Stressad på tävlingsplats

Jane_Done

Trådstartare
Jag undrar vad ni har för erfarenhet av de lugnande preparat som finns och som ska användas vid "stressiga situationer", då min häst blir helt till sig i trasorna när vi är på tävlingsplats.

Jag täntke prova med något av det som finns på marknaden men vill gärna veta om det fungerar :crazy:

Sv: Stressad på tävlingsplats

Oj, tror du verkligen att det finns något sådant preparat som inte är dopingklassat? Det skulle förvåna mig mkt om det fanns....

Det är jag övertygad om att det finns.

Equi-Calm är ett preparat och jag är tämligen övertygad om att det inte är dopingklassat. Jag har hört talas om Nervex som använts på tävling men det var ganska länge sen så det finns nog itne längre.

Sen har vi Placid men det vet jag inget om.

Det undrar jag också. Jag tror han går igång på mycket folk, transporter, hästar som är på väg åt alla håll. Han blir tom nipprig på tävling på hemmaplan. Möjligen kan den tidigare galoppkarriären spela in, att han undrar var racet är nånstans och laddar som tusan.

Och han är i övrigt en mycket lugn häst.

Hur som helst är det inte trevligt för honom, omgivningen eller ryttaren så kunde han slippa varva upp så skulle mycket vara vunnet.

Det undrar jag också. Jag tror han går igång på mycket folk, transporter, hästar som är på väg åt alla håll. Han blir tom nipprig på tävling på hemmaplan. Möjligen kan den tidigare galoppkarriären spela in, att han undrar var racet är nånstans och laddar som tusan.

Och han är i övrigt en mycket lugn häst.

Hur som helst är det inte trevligt för honom, omgivningen eller ryttaren så kunde han slippa varva upp så skulle mycket vara vunnet.

Är det en tidigare tävlings galoppör?? I vilken tävlingsgren har den omskolats till??

Vet en som ger sin häst något som heter "räddningsdroppar" när hästen ska åka transport då den stressar upp sig då, enligt denne så fungerar de utmärkt, hon tar en hutt själv också ibland :)
Det är någonslags homeopatgrej. Jag är nyfiken på detta men har inte testat.

Ja som jag skrev. Han har provat dressyr, hopp och fälttävlan eftersom han är tänkt att gå fälttävlan. Varför undrar du?

Ja som jag skrev. Han har provat dressyr, hopp och fälttävlan eftersom han är tänkt att gå fälttävlan. Varför undrar du?

Därför att jag vet hur många tävlingsgaloppisar beter sig i ledvolten och främst strax före start. En del är rent av livsfarliga, och en sådan häst skulle inte jag vilja se omskolad på en tävlingsplats för ridhästar innan den även omskolats till att sluta stressa upp sig inför ett visst tävlingsmoment.

Risken är inte bara att den skadar sig själv, du kan bli skadad och främst, tänk på alla dina medtävlande och tävlings arrangörerna.

Jag tror det bästa är att du börjar med att träna den vid själva tävlingsmiljön om å om igen på säkert avstånd från övriga medtävlare tills den lugnat ner sig,, därefter kan du prova att starta på hemmaplan. Har du tur tar denna omskolning bara ett år.

Vet du varför den togs ur träning å avslutade sin tävlingskarriär inom den sporten den är avlad för att utföra?

Tack för din omtanke. Ja det är med säkerheten i åtanke jag letar efter något som får honom att tagga ned under den pågående träningen med att få honom att lära sig att han inte ska rejsa.

Ja jag vet hur hästarna är i ledvolten och jag vet att det inte var på grund av dåligt uppförande han togs av banan. Däremot gick han med blinkers vilket är lite knepigt att ha på honom på en ridhästtävling.

Träning, träning träning, eller så får man bittert inse att alla hästar inte lämpar sig som tävlingshästar..

Förut vet jag att Tryptovit användes ganska flitigt och många påstod att det fungerade, dock vet jag inte om det är dopingklassat nuförtiden eller om det finns några biverkningar.

Allt med påstådd effekt har generellt 96 h karens. Så du får nog lösa dina och din hästs probelm på annat sätt. Det är strunt samma om det är medicin, foder, örter, naturpreparat eller fodertillskott, 96 h gäller ändå som rekommendation på alla preparat med påstådd effekt.

Dessutom trubbas ju ofta hästens reaktionsförmåga av med preparat som Tryptofan - vill man det om man ska hoppa? Risken för omkullridning och olyckor ökar ju då.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Dopning/Karenstidslistor/Informationangaendefoderochfodertillskott/

Jag klarar inte av tävling själv. Jag kan banan utantill och baklänges i sömnen, men väl inne på banan får jag panik.

Jag tävlar helt enkelt inte för jag mådde skitdåligt av det. Säkert finns det också hästar som reagerar likadant som mig:D

Min tanke när jag läser här är: måste man tävla till vilket pris som helst?

För min del är det fullständigt oetiskt att, även om det skulle vara tillåtet, ge hästen lugnande för att kunna tävla. Då har gränsen passerats. Dessutom låter det vanskligt att ge något dylikt preparat om man vill hoppa eller, ännu värre, ge sig ut på en terrängbana. Reaktionsförmågan borde dämpas vilket innebär mycket stora risker.

Jag hoppas att jag inte låter hård. Faktum är att jag själv har en häst (dressyr, mycket fullblod i stammen) som har mycket lätt att hetsa upp sig. Jag skulle aldrig ge henne något preparat i lugnande syfte utan väljer att träna henne för att klara av sådana situationer, jag vill att hon litar på mig i alla lägen (samt att jag då förstås kan lita på henne, ömsesidigt förtroende). Skulle det ändå inte gå så, ja, då får vi ha roligt på träningsbanan istället för på tävling.

Man måste inse att alla hästar inte klarar av livet som tävlingshäst. Vill man själv ändå tävla så får man tänka krasst och byta häst. Tycker jag.

Min tanke när jag läser här är: måste man tävla till vilket pris som helst?

För min del är det fullständigt oetiskt att, även om det skulle vara tillåtet, ge hästen lugnande för att kunna tävla. Då har gränsen passerats. Dessutom låter det vanskligt att ge något dylikt preparat om man vill hoppa eller, ännu värre, ge sig ut på en terrängbana. Reaktionsförmågan borde dämpas vilket innebär mycket stora risker.

Jag hoppas att jag inte låter hård. Faktum är att jag själv har en häst (dressyr, mycket fullblod i stammen) som har mycket lätt att hetsa upp sig. Jag skulle aldrig ge henne något preparat i lugnande syfte utan väljer att träna henne för att klara av sådana situationer, jag vill att hon litar på mig i alla lägen (samt att jag då förstås kan lita på henne, ömsesidigt förtroende). Skulle det ändå inte gå så, ja, då får vi ha roligt på träningsbanan istället för på tävling.

Man måste inse att alla hästar inte klarar av livet som tävlingshäst. Vill man själv ändå tävla så får man tänka krasst och byta häst. Tycker jag.

:bow::bow::bow:

Jag klarar inte av tävling själv. Jag kan banan utantill och baklänges i sömnen, men väl inne på banan får jag panik.

Men i ditt fall som ryttare så är det faktiskt ok med att tävla med både lugnande och smärtstillande,, helt lagligt!!!

Jag kan inte förstå hur det kan vara ok med en halvdrogad ryttare tävlande på en dopingren häst.. Mycket sällan det är hästen som ska styra ryttaren.:crazy:

Inte i Finland iaf ;)

55.4 Om domarkollegiet har en befogad misstanke om att ryttare eller funktionär intagit annat berusningsmedel får han inte tävla, hantera häst eller vara funktionär och fallet kan vid behov överföras till polismyndigheten.

http://www.ratsastus.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/ratsastajainliitto/embeds/ratsastajainliittowwwstructure/31060_Tavlings_regler_almannadelen_22122010.pdf

Fast räknas det som berusningsmedel om man har recept? Det borde det ju göra egentligen.

Det är tillåtet att tävla som ryttare om man rider med starka smärtstillande (narkotikaklassade) preparat i kroppen. Det var det för några år sen i a f och mig veterligen är det inte ändrat. Det enda kravet är att man har fått preparatet utskrivet till sig själv av läkare p g a skada.
Om det är ändrat vet jag som sagt inte. Men så har det varit under åren. Berusningsmedel måste väl vara alkohol?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka