"stressad" häst

Sv: "stressad" häst

Nog kan jag stanna han, han rör sig ju inte ur fläcken, men hans ben fortsätter ju att trava på stället tills vi till slut är i diket eller i skogen eller vad det nu är. Om jag håller han kvar på stället "för länge" enligt han så tar han sats med bakbenen och skjuter sig framåt i ett jättesprång :bump: . Man klarar knappt att sitta kvar på ryggen. Eller så stegrar han först innan språnget. Vid dessa tillfällen visar han kraft i bakbenen, minsann.

allroundhästarna skrev:
Vi (eller rättare sagt jag och mitt kallblodssto) skrittade och min dotter med valacken galopperade efter.
Om ni skrittar och hon kommer efter i gallop förstår jag att han stressar upp sig.

Jag tror att du missförstod mig. Jag och stoet skrittar lugnt, men valacken (och min dotter) i hasorna i galopp (han är så nära att han nästan har mulen på hennes kors). Han har ju ingen chans att öka farten framåt (eller komma förbi, om vi är på en stig) om hon är framför som stoppkloss. Även om han är först så galopperar eller taktar han i den fart att stoet kan skritta lugnt efter (med 1 m mellan mule och kors) Alltså; benen på han går fort (trav eller galopp) men vi rör oss EJ framåt för det, eftersom att han är lätt att hålla. Han blir inte stark och drar iväg, utan man håller han väldigt lätt (på tränsbett). Men man ser ju att efter 30 sekunder skummar han om hela kroppen, inte för att det är jobbigt utan för att han stressar.

Det är nog inte att han är avslappnad om han slår med tänderna...
Det här med uppförsbackar kommer nog från hans tid som turridningshäst. Om man lägger upp turen enligt hans huvud, gallopp uppför backar o.sv blir han mindre svettig då?

Du skriver att han inte går att få avslappnad när han väl stressat upp sig utomhus. Gäller även det om ni hoppar av. Så t.ex ni går med honom på raksträckor och uppförsbackar? Samtidigt om han blir omotiverat svettig även när ni rider dressyr så är han nog stressad då med.

En 21 årig herre som ni dessutom trivs ganska bra med som han är

:) Frågan är om ni verkligen vill ändra honom!

Om man gör som han vill så kan han galoppera hur långt som helst, har inget ställe som är tillräckligt långt. (Vi har en skogsbilväg som är drygt 1 mil sandmo, backar och kurvor mm , och han bara galopperar på) Naturligtvis blir han svettig då men inte lika fort. Om jag hoppar av så går han helt lugnt bredvid, men ska man försöka komma upp igen så måste någon hålla i honom eller hoppa på i farten.
I dressyren (på ridbana) så blir han inte svettig.
På frågan om vi vill ändra på honom så kan jag säga att BÅDE OCH. Eftersom att det är en trafikfara om man är efter en trafikerad väg och han galopperar i skänkelvikning ner mot diken och även andra sidans dike så är det inte så kul längre. Jag trivs EJ med att min dotter är ute själv då. Han är trafiksäker i övrigt. I övrigt så han han sin charm.

dra ned på krafften och ge lucernpellets. tänk på att oljan ger energi. Min häst fick olja innan och var hyperaktiv, lugnade sig efter jag tog bort den och gav foderjäst istället.

Finns det något som han tycker är lite tråkigt.

Tex så är min häst ganska pigg ute, jag provade volter och skänkelvikning och sånt men det funkar ganska dåligt eftersom han tycker att det är kul.

Däremot så tycker han inte om att backa, han vill ju framåt. Jag rekommenderar inte att stå still eftersom då händer det inget och han blir antagligen mer stressad och börjar stegra eller trampa runt. prova att backa honom några steg och sen fram igen. Kanske när han känner att han inte tjänar på att stressa framåt så kan han lugna ner sig.

Annars tror jag på att aktivera hästen. In i skogen och kryssa mellan träd. Min häst lugnar ner sig totalt så fort vi kommer in i skogen, uppe på en större väg blir han piggare.

Gör något av hans energi, skänkelvikning är min favorit övning. men även galoppombyten när han galopperar på stället kanske.

Nu råkar min nuvarande pålle vara inte het men pigg...
Gjör volter, minska på havren kanske, Dressyr o MYCKET lydnads övningar brukar hjälpa. :)

Hej. Har inte läst igenom alla svaren du fått så det kanske blir lite upprepning nu...

Jag har ett nordsvenskt brukssto som har vart sådär också. Hon är nu 22år och fortfarande pigg och med mycket spring i benen MEN betydligt lugnare i sinnet.
Hon gick knappt att göra halt med förut och bara började stampa och dansa runt, och brukade takta hela vägen hem, rusade i galoppen och var stressad. Snurrade runt när man skulle sitta upp osv osv.

Jag har tränat henne och nu är hon jätteduktig på halter. Hon är lugn på hemvägen nu för jag har vant henne vid att jag sitter av sista biten (allt mellan 100meter och 1km), spänner loss sadelgjorden litegrann och hon får avslappnat ledas hem... Hon stannar hemskt gärna och står still och sedan går hon avslappnat hem.
Det händer att jag sitter kvar någon gång hela vägen hem men eftersom hon lärt sig att inte behöva stressa på hemvägen så har hon slappnat av. Jag tror också att hon numera kopplar halter med något positivt eftersom jag brukar belöna henne med att sitta av. Hon stannar på störten nästan jämt nu för hon tänker "åh, nu ska matte sitta av och jag får gå hem", tror jag.
Hon taktar nästan aldrig nu längre och stå stilla kan hon göra lugnt och fint tills jag säger att hon får gå igen. Det har tagit lång tid och tålamod att komma till detta!!

Ni måste träna hästen med MYCKET TÅLAMOD. Det får inte tolereras att den taktar och galopperar på "stället". Den SKA kunna stå still utan att börja tramsa! Det krävs mycket träning och tålamod.
Träna dressyr med den och var tolerant på uteritter. Ta hjälp av en tränare som koncentrerar sig på just DETTA problem och att få hästen att koncentrera sig osv.

Det är jättesvårt att förklara här hur ni ska göra. Men lycka till! :smirk:

Han är jätteduktig om man kör dressyr med honom. Han gör skänkelvikning, öppnan och slutan i både skritt och trav, galoppombyten, han söker neråt, halt och ryggning och allt funkar bra så länge man är på en paddok-liknande plan (paddok, hage gårdsplan). När man rider på en trafikerad väg så är det ju inte så travligt men en häst som galopperar skänkelvikning tvärs över vägen eller halvvägs i diket. Om man hoppar av och leder honom blir han lugn och går och halvsover med hängande slängande huvud direkt.

Många svar har du fått en del dummare än de andra,som tex att alla trav hästar skulle vara så då har dom inte träffat många :devil:

Min kille är kallblodstravare och jag skrittade honom länge å väl å då menar jaf typ i 4månader bara skritta skritta skritta å klättra då,men bara för att få honom att lyssna,nu förstår jag att ni tränar honom i dressyr ochså å han är duktig :D så de är ute ritterna d blir problem när din dotter rider. och att skritta blir svårt då han stampar på ställe i den gång art han vill,så de är ju inte lätt men tålamod :D skritta bara de gånger ni är ut,de du INTE ska göra med en fd travare är att försöka låta dem SPRINGA sig trötta för de föder andra egenheter som man inte vill ha :D
Utan skritta låt honom stressa stuttsa men ni ska skritta så är de bara skritta skritta skritta till han en dag ger upp (de kommer han att göra förr el senare de gäller att ha tålamooood) när han kan skritta utan att stressa så kan ni lägga in trav å så fortsätter man tills han förstår (en dag går de upp ettlitet ljus) vad som förväntas av honom :D ni har de ju inte lätt då han gått på tur ridningen och som fösrta häst men med tålamod skritt kommer man låååångt med dem men de gäller att inte ge vika! d är de som är de svåra att man ger upp för tidigt å säger att de fubkar inte men av egen erfarenhet så vet jag att de gör d!

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
O
Träning Vi behöver hjälp med vår nya ponny. Hon är 8 år, vi har nyligen köpt henne. Problemet är att hon är lite för hetsig! När vi travar vill...
Svar
17
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka