stretch - reaktion?

Messy

Trådstartare
jag har börjat stretcha min häst före och efter ridning...
soft innan å mer tänj efter...
hästen gör så mkt hon vill, så jag står inte å DRAR...

men nu är hon öm i heeeeela rumpan...
gluteus-biceps å semitendinosus fästena...
kan de bli ömma i början?

fram så har hon gått som symaskin å lite "orent" på ena... jag (med min än så länge amatörkunskap) lokaliserade problemet till pectoralis... men efter 1-2 veckor stretch så är det problemet borta!!! dock öm i muskeln fortfarande!

hon går bättre i ridningen med undantag att hon "tappar" bakbenen ibland... helt plötsligt snubblar hon eller "glömmer" lyfta ena benet...

jag har självklart regelbunden kontakt med min massör, så inga inlägg om "kolla upp hos veterinär" osv... för det är avklarat :)
pålle ska till massören nästa helg så... nu är det mest nyfikenhet på andras erfarenheter! :)

Sv: stretch - reaktion?

hej jag strechar oxå min häst ocg det hjälper väldigt bra, men en varning! man får inte strecha en kall häst då kan du dra isöner musklerna, det kan vara därför hon har ont, musklerna måste vara varma för att dom ska kunna sträcka sig, fråga din massör får du höra. strecha aldrig en kall häst! strecha bara efter ridning/motion

men det är soft-stretch innan.. + att jag masserar igenom hästen innan ridning (JA det är jobbigt, men hon har haft megamuskelproblem så jag får massera å hålla käften typ :angel: )
så hon är ju "uppvärmd"...

men ja, jag får höra med massören... hoppas mest att det är för att hästen inte e så van vid det + att det har blivit lite kallt ute pga att jag tog av täcket... så kanske det löser sig snabbt :)

men det är soft-stretch innan.. + att jag masserar igenom hästen innan ridning (JA det är jobbigt, men hon har haft megamuskelproblem så jag får massera å hålla käften typ :angel: )
så hon är ju "uppvärmd"...

men ja, jag får höra med massören... hoppas mest att det är för att hästen inte e så van vid det + att det har blivit lite kallt ute pga att jag tog av täcket... så kanske det löser sig snabbt :)

Så länge du masserar de muskelgrupper du stretchar ordentligt innan så är det ingen fara, men gör absolut inte tvärt om och var säker på att du fått med alla. Om man stretchar till exempel svansen så ska i princip hela hästen masseras noga innan den stretchen.

Annars skulle jag massera - träna - stretcha för att vara säker på att musklerna är tillräckligt varma.

ja svansen kör jag efteråt (tur att jag fick nått rätt) ;)

jag är bara så rädd att sätta mig på henne när hon är kall... studsboll måste värmas upp liiite från marken innan...

kanske bara ska köra soften med cirklar å lite stora cirklar, ingen stretch?? innan alltså...

att hästen tappar bakbenen i bland kan tyda på svag ryggmuskulatur... bara så du vet.. varva ridning med tömkörning kan vara ett tips..

ja svansen kör jag efteråt (tur att jag fick nått rätt) ;)

jag är bara så rädd att sätta mig på henne när hon är kall... studsboll måste värmas upp liiite från marken innan...

kanske bara ska köra soften med cirklar å lite stora cirklar, ingen stretch?? innan alltså...

Jag är helt övertygad om att du gör en hel del rätt med tanke på att ni är igång igen! :idea: :banana:

Är det samma bakben hon tappar hela tiden? Just att "tappa" ett bakben är ofta förknippat med problem i Biceps Femoris (stora lårmuskeln) och jag har haft/har periodvis samma problem med min. Med henne får jag en otrolig skillnad genom att massera det området innan träning. Men du masserar väl där också kan jag tänka mig.

Att stretcha bakbenen "i kors" under magen är suveränt på just den muskeln! :idea:

ja det har hon absolut problem med!
jag har börjat gå mkt mer i skogen å lyfta tassarna över stock och sten...

tömkörde i flera månader när hon sattes igång (varat ca hälften med ridning, sen tömkörde jag även INNAN ridning i början för att hon skulle vara uppvärmd)..
men en dag bestämde sig madam för att nope.. hon ska inte tömköras mer... hon bockade å sparka bakut, genade i volterna osv osv osv... jag ville typ skjuta hästen... riktigt j*a as var hon...
så efter att min ET kollat igenom henne å så så bestämdes det att jag bara ska rida...
så tog jag tag i tömkörningen för inte så länge sen, för hon var fin i ridningen å slutade tjaffsa (fick åka en hel del bockserier ett tag)...
första passet gick hon ASFINT, jag var sååå lycklig... gång två så körde hon iväg i 190 så jag tappade henne... å då hade jag ändå hållt kvar henne genom div bakutare + bockningar å u-svängar..
så tömkörningen vill jag (tyvärr) vänta med tills jag kan utöva det inför en instruktör... vill inte tappa självförtroendet å vill framförallt inte att häst- :devil: ska tro att hon kommer undan med vad som helst...

jag är annars förespråkare nummer 1 på tömkörning!!! såg resultat på min DIREKT!!! å jag tycker själv att det är kul!!!

undra om det är BRIST på musklatur, eller att det är "fel" på den som är där (klart att hästen ska ha MYCKET mer än vad hon har idag, men allt tar sin tid)..
det som är nojj-faktor är att hon helt plötsligt började med det igen...

teori 2: nu går hon i sån bra form att det är jobbigt = ryggen orkar inte den här nivån = hon tappar?
förut krävde jag inte lika mkt form å uthållighet...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka