Stressad på tävlingsplats

Sv: Stressad på tävlingsplats

Min var likadan, fullkomligt i upplösningstillstånd. Jag vet inte hur mycket du varit ute med din men med min gav det sig relativt fort. Nu för tiden är han helt normal på tävling.

Sv: Stressad på tävlingsplats

Det går inte att låta hästen ladda ur lite hemma innan en tävling då? Typ en rejäl uppvärmning med någon galopp där han får sträcka ut en liten bit, få en dusch och bli lite ompysslad och sen möta tävlingsmiljön. Kanske känner han sig mindre överladdad och med lite tur kanske han känner att han redan gjort sitt "jobb" eftersom han redan både jobbat och blivit ompysslad. Jag har provat detta på "hopplöst fall" någon gång inom travet. Red snällt galoppjobb hemma för att sen åka in och ta det lugnt på travbanan (både uppvärmd och avslappnad häst). Galoppörer har, precis som travare, muskler som behöver "tömmas" på explosiv energi med jämna mellanrum om de ska fungera normalt. Rätt vanligt problem att man inte gör det och då får en helt annan häst (tittig, kocko, vild, uppjagad, rädd, tokig, etc) än den egentligen är och kanske varit när den låg i träning i sitt tidigare liv. :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka