger bakom dig. Sätt högerhandens fingrar mot golvet i linje med höger axel och lyft upp vänster arm åt sidan mot taket. Andas in och sträck upp bröstet mot taket och pressa vänster arm bakåt och vrid lätt på överkroppen så att du känner hur bröstet stretchas ut. För ner vänster hand mot höger, dra in axlarna mot varandra och vrid kroppen åt höger. Gör några repetitioner och upprepa på motsatt sida.

ländryggen är väl detsamma som typ nedre ryggen, böj dig ner ta tag benen och tryck uppåt med ryggen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 696
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar