Stressad häst svettas var?

sweet_knorven

Trådstartare
En tanke som slog mig häromdagen är ifall hästar som är stressade/uppjagade/uppspelta svettas på ett specifikt ställe jämfört med en häst som är lugn, tillfreds och lösgjord.

Jag har till exempel hört att stressade hästar ska svettas mer om halsen men det kanske inte stämmer...Vad är era erfarenheter av detta?

Sv: Stressad häst svettas var?

Stressade hästar svettas mkt på halsen, en lugn och lösgjord häst ska svettas lika mkt på halsen som på bakbenen, det är så jag lärt mig iaf.

det samma har jag hört om hästar som jobbas fel (inte jobbar med bakbenen). iofs kan det vara svårt att få en stressad häst att jobba ärligt, det krävs lugn för det.

Min märr som har väldigt lätt att bli stressad börjar på halsen och ner emot bogen, även huvudet (under utrustningen, skummar)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
750
Senast: Amha
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 903
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka