Stressad Islandshäst

C

Cleira

Mitt sto har stått här hos mig i en vecka nu.Men så fort jag rider ut blir hon stressad (vilket inte är så konstigt).Hon börjar skygga, vägrar gå och helt enkelt bara vänder om :confused: Nu hoppar jag av henne och leder en bit och då går det ett tag med sen börjar det om igen. Hur ska jag göra?

Sv: Stressad Islandshäst

Har du nyss köpt hästen och bara haft henne en vecka?

Om det är så, då borde hästen fått en vecka i lugn och ro att lära känna sitt nya ställe och sina nya människor på. Sen börjar du i lugn och ro rida henne, helst i paddock nära stallet så att ni lär känna varandra lite. Du kan gå ut och gå lite med henne i omgivningarna.
När du känner ridningen fungerar i paddock så kan du följa med någon annan häst ut dom första gångerna så att hon känner sig tryggare i den nya omgivningen.
Ett steg i taget mao.

OM hästen är en import så bör den få en månad i lugn och ro innan man påbörjar enligt ovan!

Hade gärna viljat rida i en paddock nära men det finns ingen.

Promenera den de första veckorna. Visa den runt i omgivningen. Det tar ibland flera veckor innan hästen har landat i sin nya miljö. Mina hästar fick en ny hagkompis i början på maj i år. (inte min häst) Ägaren har bara varit ute själv två ggr hittills. De tar det jättelugnt och de följer med mig i skogen, både ridandes och till fots. Hästen är visserligen lugnet själv när den är tillsammans med mina hästar, men är lite osäker när den är själv än så länge.
Mitt tips är alltså att skynda långsamt.

Har du ingen paddock kanske du kan sätta upp lite stolpar och tråd i en del av hagen. Det funkar som ridbana lite provisoriskt i alla fall.

Har du nyss köpt hästen och bara haft henne en vecka?

Om det är så, då borde hästen fått en vecka i lugn och ro att lära känna sitt nya ställe och sina nya människor på. Sen börjar du i lugn och ro rida henne, helst i paddock nära stallet så att ni lär känna varandra lite. Du kan gå ut och gå lite med henne i omgivningarna.
När du känner ridningen fungerar i paddock så kan du följa med någon annan häst ut dom första gångerna så att hon känner sig tryggare i den nya omgivningen.
Ett steg i taget mao.

OM hästen är en import så bör den få en månad i lugn och ro innan man påbörjar enligt ovan!

:bow: Håller med om detta! Man ska absolut inte skynda sig fram med en ny häst, utan ta allting väldigt lugnt och metodiskt. Låta hästen landa på sitt nya ställe är jätteviktigt!

Säger som de andra i denna tråd, ta det lungt. Jag flyttade min häst för exakt två veckor sedan idag och vi har tagit det väääääldigt lugnt. Vart ute på promenad, longerat, tömkört och i dag red jag för andra gången i padocken. Tänker inte rida ut än på några veckor och då inte själv. Jag skyndar långsamt. :)

Hur är du själv? Är du avslappnad i kropp, sits och axlar? Är du säker i dig själv och vart du vill att hästen ska gå? Tänk på att inte glömma eftergifter och ta steg för steg. Hur långt är hästen i sin utbildning? Hur mycket kan du kräva av den? Detta är bara lite frågor som du kan fråga dig själv :) Jag brukar själv göra så.
Men sen håller jag me de andra, om hästen är i en helt ny omgivning lär du låta den ta det lugnt. Jobba gärna successivt lite med ledarskap så att hästen får en trygghet att te sig till. :)

När jag köpte mitt sto för ett par år sen, lät jag henne vara i 2-3 veckor innan jag red henne första gången - och då tillsammans med en kompis. Visserligen är det här en väldigt spänd dam. När jag började rida ut ensam, hade jag ett helsike. Hon VILLE inte, och ville vända hela tiden, blev rädd för allt! Varje steg var en kamp! Det släppte plötsligt, från ena dan till den andra fast efter 8 månaders kamp. Men mitt tips är som alla andras, gå ut och gå med hästen och rid tillsammans med någon i början så att hon lär sig den nya omgivningen. LYCKA TILL! Men var beredd på att det kan ta tid för hästen att slappna av, lära känna dig och börja lita på dig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: snöflingor
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Nota
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 635
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka