R
Raderad medlem 94602
Fast där håller jag inte med dig. Skyddsarbetet ska inte vara en traslek oavsett om det gäller IPO eller det svenska. Det ska finnas allvar i bevakningarna. Det är heller inte regel att IPO-hundar är byteshundar. Det är många i Sverige som är det ja, men internationellt sett nej. Tittar man sedan på bedömningarna så kommer man undan med lydnads-och bytesskydd i Sverige, men på mästerskap utomlands plockar de poäng om hunden inte visar attityd i sitt arbete. På förra årets WUSV vek dessutom många sporthundar ned sig då de inte stod emot figuranternas press. Där räckte det inte med att vara byteshund.
Många uppfödare gör dessutom ingen skillnad på tjänst och sport. Tittar man på linjerna bakom min hund så används någon hund i tjänst, någon till bruks, en annan till IPO osv. Framgångsrikt dessutom. Det gäller alltså hundar ur samma kull och konsekvent genom hela stamtavlan. Kustmarken är väl en annan kennel som inte heller gör någon skillnad, om man ska ta ett exempel.
Jag har aldrig sagt att det inte finns allvar i bevakningarna. Men det är en herrans skilnad på allvar rent generellt i dessa hundtyper.
Nej, det är inte så att alla IPO-hundar är byteshundar. Vår egen gamling här hemma är ett typexempel på det. Men det är ofta så. Få fixar att köra en hund i IPO hela vägen på rent försvar. Byteshundar kan och bör ha ett allvarspaket också. Den som inte tar med det i sin avel är rätt skevt ute.
Pga min relation till Kustmarken så tänker jag inte diskutera dem alls mer än att konstatera att de är en av mycket få kennlar i Sverige som klarar av att få fram riktigt kompletta hundar för både sport och tjänst, så de kan stå för att de inte gör skillnad på tjänstehund och sporthund. Men de är en kennel. När man ringer på hanar gör i princip alla skillnad. De frågar ofta vilka bitar man vill ha för en viss inriktning och ger förslag bland sina hanar för att väga upp mellan typerna.