Stressad hund - vad göra?

Banni

Trådstartare
Vill först säga att mitt syfte för denna tråden är att få tips och råd av de som har erfarenhet av liknande hundar. Detta är min första hund och jag vill givetvis ha en frisk och harmonisk hund.

Min hund är nu 9 månader gammal, och är en korsning mellan American Bulldog ocg Dogo Argentino. Han har varit överaktiv sen jag fick honom när han var 9 veckor och jag har försökt att anpassa miljön och aktiviteter så det stimulerar honom som bäst, men det jag nu har märk och kommit på genom att läsa mig fram i olika beteende och etologi böcker är att han uppför sig som en väldigt stressad hund, all hans vakna tid.
Några av symptomen;
-Skakningar och darrningar i påfrestande situationer
-Väldigt svårt att koncentrera sig och fokusera på en uppgift
-Reser ragg flera ggr vid en promenad, vid möte av andra djur, föremål, dofter eller nånting han har fixerat sig på
-Förstör saker när han bli lämnad ensam
-Nervositet, dsv han är väldigt lättskrämd och "flackig"
-Rastlöshet, vilket nog är en av de tydligaste symptomen, han kan inte slappna av, går fram och tillbaka och gnäller och piper "utan anledning". Ofta får jag lägga honom ner och sitta vid honom i nån minut till han är avslappnad och somnar, då det ibland känns som att han inte vet hur kan ska kunna lugna ner sig själv, tex efter lek.

Han är även under utredning för allergi, vilket givetvis kan bli mycket värre och hunden är stressad, så jag vill ju väldigt gärna kunna få bukt med detta för jag ser att han mår dåligt av det.

Känner att jag har kört fast lite i vad jag ska göra... Jag är väldigt lugn och "ostressad" som person så jag känner inte att jag för över stress på honom, han är aldrig regelbundet lämnad själv, utan bara vid enstaka tillfället max 2 timmar isåfall. Hans sovplats är placerad på en "lugn" plats i hemmet där han ska kunna känna att han kommer till ro utan att bli störd.
Ändå känner jag att detta bara bli värre och värre :(

Har ni några tips till mig och min hund?
20110912-135157.jpg

Sv: Stressad hund - vad göra?

Jag kan bara säga att jag har upplevt något liknande med vår hund.
Att få ordning på kliandet(också allergisk) har varit nyckeln.
Jag skulle råda dig att försöka hitta någon medicin som funkar i första läget, kortison/allergimedicin/whatever. Först nu efter drygt 2 år har vi fått kortison och GUD vad lugn och skön han blev! :bow:

Jobbigt läge, precis som med oss, första hunden...

Jag vet inte om det även skulle kunna ligga något mentalt(rasbetingat typ) i honom, sånt där kan jag inte.
Men se till att gå till botten med allergin :idea:

Stress, osäker och nervositet stämmer ju dåligt på båda raserna. Men båda dras med hudsjukdommar, Dogon med hörselproblem, sen finns det linjer i Am.bull med höftproblem.

Vet du något om föräldrarna? Hur var det hos uppfödaren? Jag skulle själv aldrig ta mig an en valp som var hyperaktiv, det är jättesvårt. Klart det finns saker du kan göra, men att ge vettiga svar på ett forum utan att ha sett hunden och gjort en utredning tror jag är svårt.

Men som skuggi säger, börja med allgergiutredning, sen skulle jag kolla hörseln på hunden.

Jag håller med blandrastik. Något som också är viktigt är rutiner. Morgonpromenad klockan sju, frukost 8, träna vid 10, osv. Och att hålla samma rutiner en längre period.

Stress, osäker och nervositet stämmer ju dåligt på båda raserna. Men båda dras med hudsjukdommar, Dogon med hörselproblem, sen finns det linjer i Am.bull med höftproblem.

Vet du något om föräldrarna? Hur var det hos uppfödaren? Jag skulle själv aldrig ta mig an en valp som var hyperaktiv, det är jättesvårt. Klart det finns saker du kan göra, men att ge vettiga svar på ett forum utan att ha sett hunden och gjort en utredning tror jag är svårt.

Men som skuggi säger, börja med allgergiutredning, sen skulle jag kolla hörseln på hunden.

Jag vet inget om föräldrarna hittills, då jag adopterade honom från personen som köpt honom från uppfödaren, för han en vecka senare var med om en allvarlig bilolycka och kunde inte ta hand om hunden. Ska dock ta kontakt med uppfödaren nu för jag vill veta om allergin är genetisk.
Söker inte direkt efter några svar här, mest stöd och tips om hur man kan underlätta i vardagen.
Vi väntar på svar från blodprov nu och ska börja med veterinärfoder imorgon, hoppas verkligen det hjälper!

"Vardagsunderlättare" för stressande hundar är bla Tryptofan, finns för hund på SEA-hund och katt. Tryptofan är en aminosyra vi inte kan producera själva och som är ett utgångsämne för serotonin och melatonin, som i sin tur är två "välbefinnandehormon".

Sen skulle jag välja D.A.P, som är ett feromon, i vägguttagsmodell, finns på djuraffären och mixa med Zylekene, en mjölkprodukt när hunden ska vara ensam.

Inget av det här är billigt, men jag har haft mycket bra erfarenhet av det på stressade hundar. Men först och främst - veterinär.

delvis *kl*

En annan mycket bra "vardagsunderlättare" är regelbunden massage. Jag jobbar en del med stressade hundar som ligger mycket högt i stressaktivitetsnivå och ser tydlig effekt av massage vad gäller allmän sänkning av stressnivå. Inte alls så konstigt då massage är lugnande och avslappnande på flera sätt bla genom ökad frisättning av hormonet oxytocin.

Men först och främst som andra redan sagt i tråden, gör en ordentlig utredning för att utesluta att stressen är smärtrelaterad.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 061
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 501
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 571
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden