Sv: Stressar upp sig själv.
Hej.
Jag har jobbat med travare både inom trav och som ridhästar. MÅNGA är de travare som stressar upp sig, backar och så vidare. Men det behöver inte vara så. Många hästar rent allmänt gör så när de känner att de har övertag eller att ryttaren är osäker. Läste att ni gått omkull och att du skulle promenera henne någon MÅNAD?!! Det är inte vad jag skulle rekommendera, eftersom att det skulle vara som att belöna henne med att slippa arbete. Istället ska man försöka aktivera hästen än mer, särskilt travare är ganska "tänkande" hästar med mycket tävlingsinstinkt, och de behöver sysselsättning för att må bra. Leksaker i box och/eller hage, kanske en liten kompis i form av en kanin.. Många är lite speciella ,o)
Om hästen inte gillar att longeras så kan det bero på att den antingen har ett dåligt minne (kanske fått göra det så mkt att den fått ont?) eller att den testar dig och ser hur konsekvent du är. Ta hjälp av någon van hästmänniska och be att den leder hästen när du ska longera, och allt eftersom så släpper den och bara går bredvid och sen försvinner den. Glöm inte heller att vara på ett inhägnat område, även en hage är bättre än inget, eftersom en häst som stressar upp sig lätt är mer benägen att sticka när det blir jobbigt och kravfyllt än en som inte stressar.
Ta det lite från början, eftersom hon inte reds på flera år så lär hon ha tappat mycket av sin grundträning, många travare är annars väldigt välhanterade eftersom man börjar med dem såpass tidigt, som regel påböjas tömkörning och longering i korta pass redan som ca ettåringar. Själva inkörningen börjar man med mellan 1,5-2 års ålder beroende på mognad och fysisk utveckling. De flesta tvååringar börjar tävlas så smått i mitten-slutet av sitt andra levnadsår.
Mitt råd är att du låtsas att du inte känner hästen, går in i hagen och sätter dig på huk och väntar till den kommer fram till dig. Låt den lukta, sniffa och buffa på dig. Sen reser du dig, men tar ingen ögonkontakt med den. Sträck ut handen och klappa den på halsen. Gå sen ifrån den och se om den följer efter dig. Gör den det så vänd dig till hästen och mota bort den ifrån dig, inte genom att slå den, men visa att du bestämmer att den inte ska vara vid dig just då. Den kommer att bli förvånad och mer och mer kontaktsökande, och det är hästens vilja att ha kontakt som man kan utnyttja för att bygga upp förtroendet. När hästen kommer självmant till dig, så visar den att du är ledaren, såvida den inte uppträder aggressivt. Den dagen den ser DIG som ledare kommer du att ha mer att säga till om än innan. Vill du ha mer ingående information får du skicka ett mail eller PM till mig.
Mvh
Jessica