Stressad hästsom ej kan lämnas själv.

E

Em_E_liE

Har en häst på 15år som lätt stressar upp sig i olika situationer. Har nu funderat på om det finns något tillskott el. liknande som kan göra stressade hästar/magar lugnare?

Det är bara två hästar i hagen, det är min häst och så en kompis häst. Vi har precis fått hem ett stall, så nu finns möjlighet att gå in samtidigt, förut fanns inte möjlighet till detta, då stallet som sagt kom nyligen.

Vad jag ville säga med detta är att när min häst blir lämnad själv i hagen så springer han hysteriskt fram och tillbaka efter stängslet, och han slutar inte för ens man, antingen tar in honom, eller släpper tillbaka kompisen i hagen.

Alla gånger kan vi inte rida samtidigt, eller det är oftast så, och då blir ju den ena hästen själv i hagen...

Den andra hästen är lugn och trygg när han är själv. Och jag har min häst själv förut och det funkat bra, men inte längre. :(

Idag blev han även helt svettig i stallet i sin box, där han aldrig annars har blivit stressad el. liknande. Dock blev själva situationen stressad när hans kompis hade rymt ur sin box. Men helt utan att ha gjort någonting (dvs. gått runt i boxen eller så), så svettades han hysteriskt och det bara droppade svett av honom och han löddrade ur munnen!! :o :cry:

Han blir även stressad när vi rider ibland, inte så att han är stressad hela tiden, utan "bara" i vissa situationer. T.ex. innan uppförsbackar (ivrig och vill(?) galoppera), och efter att vi travat eller galopperat helt vanligt utan att skynda el. stressa och så, så skrittar han hysteriskt fort, inte för att det stör mig ngt speciellt, men tycker inte att han borde göra så. Så har han dock gjort under hela tiden jag har haft honom sedan sept. förra året. Känns som att vi skulle bli jagade av någonting men att han inte kan eller får gå upp i en anna gångart, och då håller sig i skritt men jäklat snabb skritt. Vet inte om skritt"grejen" är någonting speciellt att öscha (bry) sig om, eftersom att jga vet en del hästar som gärna får en högre växel i skritten efter trav el. galopp. Men tänkte att det kanske hade ett samband...

Ska också tilläga att vi i nuläget inte kan göra någonting åt att en häst blir ensam under tiden den andra rider eller pysslar om sin häst, och därför kan vi ej heller förhindra att min häst stressar upp sig. För det är ju när han blir själv som han stressar upp sig och det är det som är det största problemet.

Vet ni något tillskott el. liknande som finns för att kunna lugna ner stressade magar? (Vad tror ni att det kan bero på att min häst stressar upp sig så som han gör?)

Sv: Stressad hästsom ej kan lämnas själv.

Det finns ju en del som ger sina hästar tillskott av magnesium för att det anses ha lugnande inverkan på stressade hästar, men om det verkligen gör någon stor skillnad är väl inte säkert. Har själv en häst i stallet som spänner sig och stressar upp sig ngt otroligt i vissa situationer. Men ngn bra lösning har jag inte funnit. Inte ens år av träning på att vistas själv i boxen ibland etc. har hjälpt.

Tack för ditt svar. :) Tycker det är riktigt svårt med stressade hästar, och tyvärr blir det allt fler hästar som blir stressade, även om man inte märker av det så väl...:(

Vad är det med magnesiumet som kan göra hästarna lugnare? Värt att prova kanske?

Igår när jag kom till stallet så stod han och vävde(!) :eek: Han har aldrig gjort det i min ägo, eller inte någonting som jag har sett i alla fall. Men nu verkar det bara gå utför... :cry:

Vad gör man då? :confused: Och varför börjar han väva? Är det också stressrelaterat?

Innan jag hade honom så stod han med endast en häst, vilket han också gör nu... Dom upplevde honom stressig då också. Jag hade honom i ett större stall, med ca 6-10hästar och då var han lite stressig utav sig också, flyttade sedan (pga jobb) och bytte då stallplats till ett jätte stort stall med ca 50hästar och där verkade han trivas som fisken i vattnet. Eller nästan i alla fall. När han blev lämnad själv i hagen så blev han ju som han alltid har varit, springig och så. Springer tills benen går av, men försöker ändå springa ungefär. :( Man får liksom ingen kontakt med honom, men när man kommer rmed grimman och han förstår att han ska få komma in så blir han lugn, som att ingenting har hänt, förutom att han alltid är sjöblöt i svett och andas som bara denn. :cry:

Jag känner mig så elak som inte kan hjälpa honom. Och ännu elakare om jag gjort honom värre. Han blev ju dock bättre för ett tag sedan, men nu har han blivit värre än han var innan ju...!

Det har jag tänkt på flera gånger. Fast "tänk om han får magsår". Har nog inte velat inse att han kanske redan har det. :(

Hur kollar man upp det. Veterinär bara eller annat?

Okej. Tack. :bow: Ska kollas upp!

Om han stressar ute t.ex. inför uppförsbackar så tycker jag att du ska göra halt. Vänta sedan till hästen lugnat ner sig och inte är stark i munnen. Andra alternativ till att stanna är att "sysselsätta" hästen genom t.ex. skänkelvikningar.

Jag brukar sysselsätta honom i uppförsbackarna faktiskt, gör jag bara halt, eller försöker få min vilja igenom, :D så blir han hoppig och bockig, hoppar framåt och skjuter igenom ryggen och kickar bakut, inte mig emot för det är *peppar peppar* lätt att sitta kvar när han gör så, men han ska ju inte göra så! så då blir det skritt uppförs och skänkelvikningar osv.

Men tack för tipset. :) :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: Freazer
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 009
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 634
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar