Sv: Stressad på tävlingsplats
Men jag förstår inte, vad ska jag ge hästen dagligen?
Träning inför tävling,, i början i små doser och sedan försöka öka dosen. Det räcker tyvärr inte med en ggr i veckan eller månad,, det måste ske genom daglig träning. Att döva ner den i början med antingen fast huva eller rycktussar är ett bra förslag,, hästar har extremt bra hörsel och vissa ljud påminner dom om en situation dom tidigare förknippat med ett stressmoment.
Psykiska skador är väldigt svåra att "se" men en häst som stressar upp sig eller blir orolig i en viss situation har väl endå utsatts för en onorm spykisk påfrestning i just den situationen en eller flera gånger tidigare??
Det finns massor av ex. på hästar som lider av psykiska problem precis som människor. Hamnar du i en situation som du psykiskt inte klarar av så får sig psyket en knäck.
För att återuppbygga detta gäller enbart att arbeta metodiskt, förtroendeingivande, vara lyhörd och dagligen träna träna och bygga upp förtroendet.
Detta är din 3:e galoppis,, och som du säger alla individer är olika,, det gäller att man försöker ta reda på vad varje individ har i sin ryggsäck och sakta lätta på bördan.
Att börja med att åtgärda problemet genom att tillsätta ångestdämpande prepparat vet vi ju redan vad dett lett till inom Svensk humanvård.
Förr eller senare blir det en snedtändning och då blir folk inlåsta på spykvården,, hästar får ett skott i pannan.. Den ena kommer snart bli utsläppt igen medans den andra blir avlivad med motiveringen,,, lynnesfel.
Jag önskar verkligen att du tar tag i detta och återkommer framledes med att du löst problemet.. Det är så trist att ständigt notera i var och varranan tråd att problemet löste sig men patienten dog.
Jag håller tummarna för dig,,