Stretching... Vilken ordning?

H

Hallonbåt

Bara undrar hur ni gör när ni stretchar... Egentligen inte hur utan på vilket sätt... Men men till saken... Tar ni ett ben först å gör alla "övningar" eller tar ni en övning i taget på alla ben...? Vilket är smidigast å vilket tycker ni e "bäst" för hästen, å varför?

Många frågor men tacksam för alla svar...

Hoppas ni förstår!

Sv: Stretching... Vilken ordning?

Jag brukar oftast ta alla stretchar för ett ben i taget på en häst som är van, sparar ju tid att göra så. På en häst som är ovan och kan behöva få sätta ned benet en stund kan jag växla ben litegrann men oftast tar jag frambenen först, sen bakbenen och avslutar med ryggen.

Jag gör olika varje gång nästan. Fast just nu blir det med valacken diagonalerna och hela benet på samma gång - alltså gör "alla" övningar höger fram först, sedan vänster bak, sedan vänster fram och sist höger bak. Detta funkar bäst för att få honom att "koppla" vad vi håller på med vad gäller hur han ska balansera sej och lägga vikten på de övriga benen (han har lite "dåliga nervbanor" till sitt högra bakben - blandar ihop det med sitt vänstra rätt ofta) - just nu.

evis skrev:
Jag gör olika varje gång nästan. Fast just nu blir det med valacken diagonalerna och hela benet på samma gång - alltså gör "alla" övningar höger fram först, sedan vänster bak, sedan vänster fram och sist höger bak. Detta funkar bäst för att få honom att "koppla" vad vi håller på med vad gäller hur han ska balansera sej och lägga vikten på de övriga benen (han har lite "dåliga nervbanor" till sitt högra bakben - blandar ihop det med sitt vänstra rätt ofta) - just nu.

Ahh är det därför min häst alltid lyfter motsatt ben?

Jag vet inte riktigt vad du menar -
ifall du vill lyfta vänstre bak och hästen envisas med att lyfta höger bak - och samma i fram, så tror jag faktiskt att det har med nervsystemet att göra (ifall det är en någorlunda tillmötesgående häst som egentligen inte har något bekymmer med att lyfta fossingarna - ifall den inte VILL lyfta hovarna är det ju en annan sak.), att hästen har lite bristande "kroppsmedvetenhet". Min valack är lite "korskopplad" uppe i bakdelen som veterinären kallade det :p - ibland så blir han förvirrad när man ber om höger bak och lyfter vänster bak. När man "hjälper" honom med att pilla runt knästräckarmuskulaturen uppe på låret så brukar det "gå upp ett ljus för honom" och han balanserar om sej över på vänster bak och kan lyfta höger bak.
Vi gör lite tteam-övningar (bland annat) med benen för att öka medvetenheten. Egentligen har han inte sådär jättedålig kroppsmedvetenhet men när det gäller att skilja bakbenen åt så blir han förvirrad ibland.
Han gör lite samma med höger fram också, men inte lika ofta som hb och jag har märkt att i hf är det oftast ifall han har känningar i muskulaturen (höger bak verkar det inte behöva vara så - nästan tvärtom) och därför vill placera sej "tyngre" på det frambenet = inte lyfter det "på en gång".

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
32 654
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama