Stressad på tävlingsplats

Sv: Stressad på tävlingsplats

Det finns ett medel som heter "Relax Me" Det räknas som fodertillskott och är mig veterligen inte dopingklassat. Du får kolla med tillverkaren. De personer jag vet som har använt det här har gett dubbel dos (initialdosen) för att få effekt. De som är lite mer ekonomiska har bara gett hästen mer magnesium. Det skall tydligen ha en viss dämpande effekt också och Relax Me innehåller just en hel del magnesium.

Den länken jag skrev ut säljer Relax Me oxå mkt. billigare än Sverige. Har köpt båda produkterna därifrån.
Mitt sto går på det, hon är mer balanserad av det, men märker ingen större skillnad mot att ge ren magnesium
som finns att köpa på den Svenska marknadern. Hon har fått det 3 månader, kanske hon skulle gå på dubbel dos dagligen *LOL*,
så kanske det funkar................................................
Men mitt sto har en annan bakgrund & lider av passiv stress i nya mijöer & vid transportåkande............på sidan jag länkade till finns
en länk med råd om hur man tränar tävlingshästar i nya miljöer, fanns en hel del kloka råd där att ta till sig.

Den länken jag skrev ut säljer Relax Me oxå mkt. billigare än Sverige. Har köpt båda produkterna därifrån.
Mitt sto går på det, hon är mer balanserad av det, men märker ingen större skillnad mot att ge ren magnesium
som finns att köpa på den Svenska marknadern. Hon har fått det 3 månader, kanske hon skulle gå på dubbel dos dagligen *LOL*,
så kanske det funkar................................................
Men mitt sto har en annan bakgrund & lider av passiv stress i nya mijöer & vid transportåkande............på sidan jag länkade till finns
en länk med råd om hur man tränar tävlingshästar i nya miljöer, fanns en hel del kloka råd där att ta till sig.

En korrigering av mig själv. På deras hemsida står det att man får anpassa dosen från häst till häst. SÅ jag ska nog dubbla dosen till att börja med, innan jag dömmer ut produkten.............beklagar detta :)

Tack för tipset, jag ska kika på deras hemsida!

Sen till de som så klokt sagt att alla hästar inte passar på tävlingsbanor. Det är jag medveten om men frågan kanske snarast är, hur mycket ska man träna innan man fattar det beslutet?

I detta fall menas andra berusningsmedel än alkohol. Alkoholen hade egna regler (givetvis samma...)

Sen till de som så klokt sagt att alla hästar inte passar på tävlingsbanor. Det är jag medveten om men frågan kanske snarast är, hur mycket ska man träna innan man fattar det beslutet?

Det brukar ta ca tre ggr så lång tid att bygga upp en fysisk skada som själva konvalecent tiden.. När det gäller psykiska skador så kan man många ggr fatta beslutet redan innan man ens börjat träna.

Ett år kan du väl i alla fall dagligen ge den, du måste väl endå ha sett den i tävlingsmässigt skick innan köpet eller åtminståndet tagit del av loppresultaten i både bild och text.

Mitt råd är att man som "vanlig" ryttare aldrig ska köpa en före detta tävlingshäst inom varesig trav eller galopp,, Jag förstår att prislappen ofta kan vara lockande men min erfarenhet är att den minsta kostanden för en häst ligger i själva inköpet. Det blir ofta en senare dyr läxa.

Ger du dig inom ett år blir jag besviken,, överlever du ett år så blir jag imponerad.

Det finns ett medel som heter "Relax Me" Det räknas som fodertillskott och är mig veterligen inte dopingklassat. Du får kolla med tillverkaren. De personer jag vet som har använt det här har gett dubbel dos (initialdosen) för att få effekt. De som är lite mer ekonomiska har bara gett hästen mer magnesium. Det skall tydligen ha en viss dämpande effekt också och Relax Me innehåller just en hel del magnesium.

(Minst) 96 h karens på det med om det ger effekt.

Numera är det rek 96 h karens på ledtillskott osv med.

Se gärna lundsbos utmärkta inlägg och länk tidigare i tråden.

* KL*
Till TS:

Det man möjligen skulle kunna komma undan med är ren magnesium som saluförs enbart att ges som magnesiumtillskott och inte som lugnande/dämpande.

Men kort sagt - nej det finns inga lugnande tillskott/preparat som inte är tävlingskarens på. Och personligen håller jag det för helt orimligt att ett fodertillskott ÄVEN om det inte hade karens skulle göra en häst som 'blir helt till sig i trasorna' lugnare på tävling.

Även de veterinärmedicinska lugnande preparaten har nämligen baksidan att om vi inte talar tung sedering (då är ridning övht inte att tänka på dessutom) så är en nackdel att det krävs för de flesta hästar ganska lite 'yttre stimuli' för att effekten ska vara som bortblåst. Dvs du kan t ex promenera en konvalesenshäst som på veterinärs inrådan sederats lindrigt för att den inte pga överskottsenergi ska tossa runt och riskera att dra upp skadan. Den går där snällt i snöret med sänkt huvud och ser ut som en gammal ridskoleponny. Sen flyger en fågel upp, det kommer en älg eller för den delen något annat som livar upp tillvaron. Och 'poff' så är den 'gamla ridskoleponnyn' förvandlad till 'vildhingsten Allan'.

Så, som andra sagt - låt hästen slippa tävla eller träna, träna och träna. Åk på så mycket små sociala grejer du kan hitta, och ta det i hästens takt. Det kanske går X gånger åt att bara åka dit, lasta ut och gå runt och vänja sig vid miljön. Dvs att ens sitta upp är inte att tänka på dess gånger.

Det finns ju dock de som vänjer sig efter ett tag, då får man ju helt enkelt anlända tävling tiiidigt så hästen har tid att ta in miljön och sansa sig. Lugnar den sig eller är den lika 'hela tiden'? Hur är den på träning, dvs i ett läge där det är mycket hästar, transporter osv men ryttaren antagligen är mer avspänd? Fungerar träning kan en catchrider utan nerver t ex kanske hjälpa hästen slappna av på tävling?

Min fd var exgaloppör, som dock klarade av miljöer med mycket hästar osv rätt bra. Taggad initialt men lugnade sig rätt snart och var generellt precis som din en lugn häst. Jag tävlade honom aldrig, helt enkelt för att jag vet att MINA tävlingsnerver hade fått honom att mest troligt flippra ur helt... Så RYTTAREN kan spela in också.. (Även om jag ju inte har en aning om det gör det i det här fallet)

"Numera är det rek 96 h karens på ledtillskott osv med"

Är det t ex Glucosamin ???

Jag gav ett rakt svar på en rak fråga. Mig veterligen så är "rekommenderad" inte samma sak som otillåten.
Vad man har för åsikter om saker och ting är irrelevant i den frågeställning som den TS har. I alla fall för mig.
Det står uttryckligen i infon om "Relax Me" att det INTE är dopingklassat. Men som sagt, det är bäst att fråga tillverkaren om vad som gäller just nu.
Här är en lista till alla som är intresserade, så får man leta själv efter den infon man vill ha :)
http://www3.ridsport.se/Tavling/Dopning/Karenstidslistor/

Fast det är inte åsikter. HAR det effekt ska det vara karens. Minst 96 h, att 96 h är en rekommendation är sant, men det är upp till djurägaren att se till karensen är lång nog (vilket i sig är himla fult, hur ska JAG veta det som djurägare).

Men INGET som HAR sederande effekt är tillåtet att ge i samband med tävling.

Att fråga tillverkarna är vanskligt. Fanns tillverkare av riskli som förnekade att gammaoryzanol (orkar inte kolla upp stavningen) var minsta problem. Trots att det var upptaget på FEI-listan..

Så säkrast är att kolla med förbundet.

Sen, visst teoretiskt så på låg nivå är väl risken för att dels åka in för en dopingkoll minimal, dels att de ska leta efter mer än 'det vanliga'. Men strikt regelmässigt är det minst 96 h tävlingskarens på allt som har en t ex sederande effekt, oavsett vad medlet består av.

Det brukar ta ca tre ggr så lång tid att bygga upp en fysisk skada som själva konvalecent tiden.. När det gäller psykiska skador så kan man många ggr fatta beslutet redan innan man ens börjat träna.

Ett år kan du väl i alla fall dagligen ge den, du måste väl endå ha sett den i tävlingsmässigt skick innan köpet eller åtminståndet tagit del av loppresultaten i både bild och text.

Mitt råd är att man som "vanlig" ryttare aldrig ska köpa en före detta tävlingshäst inom varesig trav eller galopp,, Jag förstår att prislappen ofta kan vara lockande men min erfarenhet är att den minsta kostanden för en häst ligger i själva inköpet. Det blir ofta en senare dyr läxa.

Ger du dig inom ett år blir jag besviken,, överlever du ett år så blir jag imponerad.

Nu måste jag inflika, för jag känner mig rätt idiotförklarad av ditt inlägg, att det här inte är min första häst som kommer från tävlingsbanan utan min tredje, men hästar har ju en tendens att vara lite olika. Jag kontrollerar också hästens tävlingstatistik innan köp. jag ser inte någonstans att min häst skulle ha psykiska skador.

Jag är också medveten om vad det kostar att ha häst.

Men jag förstår inte, vad ska jag ge hästen dagligen?

Jag har provat med en rutinerad tävlingsryttare som dessutom ridit hästen på hemmaplan regelbundet och det är ingen skillnad.

Han KAN lugna ner sig efter en timmes mycket koncentrerad ridning. Vi kan också konstatera att det gissnignsvis är stojet omkring som han går igång på för han var inte avslappnad på tävling på hemmaplan (avspärrningsband, hästar lite överallt som gick åt alla håll).

Att åka ut och vänja vid miljön har givetvis slagit mig som en lösning. Åka ut på mindre grejer gör jag så ofta jag bara kan. Även att anmäla mig utom tävlan och rida först, med minst stoj är något jag skulle kunna tänka mig.

Ett problem jag tycker mig stöta på i Stockholmstrakten är att jag inte hittar tillräckligt med tävlingar i våra klasser för att kunna göra en seriös satsning på det utan det blir mer ryckigt. (Desutom blir ju tävlingarna fulla tre minuter efter de öppnats).

Nu när jag tänker efter så är han lugnare inomhus än utomhus. Men då får jag ju ofta välja, framridningen eller tävlingsbanan.

Alltså, när jag skriver det här känns det som jag framstår som ganska orutinerad och aningslös med ett helt unikt problem. Men när jag pratar med andra i min omgivning får jag ju hela tiden återberättat om att deras hästar varit hysteriska första tiden. Och hur har eliten det? Hur var det med Maria Gretzer vars häst fick titta in i en vägg i två timmar? Och Anky som kommer till prisutdelningar till fots? Och var det inte Kyra som ville skjuta Amiral på framridningen?

Ska jag känna mig oduglig och tävlingsfixerad? Jag tänker mig en framtid med en åtta-tio lättklasstävlignar per säsong om/när allt funkar. Är det att tävla till varje pris?

Hej!

Jag har haft samma bekymmer med mitt nerviga sto som kom direkt från banan. Jag longerade henne på avskild plats en stund innan start, och då coolade hon ner, sedan var det koncentrerad ridning som gällde. Sysselsätta hjärnan hela tiden, mycket skänkelvikning, rakrikta, öppna-volta-öppna osv. Mycket hästar på framridningen gjorde henne stressad, så jag valde tävlingsplatser där jag visste framridningen var stor. Väl inne på banan var hn helt fokuserad på uppgiften och där fanns aldrig några bekymmer. Red ganska mycket pay and jumps till en början oxå för att ha tid på mmig att få henne avslappnad inne på banan om det behövdes innan jag startade.

Det här är en häst med enorm kapacitet, men hennes nerver begränsar henne. Hon har blivit kanonbra på mindre tävlingar, men större tävlingar med mycket publik kommer aldrig funka tyvärr. Jag har känt hästen sedan den var unghäst och känner uppfödaren, och jag vet att det är ett miljöbetingat beteende. Därav har jag valt att betäcka henne och hoppas att hennes fina egenskaper förs vidare till hennes föl. Väljer hingstar med bra temperament och väljer bort sådana med mycket nerv, för även om det med 99% säkerhet är miljöbetingat, så tar jag inga risker.

Hästen trivs med att vara mamma, att puscha henne upp i klasserna trotts hennes "scen-skräck" tänker jag inte göra.

Hoppas det löser sig för er! :)

Jag hoppas det var knapplån på slutet? Jag tycker inte och har inte tyckt du är 'tävlingsgalen' eller vill tävla till varje pris. Utan det jag skrivit i den vägen är 'låt hästen slippa tävla eller träna, träna, träna' - och då menat att om det verkligen inte fungerar med träning, så kanske det är bäst för alla (eftersom du själv skrev att ingen tycker det är spec kul som det är nu - fullt begripligt!) om den inte tävlar.

Unikt är ju ingalunda problemet, däremot kan ju förutsättningarna man har att lösa det skifta väldigt. Jag t ex bor på landet, och t ex lilla 'blåbärsklubben' har hästrally och klubbtävlingar och diverse 'hyss' för sig. Och finns flera andra klubbar som har liknande aktiviteter. Så för mig t ex är det plättlätt att (utan att ruinera mig) åka på 'allt möjligt' och bara miljöträna. Medan det för någon annan kan vara betydligt svårare.

Sen, ang jmf med elitryttarna, så jag förstår hur du menar, men vet inte om jag själv skulle jmf så. Visst har många hästar som nu tävlar med den äran (för det mesta ;)) på elitnivå haft rejäla nerver och behövt rejält med miljöträning. Samtidigt, att en häst inte klarar en prisutdelning inför fullsatta läktare med tusentals i publiken är ju lite annorlunda än att en häst inte klarar miljön kring en LC t ex. Även om man givetvis kan tycka att om de tävlar på elitnivå bör de klara prisutdelningar med, men det är ju ett annat ämne eg.

Så OM träning etc inte hjälper, och du har ambitioner för 8 - 10 lättklasstävlingar/säsong så kanske just den hästen inte är den rätta/bästa för det. Helt enkelt för den har sin nerv emot sig. Medan om du haft en häst med kapacitet för och ambitioner för svår klass, så ja då hade det varit 'mer värt' att lägga säg ett - två år på att varje helg kuska runt och miljöträna. Men i ditt läge nu ser jag det som ett - två år du på en annan häst skulle kunnat TÄVLA. Hänger du med hur jag menar?

Jag skulle absolut ge det en chans, och miljöträna in absurdum. Nu vet jag inte vad reglerna säger om icke-tävlande ekipage på tävlingsplats men det kanske går att tala med arrangören. Men jag skulle börja med att bara 'vara' på tävlingsplats och om han kan slappna av i det, strunta i ridningen sålänge. Sen om/när han är lugn med det 'rida fram' med betoning på avslappning, men inte starta.

Det jag reagerade på var att hästen skulle ges någon form av lugnande för att kunna tävla. För min del känns det inte alls rätt utan jag tycker att man ska lägga mycket tid på den sociala biten istället, både för hästens, sin egen och medtävlarnas skull. Vissa hästar kräver mycket mer social träning än andra. Åka på träningar på nya ställen, träna tillsammans med andra, delta på klubbtävlingar, programridningar osv, förryttare på mindre tävling.

Att tävlingsresultatet kanske inte blir strålande i början får man acceptera. Men däremot ska hästen inte utgöra en fara för sig själv och andra på tävlingsplatsen. Och går absolut inte att vänja hästen vid lite rörigare situationer så får man överväga starkt att låta hästen slippa. Eller byta häst.

Och återigen, jag har förståelse för problemet iom jag själv har en häst som kan hetsa upp sig till den milda grad om det blir "fel" för henne. Men lugnande, det är ett big no no.

Det här är inget svar du vill ha. Men jag hoppas ändå att du inte tror att jag försöker trycka till dig på något sätt.

nu får ni ursäkta att jag kommer in och funderar lite. det kan inte vara så att din gallopare har varit skadad någon gång och tvingats till start ändå? det kan inte vara så att den har ont någonstans nnu och upplever tävling som något negativt pga det? hur är den hemma när du rider den? en häst som en gång varit skadad och blir utsatt för smärta lång tid lär sig "olater" på vissa ställen, så som på en tävlig.
att döva hästen med massa konstigheter tror jag inte är rätta lösningen men att tex ha bomull i öronen, kanske även en luva och försöka ha hästen så lågt bort från allt och alla i största möjliga mån.

sen, hur är du (och personerns med dej ) på tävligar? är du en stabil person som verkligen kan ta hand om din häst på tävligar eller är du av den typen som springer omkring och stressar och är hypernojig? om du är det sisa så kan det ju vara så att du har en känslig häst som är i behov av en lugn hand.

det kanske är så att hästen vill ha sällskap. det är inte så att den har en polare i hagen som de gillar skarpt som ni kan ta med er i transporten?

som sagt.... detta är bara funderingar

Men jag förstår inte, vad ska jag ge hästen dagligen?
Träning inför tävling,, i början i små doser och sedan försöka öka dosen. Det räcker tyvärr inte med en ggr i veckan eller månad,, det måste ske genom daglig träning. Att döva ner den i början med antingen fast huva eller rycktussar är ett bra förslag,, hästar har extremt bra hörsel och vissa ljud påminner dom om en situation dom tidigare förknippat med ett stressmoment.

Psykiska skador är väldigt svåra att "se" men en häst som stressar upp sig eller blir orolig i en viss situation har väl endå utsatts för en onorm spykisk påfrestning i just den situationen en eller flera gånger tidigare??

Det finns massor av ex. på hästar som lider av psykiska problem precis som människor. Hamnar du i en situation som du psykiskt inte klarar av så får sig psyket en knäck.

För att återuppbygga detta gäller enbart att arbeta metodiskt, förtroendeingivande, vara lyhörd och dagligen träna träna och bygga upp förtroendet.

Detta är din 3:e galoppis,, och som du säger alla individer är olika,, det gäller att man försöker ta reda på vad varje individ har i sin ryggsäck och sakta lätta på bördan.

Att börja med att åtgärda problemet genom att tillsätta ångestdämpande prepparat vet vi ju redan vad dett lett till inom Svensk humanvård.

Förr eller senare blir det en snedtändning och då blir folk inlåsta på spykvården,, hästar får ett skott i pannan.. Den ena kommer snart bli utsläppt igen medans den andra blir avlivad med motiveringen,,, lynnesfel.

Jag önskar verkligen att du tar tag i detta och återkommer framledes med att du löst problemet.. Det är så trist att ständigt notera i var och varranan tråd att problemet löste sig men patienten dog.

Jag håller tummarna för dig,,

haha... har man hållt på med hästar i väldigt många år... typ hmmm 26 år och jobbat med travare så har man varit med om en hel del. men eftersom detta var mitt första inlägg här så vill jag inte trampa någon på tårna. tyckte tråde var lite rolig då det pratas om att droga hästar. fattar tyvärr inte varför man ska hålla på med detta då det i många flera fall än man tror finns en orsak till varför hästen gör som den gör.

går hästen mot bettet.. hur många ställen finns det inte att leta på? problemet sitter sällan i munnen.
går hästen inte rak på spåret...kan vara ryttaren/ kusken som håller ojämt i tygeln/tömmen
haltar en häst behöver inte det betyda att den har en sten i hoven.

mycket av hur hästen beter sig handlar av min erfarenhet av skador på ett eller annat ställe. OCH mycket av de psykiska betendena kommer ursprungligen från något fysisk.

men OBS... det är mina tankar, funderingar och erfarenheter. andra kanske tänker anorlunda och då får som gärna göra det ...bara inte hästen kommer till skada så

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka