Stressmage?! Inflammation!?

Memmis22

Trådstartare
Har en schabrador tik på 2 1/2 år som till och från i några veckor, men också vart bra däremellan.

För ca 3 veckor sedan var hon dålig i magen första gången, då sket hon normalt och sen flera ggr löst/vatten.. då va det även lite blod i. Så vi trodde då hon ätit något olämpligt, så jag fastade henne 1 dygn och sen fick hon torsk och ris i 3 dagar och sen började jag sakta med maten igen. Hon har sen varit bra i magen, men så igår så började hon va lite lös igen.

Och imorse när vi var ute så sket hon normalt första gången och sen en gång lite halvlöst.
Nu var vi precis ute igen och då sket hon hyfsat normalt första gången och sen vart det bara lösare och lösare och dom sista 4 ggr var det typ bara några droppar vatten som kom.

Hon har inte svårt för att slappna av utan sover en hel del inne. Men om jag går runt mycket eller om jag går ut i hallen så springer hon direkt till dörren. Och stundvis så är hon ganska otålig och går runt och "schäfer-piper" en del.

Jag ska ringa veterinären på måndag och rådfråga dom.. men jag funderar på om det "bara" är schäfer-mage på henne eller om det kan vara någon inflammation.
Har haft henne i ca 2 månader, gubben som hade henne innan säger att hon aldrig haft problem med magen vad han märkt. Och han har typ varvat vanlig mat med olika sorters hundmat om vartannat, så han har inte direkt varit snäll mot hennes mage.. så jag tycker ju att hon borde varit dålig i magen då och inte nu när hon för första gången får ett bra foder och bara hundmat.. om det inte är just det som är problemet..

Sv: Stressmage?! Inflammation!?

Vad menar du med "bara schäfermage"? En dålig mage är en dålig mage oavsett ras. Din hund kan mycket väl ha bekymmer med magen, eller i mina ögon låter det som om det kan vara en colit.
Har du provat med skonkost? Det hade varit det första jag hade gjort.

Jag hade gått till vetrinären för att få ett säkert besked. Men oftast går de flesta känsliga magar att läka ut med färskfoder ochnågon probiotika av något slag. Jag gillar aptus den ger jag efter tillsammans med antibiotika kurer eller om han verkar ha fått stressmage igen då han kan få lätta magkatarrer då och börja hulka lite osv.

Jag menar just att schäfer-mage är typ stress-mage. Det är klart att en dålig mage är en dålig mage, men som sagt så har hon inte varit dålig i magen hela tiden. Hade hon vart dålig i magen konstant i 3 veckor så hade jag självklart vart hos veterinären för längesen.

Har hittills inte provat något annat än att försöka få henne att äta på regelbundna tider och avmaskat henne. För hon är överlag ganska dålig på att äta, ena dagen äter hon och nästa inte. Så jag har ändrat så hon bara får mat på kvällen nu för att få henne att äta regelbundet, och det har funkat fram till idag.

Men syster sa idag att jag skulle prova nånting som fanns på apoteket, kommer inte ihåg vad det hette nu. Men det var något stabiliserande för magen för att utesluta att hon är allergisk mot maten. Kan det ha varit det där aptus som paradiset skrev kanske? Jag och komma ihåg saker, helt värdelös :p

Och som jag skrev så ska jag ringa veterinären på måndag, hon är inte akut sjuk och hennes allmäntillstånd är inte påverkat så jag anser inte att jag behöver ringa jourveterinären.

Liknande trådar

Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
940
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
666
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V