Maira

Trådstartare
Brukar ni stretcha efter era ridpass? Man jobbar ju faktiskt ganska hårt med kroppen när man verkligen RIDER hästen.

Man stretchar ju efter andra idrotter.

En del stretchar sina hästar.

Men hur noga är vi ryttare med oss själva och våra ansträngda muskler? :confused:

Sv: Stretcha?

Jag kan ju ärligt säga att jag inte stretchar efter något ridpass någonsin... Jag kanske tänjer en del muskler om jag känner att jag jobbat mer med dem än vad jag brukar för att slippa få träningsvärk...

När jag har ridit barbacka måste jag stretcha ! Inte för att jag brukar komma ihåg det :angel: men då tränar man verkligen ben och magmuskler

detta är ngt som är väldigt intressant! vi glömmer ju bort oss själva liksom.. :crazy:

stretcha brukar jag göra när jag sitter o skrittar av hästen. i början undrade hästen vad fan jag höll på med :rofl: men han skrittade vänligt på. annars kan man ju gå med hästen så man själv "skrittas" av :p

värma upp borde vi ryttare göra också, möjligtvis att man har ngn med sig som kan hålla hästen medans man springer runt banan några varv! :idea:

Jag stretchar heller aldrig, å kan inte säga att jag brukar få träningsvärk jämt, isåfall i magen och om jag ridit barbacka i benen. Men även om man inte får t-värk så kan det ju inte vara bra att låta bli att stretcha.. va händer egentligen? Får man korta muskler? Jag inbillar mig att jag alltid har svårt att stretcha baksidan av benen, svårt att nå tårna? Någon som vet kanske?

Stretchar nästan alltid efter ridning, oftast först när jag kommer hem. Det hjälper defintivt mig, jag får ont i höger lår annars.
Brukar stretcha axlarna, mina sidor, låren och en del av rumpmusklerna. Och det blir inte bättre med åren...
Jag har provat olika stretch-övningar tidigare och kommit fram till vilka som gör mest nytta för mig.

Jag stretchar heller aldrig, å kan inte säga att jag brukar få träningsvärk jämt, isåfall i magen och om jag ridit barbacka i benen. Men även om man inte får t-värk så kan det ju inte vara bra att låta bli att stretcha.. va händer egentligen? Får man korta muskler? Jag inbillar mig att jag alltid har svårt att stretcha baksidan av benen, svårt att nå tårna? Någon som vet kanske?

Precis så är det för mig!
Den stora muskeln på baksidan har blivit "förkortad" och jag har svårt att sträcka ut benen helt...:(

Moderator!

Varför blev min tråd flyttad? Den handlar ju om ryttarens stretching?

jag glömmer alltid bort att stretcha själv... tyvärr... däremot får hästen lite massage o arnika efter hårdträning...

önskar jag skulle bli bättre på att stretcha själv också...

Jag skulle vilja stretcha efter vissa pass, men problemet blir att när hästen är omhändertagen så är mina muskler kalla igen. Det tar ju en stund att ta hand om hästen efter ridning.

Jag stretchar ibland, trots att jag vet att jag alltid borde göra det. Jag stretchar höftböjaren och höfterna. Sedan gör jag yoga och pilates vid andra tillfällen vilket stärker och mjukar upp kroppen.

jag är bra på att komma ihåg att stretcha hästen, men mig själv är det sämre med, även om jag tänker att jag Måste så blir det bara inte av...

Brukar ni stretcha efter era ridpass? Man jobbar ju faktiskt ganska hårt med kroppen när man verkligen RIDER hästen.

Man stretchar ju efter andra idrotter.

En del stretchar sina hästar.

Men hur noga är vi ryttare med oss själva och våra ansträngda muskler? :confused:

ja.. suck.. stretchar inte mig själv men däremot hästen. Hon går först.. Men visst borde man skärpa till sig :devil:

Har tränat mkt i unga år, fick på senare tid när jag gick på showdans höra att man inte skulle stretcha för då fick man överrörliga leder. Kan det va så för hästen med? Är det någon som vet/har kunskap/hört det med, att man får överrörliga leder?

Efter många år på ridskola utan rutinen att stretcha trodde man inte att det var så viktigt. Det har man ju fått sota för i efterhand.

Själv är min höft sned så egentligen bör jag flera ggr om dagen stretcha ut den så att den håller sig i position. Men ffa efter ridning efter som att jag då snedanvänder min kropp lätt och därav drar höften väldigt snett. Men jag är dålig på det. Man glömmer och sen är det för sent. Har sagt att jag ska försöka hitta en vana, att jag gör det när hästen äter sitt foder eller liknande. Men inget vet NÄR jag ska skaffa mig den vanan. :D

Man är bra lat ibland. :angel:

jag skulle behöva stretcha men gör inte det !:mad: arg på mig själv
jag får ont i kroppen när jag inte stretchar!!!

ja.. suck.. stretchar inte mig själv men däremot hästen. Hon går först.. Men visst borde man skärpa till sig :devil:

Har tränat mkt i unga år, fick på senare tid när jag gick på showdans höra att man inte skulle stretcha för då fick man överrörliga leder. Kan det va så för hästen med? Är det någon som vet/har kunskap/hört det med, att man får överrörliga leder?

Nej! Det är inget jag har hört. Om man inte är cirkusgymnast eller så... för då kan jag tänka mig att man kan bli överrörlig... :smirk:

jag FÖRSÖKER (a) att stretcha varje gång efter att jag har ridit.. men oftast så glömmer jag det..

men jag har märkt att jag är rörligare nu än vad jag var innan jag började stretcha

Jag stretchar igenom hela kroppen ordentligt efteråt, Beroende på vad det är för pass såklart. Har jag skrittat ut en kort sväng i skogen behövs det ju inte .. Det hjälper otroligt mycket, jag tränar innebandy med A-lag, oftast rider jag först och tränar någon timme efter det, musklerna känns fräscha och redo för nya tag efter att man har stretchat ;D

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka