Stretching för dressyrhästen

mirage

Trådstartare
Brukar ni stretcha era hästar? Några specialsätt som är anpassade efter dressyrhästens rörelser? Är det tom så att man inte behöver stretcha om man rider allsidigt och har en avslappnad häst som sträcker ut själv?

Stretchar ni efter varje ridpass eller bara efter dressyrpass tex?

/Linda

Sv: Stretching för dressyrhästen

Hej!
jag brukar stretcha frambenen på min häst genom att "dra" ut dom försiktigt. hästmassören sa att jag skulle göra ;)
mvh jenny

Halloj!
Jag brukar göra som ovanstående, på bak brukar jag göra likadant, sträcka framåt, nedåt, i ca 20-30 sek, som för en människa :)
Det gör jag även fast hästen är avslappnad och t.o.m brukar stretcha helt själv efter ett ridpass.. :angel:

Ett annat tips jag fick från min massör var att ta tag i knäna på frambenen och dra det framåt uppåt.. men den övningen gör jag dock inte än för jag ifrågasatte aldrig och vet inte riktigt varför jag ska göra den.. så jag väntar till nästa massage ::idea:

/alex

Stretchar efter varje ridpass hästen har jobbat ordentligt på, d.v.s. inte efter skrittpass i skogen á la 20 minuter eller så men alltid annars.
Min massör har lärt mig hur jag ska stretcha och nu när han lärt sig det så tycker jag det hjälpt mig mycket. 8 sek/del man stretchar, stretchar frambenen framåt, bakbenen framåt + bakåt och "lossar bogarna" så som massörer gör och hästen bara frustar.

Brukar ni stretcha era hästar? Några specialsätt som är anpassade efter dressyrhästens rörelser? Är det tom så att man inte behöver stretcha om man rider allsidigt och har en avslappnad häst som sträcker ut själv?

Stretchar ni efter varje ridpass eller bara efter dressyrpass tex?

/Linda

Inte varje gång men oftast. Hästen tycker om det och verkar "vänta ivrigt" på det faktiskt. Sätter gärna upp benen och visar att hon är med på hur det ska vara.

Jag lärde av en massör vilka rörelser som är bra, bla bogarna och frambenen framåt o bakåt, samt bakbenen, sträcka fram - ner o bakåt, samt snett in under kroppen.

Dessutom "morotsstretchar" jag.:) Hästen får sträcka sig bakåt samt ner med halsen mellan frambenen efter en morot som jag håller :p (undra på att hon är ivrig)

Stretchar halsen i sidled. uppåt o neråt. Men tyvärr gör tidsbrist att jag inte hinner alltid, men efter större jobb så gör jag det alltid.

Intressanta svar. :bow:

Är det någon som är av uppfattningen att man inte behöver stretcha hästen alls?

Enligt min massör så är underhalsens muskler de som alltid är i behov av stretching, det brukar vara det stället som är vanligast att vara spänt samt bog och länd om jag minns rätt.
Ställ dig med axeln under hästens käke och håll händerna över dens nacke. Tryck sen sakta upp axeln med hjälp av dina ben och tryck samtidigt försiktigt emot på nacken med händerna. Hästen ska sträcka ut huvudet och sänka nacken.

Detta kan dock kräva en del invänjning (precis som all stretchning). I början räcker det man bara står och håller hästen i detta grepp och verkar den gilla det kan man försiktigt trycka upp axeln och hålle emot på nacken i nån sekund sen ökar man efterhand.

Senast ändrad av en moderator:

Det enda argument jag har att inte stretcha en häst alls är om den är överrörlig eller en unghäst som inte arbetar än eller har nåt fel så den behöver stretching.

Enligt min massör så är underhalsens muskler de som alltid är i behov av stretching, det brukar vara det stället som är vanligast att vara spänt samt bog och länd om jag minns rätt.
Ställ dig med axeln under hästens käke och håll händerna över dens nacke. Tryck sen sakta upp axeln med hjälp av dina ben och tryck samtidigt försiktigt emot på nacken med händerna. Hästen ska sträcka ut huvudet och sänka nacken.

Detta kan dock kräva en del invänjning (precis som all stretchning). I början räcker det man bara står och håller hästen i detta grepp och verkar den gilla det kan man försiktigt trycka upp axeln och hålle emot på nacken i nån sekund sen ökar man efterhand.

Aha, det måste jag testa på min häst.

Brukar stretcha min häst efter lite jobbigare pass men nu har jag stukat foten + att han är så vansinnigt tungstretchad att jag får ont i ryggen. :crazy: Han är inte motvillig men han slappnar av så mycket och är ganska stel så jag får lyfta hela tyngden på benet (han lutar sig inte mot mig alltså utan bara slappnar av och på en häst med elefantbenstomme så är det tillräckligt jobbigt). Tänkte att det kanske inte behövdes om man rider rätt övningar :cool: men det verkar inte så. ;) Bummer! :D

Men tänk om man har en jääääätteliten häst då? :idea:

ja om vi inte bara skrittat. Inte bra och strectha muskler osm inte är uppvärmda. Muskelfästena kan bli skadade

Jag stretchar alltid min häst oavsett om jag har tränat eller bara ridit ute i skogen. Både fram och bak, men baken är det viktigaste eftersom han ofta haft lite problem med den.

Jag stretchar min storhäst efter varje gång jag ridit, alla 4 benen rakt fram och uppåt, vilket har gett ett tydligt resultat :). Hon tar bättre för sig och har fått lite bättre gång!

Jag stretchar mindre nu än tidigare.
Det beror på att min häst är betydligt mera lösgjord nu.

Jag har ganska många olika strretchövningar som jag använder helt beroende på vilket jobb hästen gjort och hur den kändes. Jag går alltså inte igenom hela hästen, men masserar den själv ett par gånger i veckan där det behövs.

Har jag ridit travjobb med skolorna/skänkelvikningar så focuserar jag på hals, manke och bogparti.

Har jag ridit galoppjobb, med samling eller mycket frammåt, så är det bakdelen som jag lägger ner tid på.

Ett annat tips jag fick från min massör var att ta tag i knäna på frambenen och dra det framåt uppåt.. men den övningen gör jag dock inte än för jag ifrågasatte aldrig och vet inte riktigt varför jag ska göra den.. så jag väntar till nästa massage ::idea:

/alex

Enligt min massör är detta en helt onödig övning, då du inte kommer åt någon viktig muskel i detta läget (du kommer åt en liten del av triceps, fast iofs det kanske din häst behöver), den muskel du vill åt när du stretchar frambenen, är faktiskt en ryggmuskel som fäster vid frambenet och går över ryggen till bakbenet.
Denna nådde man bäst om "armbågen" sträcktes ut, blev rak så att säga. Min häst fick nämligen massage igår och jag frågade särskilt om detta.

jag mutar med en liten bit morot, sedan låter jag honom sträck halsen, upp mot ryggen/manken åt båda hållen. sen ner mellan frambenen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka