Stretchning

B

Bellaan

Hittade bara massa äldre trådar om stretchning så jag startar en ny!

Strechar du din häst efter ridning?
Varför/ Varför inte?
För-/Nack delar?
Hur gör du? Visa gärna bilder!

Tacksam för svar!

//Bella

Sv: Stretchning

Jag stretchar min häst efter ridning..order från massören och d märks att
det gör nytta. Hon är en gammal dam (hästen då :D) på 19 år och blir lätt stel.
Jag stretchar henne i sidorna/halsen, ryggen o benen..
Sen masserar jag henne där ja vet att hon haft låsningar eller lätt blir stel.
När ja tar sidorna/ halsen står jag brevid hennes svans med en morot eller
nåt annat godis, varvar höger/vänster sida ett par gånger.
Sen tar ja ryggen o då går hon nästan ner så hon bugar med huvudet in mellan frambenen..Det syns att hon sträcker ut hela kroppen.
Sen sträcker jag benen var för sig i några sekunder. Och hon älskar det. vet precis va det e frågan om när vi står på gången efter ridning...:D

Detta funkar bra för oss iaf..

Jag stretchar efter hårdare ridpass oftast, vilket inte är så ofta nu på vintern. Stretcha halsen gör jag nästan varje dag dock.
Stretching är väldigt bra för att undvika träningsvärk. Hästen blir smidigare och vigare. Man ska aldrig stretcha en kall häst! och aldrig pressa över hästens förmåga.
När jag stretchar noga gör jag: hals, framben (fram, upp, tvärs över, bak och åt sidan), bakben (fram, bak, åt sidan och tvärs) och rygg (peta på magen och dra i svans).

jag brukar träna yoga efter ridninge, dels för att det är kul men mest för att hästarna blir otroligt smidiga i kropprn genom att stetcha ut ryggen :)
hästen ska nudda sin hov då får han ett klick (klicktränar) och sedan en godis

bild

stretchar oxå, fast inte alltid. oftast blir det bakben och sidor, alltså morotsstretchingen. Ibland även svansen. Då står jag vid virveln och drar liksom svansrotenditåt. (svårt att förklara) det gör man åt båda sidor ett par sekunder, och sen drar jag även svansen rakt bakåt. Bakbensstretchen gör jag för att när jag började rida min ponny, var hon ojämn när hon gick med bakbenen, trampade alltså in mer med det ena än det andra. Numera trampart hon in lika mkt med båda bakbenen:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama