Stressad häst, i ridhus

N

Not

Jag behöver lite råd av er bukefalister med min häst. Han är, som rubriken säger, "extremt" stressad i ridhus. Ena dagen kan det gå jättebra och nästa blir han totalt blockerad, drabbas av panik, skenar iväg (och då inte bara sticker utan han får total panik och blir helt okontaktbar, rullar ögon och skakar).

Det är svårt att veta innan hur han är och undvika det eftersom han vissa dagar går hur bra som helst och nästa antingen redan från början är helt "galen", eller blir det efter att något hänt. Med hänt menar jag att någon har tömt en kärra utanför, kört förbi med en bil, leker, ropar på hunden eller värst av allt, öppnar ridhusdörren. Går han med baken mot det som låter så får han panik och flyr, går han med sidan mot flyger han runt och stirrar ut det. Ibland är det saker man inte själv märker som han kan sticka för eller hoppa runt.

Samma sak är det med bommar. Nu har jag bara provat inne dom dagar han varit som lugnast och ena dagen kan vi hoppa normalt, han har hoppat tidigare och är någorlunda utbildad inom hoppningen och nästa dag kan han få panik över det och springa rakt genom alla bommar, halvt om halvt okontaktbar.

Han är röntgad ua anmärkning och allt hade varit lekande lätt om vi fått vara antingen ifred (vilket jag självklart inte kan kräva) eller fått vara i paddocken men nu får vi inte det så jag vet faktiskt inte alls vad jag ska göra, är lite inne på att ge upp allt vad hästar heter.

Snälla bukefalister, kom med råd :cry:
 
Sv: Stressad häst, i ridhus

Jag tänker genast på synen, hörseln eller båda två...
 
Sv: Stressad häst, i ridhus

Han går med luva 90% av passen, dock utan bomull då han är ganska huvudskygg. Hur kollar man det annars då? Han verkar vaken på röst och när man kommer mot honom. Borde han inte reagera likadant ute i paddocken då också? Där är han mycket lugnare även när han är själv (kan skrika lite, vilket han sällan gör inne).
 
Sv: Stressad häst, i ridhus

Jag hade nog åkt till klinik för att testa synen och hörseln -så man kan utesluta detta sen. Kan ju ha nedsatt syn tex och i ett ridhus där det är lite mörkare, eller varierande ljus så kanske han helt enkelt inte ser och därmed blir stressad.
 
Sv: Stressad häst, i ridhus

Han är väl lite tittig i skogen när man rider själv men aldrig och i paddocken kan han skrika lite men ingenting liknande detta som händer i ridhuset..
 
Sv: Stressad häst, i ridhus

Om det inte är något med syn hörsel eller liknade, som bukefalisterna skriver åvan, så hade jag (om jag hade varit du) gjort olika horsemanship övningar inne i ridhuset (om det finns möjlighet) så all fokus ligger på dig och inte allt som händer runt om. Kanske gå ett varv inne i ridhuset med hästen utan att ställa några krav och ge han något gott el godisliknande när han är duktig och åkt hem. Det kanske är så att han känner sig trängd och instängd. Lite svårt att ge något bra tips när man inte ser hur du och hästen är i sitvationen.
Lycka till och hoppas att det blir bra! :)
 
Sv: Stressad häst, i ridhus

Min nuvarande häst var också väldigt spänd och nervös i ridhuset, dock inget liknande din. Jag bestämde mig för att spendera så mycket tid där som möjligt o bara göra positiva saker. Men först måste han bli någorlunda avslappnad, jag gjorde så att jag gick helt enkelt runt på 4-kantspåret tills hästen började slappna av. Tog mig ungefär 3 dagar och många varv men sen så hade jag en helt annan häst. Sen började vi leta morötter och gosa i några dagar innan jag sakta började träna där inne också.

Jag hade säkert kunnat rida igenom det också men eftersom det är en ung häst med bagage så valde jag att göra det på ett lite lugnare och trevligare vis.
 
Sv: Stressad häst, i ridhus

Som fjordtokan skriver är det jättebra att bara vara i ridhuset med en häst som tycker det är läskigt att vara där. Jättebra också om man kan släppa hästen lös så att den kan undersöka ridhuset själv.

När jag läser om din hästs ojämna beteende (ena dagen ok, nästa jätterädd) låter det som om han kanske varit med om något obehagligt i ett ridhus som han ibland blir påmind om. Sånt är svårt att få bukt med men det som hjälper är snarare att stärka sin ledarroll än att bara 'rida på'. Om du har möjlighet att hitta någon som kan hjälpa dig med markarbete typ NH tror jag det skulle kunna göra att din häst litar mer på dig och höjer tröskeln för att bli spänd och nervös. Lycka till!
 
Sv: Stressad häst, i ridhus

Jag tycker att du ska släppa honom helt lös i ridhuset så han får springa omkring och känna och titta på allt ur sin synvinkel och så länge han behöver. Försök att leka lite me honom från marken när han är lös, ge honom uppgifter, få kontakt och ta med lite morötter som berömm så han får en positiv upplevelse utav ridhuset så tror jag att han så småningom kommer bli mer avslappnad. Det kan du ju även göra när du rider, när du till exempel tycker att han är avslappnad så lär honom att han ska vända på huvudet så får han en morotsbit, men aldrig när han är spänd eller stressad. Har lärt mig otroligt mycket av att titta på "hundprataren" ceasar millan, han varken pratar med eller klappar aldrig en hund som är stressad. Därför att man då "berömmer" det stressade beteendet. Hästmänniskor försöker ju ofta säga " luuuuuuuuuuuuggnn, eller duuuuktig kille" och smeka på hästen för att den ska lugna sig, men faktum är då bara att man förstärker beteendet. Kärlek och berömm får den bara när den verkligen är lugn :) ganska logiskt tycker jag!
 

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Tuggben
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 849
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp