Stretcha hästen själv?

S

Skuggabaldur

Vågar jag stretcha hästens bakben själv eller kan det orsaka nån skada om man gör fel? Har blivit visad hur man gör och så, men inte mer.

Sv: Stretcha hästen själv?

bara du tar hänsyn till hästens fysiska stopp (och psykiska!!!) så skadar det inte... snarare att det inte hjälper så mkt om du gör fel (å inte typ rycker åt h*e ;))
se till att hästen är uppvärmd bara!!!

kan inte personen visa fler gånger?

Har blivit visad i skolan och på olika praktikställen, så just nu vet jag ingen som kan visa igen.
Men det låter ju som att jag inte ska vara för orolig då:).

Senast ändrad av en moderator:

Om du bara är försiktig så ska det nog gå bra. Dra INTE i hästens ben, bara erbjud hästen att stretcha. En del hästar slappnar inte av och stretchar första gångerna, de måste lära sig själva hur man gör och lita på att man håller utan att dra. Min häst älskar att stretcha men hovis tycker att jag ska låta bli att stretcha hans framben, och då började Mulle stretcha på farbror hovis istället, ser otroligt spännande ut när han ska nita sömmar och Mulle står med frambenet rakt ut istället för böjt! :D

Länk till en sida jag gillar i alla fall, http://home.swipnet.se/horse/

varför skulle du inte stretcha frambenen??

min pålle gör som katter/hundar å "lägger" ner frambenen mer horisontellt å drar bak hela kroppen med rumpan i vädret... ser EXTREMT söt ut å man springer fram för å pussa på rumpan :p
har inte lyckats fånfa det på kort ännu...

Jag tycker du kan stretcha men dra inte i hästens ben och släpp efter så fort hästen verkar känna obehag

Hästen är mycket mycket starkare än du, så du behöver inte vara orolig för att skada hästen, så länge du inte rycker den ur balans eller gör något annat konstigt. Den största risken är att du gör illa dej själv. Om hästen är ovan drar den gärna till sig benet för att rätta till balansen, och det är då du själv kan åka på skada.

Jag är hästmassör och har stretchat hundratals olika hästar, åkte ändå på muskelbristning i båda :eek: låren för ett par år sedan för att jag var långsam att släppa taget om ett framben. Ingen livshotande skada men ont gör det...

Så: Ryggen rak, använd benen när du lyfter, stå i bra balans så du kan gå med om hästen vill dra åt sig benet. Stretching är något som du lär hästen, precis som vilken ridövning som helst. Så ta det lugnt och belöna när hästen gör rätt, så kommer den snart att uppskatta det hela.

Tack för upplysningarna! Ska tänka på att vara försiktig.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka