Stretch och massage i samband med ridning

V

vrålet

Hej!
Är det bra att stretcha och massera hästens ben före och efter ridningen? Kan det vara till nytta?
Min medryttarhäst har lite problem med gallor och därför gör jag detta.. Men jag undrar om jag kanske bara ska massera? Eller?

Sv: Stretch och massage i samband med ridning

Det finns ett par enkla "regler".

Stretcha efter ridning.

Massera endast "kalla" muskler och rid ej efteråt.
Detta är givetvis lite beroende på hur "djupt" du masserar och hur kunnig du är i massage.

Gallorna påverkas marginellt av massage/stretching.

När uppkommer gallorna?
Innan ridning, under ridning eller dan efter?

Jag stretchar enbart efter ridning. Då stretchar jag hals fram och bakben efter instruktioner från equiterapeuten.
Men påverkar gallor gör det ju inte. Min ena häst kan få gallor då hon står mycket.
Men de försvinner då hon rids.

Det är nyttigt att stretcha efter ridning. Det brukar jag med göra och märker att det gör skillnad.
Min granne har masserat ett par gånger efter jag har ridit, men aldrig före. Men hon är utbildad.

okej.. tack för svaren :)
han får gallor när han står.. han rids tre-fyra gånger i veckan.
men nu vet jag då.. jag masserar och stretchar som jag gjort förut då.. alltså efter ridningen..

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag har hört att man inte ska massera efter ridning, dvs muskler som är varma och "använda"? :confused:

Men det är ju bra om hästen får röra på sig efter en masssage. Under 20 min minst rekommenderas, så att kroppen får chans att forsla bort de slaggprodukter som kan ha frigjorts under massagen.

Massera inte benen. Bara stora muskelgrupper. Benens senor och ligament kan vara känsliga för massage. Dessutom finns det inte många muskler där att massera ändå.

Man kan massera både efter och före ridning. När man masserar kalla muskler så värmer man först upp den muskelgrupp man arbetar med med mjuk och ytlig beröring. Sedan kan man gå mer på djupet. Tänker man bara på att beröra hästen på det sätt som man själv skulle vilja bli berörd/masserad på, varken hårdare eller mjukare, så kan man inte göra fel. Man skall tänka på att andas själv och slappna av och vara uppmärksam på att hästen också trivs med beröringen.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

bengall skrev:
Massera endast "kalla" muskler och rid ej efteråt.

Det spelar ingen större roll om man masserar innan eller efter ridning. Om man masserar innan får man en häst med mjukare och mer uppvärmda muskler. Efter; kommer man in djupare om det nu är nödvändigt.
Det beror helt på varför man masserar hästen?!
Själv masserar jag min häst lite lätt innan varje dag, eftersom kiropraktorn tipsat om det för att töja på de muskler som är korta eller spända.

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Jag stretchar alltid hästen direkt efter ridning.. Viktigt att göra detta medan hästen och musklerna är varma och igång. annars är det skadligt. viktigt också att itne stretcha utan att fått instruktioner och hjälp av kunnig.

Streching är ju som sagt bra, efter ridning. Men det påverkarinte gallor så mycket.
När kommer gallorn? Bler de bättre av ridning? Har du använt liniment efter träning? Kan vara värt att prova med back-on-track mot gallorna! Finns på t.ex. Hööks. Rätt dyra men håller ett tag!

/Malin

Benmassage är visst bra om man är utbildad och kan greppen. Man kan få igång cirkulationen som oftast inte fungerar då hästen får lite vätskesamlingar i form av gallor...men jag skulle frågat mig: varför får hästen gallor, är den överansträngd, bytt foder, gammal, står inne mycket så att leden inte får jobba?

Att massera efter ridning går bra, men inte direkt, låt hästen stå nån halvtimme och sedan är det ok.
Att massera innan ridning är inte att rek. då hästens kropp jobbar för fullt för att bli av med slaggämnen och vätske ansamlingar efter en massage....dock rek. 10 min skritt och sedan låt hästen får vara ledig under "utrensningen"

Jag kan ju bara svara för den massagen jag håller på med.

Hästmassage kan användas vid:

1.Uppvärmning innan arbetspass.

2.Cool down efter arbetspass (vänta då tills pulsenär lugn och svettningen lagt sig)

Massera helst:

1.Innan arbetspass

2.Innan streching

Punkter tagna ur Axelssons studiematerial.

OBS: Det finns fler "regler", detta var bara några efter vad som diskuterades här.

Mvh Hera, på var mot hästmassöryrket.

Jag strechar min foderhäst (efter instruktioner från massören) för han har en tendens till att stelna till i bakbenen, det gör jag efter ridning.

jag masserar min medryttarhäst av samma skäl ;)

Gallor på gamla hästar kan vara helt ok, men kolla upp med någon som verkligen kan!
Men lite benmassage skulle inte sitta fel här, just för cirkulationen, och då menar jag rejäl och effektiv massage som sätter igång cirkulationen, samt att man verkligeb dränerar bort vätska och slaggämnen från benen , annars blir de ju kvar.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 204
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 005
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31