Stressad häst, får korsförlammning ofta, het m.m

L

lie

Där jag jobbar extra ibland så har vi en häst som är väldigt personlig av sig...Varje gång efter att han har gått så får han korsförlamning.. Så nu går han oftast varje dag och det har blivit mycket bättre... Han är super het att köra och rädd för väldigt mycket..I hagen så biter han sig själv (inte alltid men ibland) Han har dålig aptit och när han blir upprörd så står han och väver.:( Ibland tror man nästan att han är dädd för sig själv.

Vad tror ni att allt det här beror på??

Sv: Stressad häst, får korsförlammning ofta, het m.m

Min första tanke, DEN HÄR HÄSTEN MÅR INTE BRA! Hur länge har ni haft honom? När började allt? Det finns 1000 frågor att ställa, ge mig gärna en större bild av hans vardag, träning, hagvistelse mm.

Han är född där han står.. Han blev 6 år i år.. Vad jag vet så var han inte alls som han är nu när han var yngre.. Det började när han blev leasad.. men de fick hämta hem honom igen för det var då han började matvägra.. Han går ensam i en hage.. Vi har provat att sätta i hop han med en del men han sparkar bara och blir mer stressad.. Han går i olika hagar varje dag men biter sig själv när han kommer i de största hagarna.. Det går bäst när han är i en lagomstor hage.. Han kommer väl ut runt 8 på morgonen och får oftast vara ute tills 3, om han inte blir körd för då får han vara inne lite...

Har tänkt och det bästa kanske vore om han kom till ett litet stall där det ej är så många hästar men det är inte min så det är svårt... Fast jag har rätt fria händer och de vill gärna att jag rider in honom.....

Vad går han på för slags foder? Kan det vara bättre för han om ni ger han fasta rutiner... samma hage varje dag, köras på samma tider m.m.?

giffan skrev:
Vad går han på för slags foder? Kan det vara bättre för han om ni ger han fasta rutiner... samma hage varje dag, köras på samma tider m.m.?

Håller med. Samma hage, samma människa som pysslar och tryggar honom, samma rutiner, och helst en stabil, lugn kompis i hagen. Hästen verkr så överstressad att det kanske tar tid att få honom att lugna sig, och under tiden ska han ha mest lugn och trygga rutiner, inte prova en massa nya metodder och hagar varje dag. Men en motionstur vid samma tid varje dag mår han nog bra av.

En känslig häst som börjar tex matvägra behöver bli trygg framförallt.

När det gäller korsförlamningarna skulle nog jag dra bort allt kraftfoder till å börja med så han får en chans att normalisera nivåerna i kroppen.

Sen försök få så fasta rutiner som möjligt med lugn å ro.

Ja det kanske blir bättre för honom med fasta rutiner. Fast det är lite svårt för nu har de ont om folk som jobbar där så vissa dagar hinner de inte köra alla hästar och det drabbar tyvärr den här hästen med.

Tror ni att han skulle må bättre om han blev lite NH tränad??

testa med nh, du kanske kan låna ut honom ett tag till en van gammal herre som vet vad han gör? så han kommer bort från de stora ställena, ett träningsheat kan vara det som knäcker honom..

hade hingsten Gum Ball hoss oss och han var likadan.. visade sej att han hade nån hjärntumör.. kunde inte stå det sista. förlamad i ena sidan..

Senast ändrad:

MAGSÅR???
Vet inte hur vanligt det är på travhästar men på fullblod är det jättevanligt.
Ofta nervösa, äter dåligt, krubbiter och väver.....
Vi hade en "korsförlamningshäst" (som inte hade magsår), hon funkade jättebra på e-vitaminer och ERS foder.
Och naturligtvis mkt regelbunden träning och korta snabbjobb varannan dag för att tömma glycogendepåerna i musklerna. Och slarvade jag det minsta med upp/ner värmning så kom korsförlamningen som ett brev på posten........

Men kan de inte få korsförlaming om det är kallt ute och hästen är klippt?
Så det är väll jätte viktigt att ha något ridtäcke så korset är varmt..

Är det en hingst? För då hade jag nog börjat med att kastrera... Sen är rutiner extremt viktigt på korsförlamningshästar! Hade hand om ett sto som var hel-stirrig i början. Hade tyvärr ingen bakgrundsinfo då hon var importerad. Men hon fick korsförlamningar, var het att köra, vävde så fort något inte var som det skulle i stallet osv osv. Med henne var det rutiner som gällde! Det var alltid jag som höll på med henne så tillslut lärde hon sig att lita på mig. Hon blev alltid utsläppt först av alla i hagen (i "sin" hage), kom in strax innan lunch, åt sin lunch och efter det var det motion, osv.. Varje dag! Sen fick hon mycket olja i maten o det hjälper också korsförlamningshästar. Hon blev MYCKET bättre av sina rutiner. Hon var också elak mot andra hästar i hagen men hon hade en gammal valack hon gick bra med, men det var den enda hon accepterade!

asaria skrev:
Så det är väll jätte viktigt att ha något ridtäcke så korset är varmt..
Mina hästar (en av dem är korsförlamningshäst) går alltid utan ridtäcke när det inte är nederbörd, eller om det är kallare än -5. Så länge de rör sig håller de sig varma, men jag arbetar dem heller inte så mycket så de blir svettiga över bakdelen.

Det du beskriver är inte normalt. Och NH- träning hjälper knappast hästen att bli frisk.
Du säger att hästen är personlig och sedan raddar du upp en massa symtom som indikerar obalans och stakt ohälsa.
Vad har det mer personlighet att göra, annat än att det bryter ner all form för naturligt uttryck?
Tar din tränare inget ansvar för sina djur?

Senast ändrad av en moderator:

Att du alltid måste vara så otrevlig och idiotförklara en!!!

Ja det är klart att tränaren tar ansvar men det skadar väl inte med mer tips??

Snälla söta!
Jag är inte otrevlig, har inte sagt ett ord om vad jag tycker om dig som person. Det är du som väljer att tolka det så.
Jag försöker kortfattat svara på det du skriver.

Klart att du ska fråga om råd, och jag svarar att NH knappast hjälper hästen att blir kvitt sina problem och förklarar varför jag anser det.

Om tränaren tar sitt ansvar, som du säger, vad gör tränaren för att hästen ska må bättre? Berätta!

"korsförlamning.. " ->
Vad gör han i dag mer än att "gå" varje dag?
(Sök i gamla trådar om just korsförlamning så kan du finna en del intressant.) Hur anpassas foderstaten? Tas blodprov för att kolla värdena på hästen? Hur mår hästens lever? Kan en kunnig vet. akupunktör hjälpa hästen att komma i balans?

"super het att köra och rädd för väldigt mycket.." ->
Tror du att detta kan sitta i kroppen på honom, i form av smärta?
Är det något som tränaren kollat upp?
Eller kan det bero på magsår, magkatarr, näringsupptag, obalans i foderstat, tandproblem?

"I hagen så biter han sig själv (inte alltid men ibland)" ->
Hormoner, smärta, psykisk obalans, otrivsel?

"Han har dålig aptit" ->
otrivsel, smärta, magsår/katarr?

"och när han blir upprörd så står han och väver"
-> understimulerad, smärta, vantrivsel, avsaknad av harmoni.

Detta är några spontana tankar som flyger igenom huvudet när jag läser ditt inlägg.
Verkar något av detta rimligt i dina ögon?

Och som någon i din tråd frågade, magsår och katarr är numer väldigt vanligt innom travet.

Ja tränaren har tagit blodprov, tänderna är kollade, har en planerad foderstat men nånting är det som tydligen inte är bra.. Kan vara att han behöver komma till ett lugnare ställe..

Men han är inte kollad för magsår men ska prata med honom i morgon om vi kan kolla upp det.

Det med att han är het att köra har vi kanske fått ett svar på.. I tisdags så var hovslgaren där och han fick prova en ny balans. Hästen slår på sig nästan varje gång på bakbenen fast han är inlindad i skydd upp till knäna.. Men nu så har han faktist inte slagit upp de gamla såren och enligt tränaren så var han på väldigt länge mycket lugnare att köra...

Att han slår på sig är tyvärr ofta en signal på att hästen är kroppslig ur balans, ofräsch.
Att bara balansera om genom skoning löser inga problem på sikt,
utan kan ses om en nödlösning, iallafall om hästen stått hos någon som känner honom sedan tidigare och vet hur han rör sig.

Är foderstaten beräknad med tanke på att hästen har korsförlaming? Och på vilket sätt?

Okej men hur kan man finna en lösning med att han slår på sig?

Ja det är den, eftersom han har ca 100 häst så har han tydligen någon från kraft som kommer några gånger om året och tittar igenom foderstaterna.. Vet inte hur denna häst foderstat ser ut exakt men kan kolla upp det.

Vet inte. Sluta med trav eller som du säger flytta honom till ett lugnare ställe?

Du behöver inte visa mig något foderstat, det är dom från Krafft som du ska fråga, vilken hänsyn som tar till hästens alla problem...det är dom som ska/kan hjälpa dig med det.

Tycker ändå att det verkar mycket märkligt att inga veteriänrer kan hjälpa denna hästen som har så många och uppenbara problem.

Nu är jag en person som tror att ingenting kan bli starkare än den svagaste länken, så även om korsförlamningen ger med sig, så har hästen ändå massa andra problem som gör att den inte fungerar optimalt.

lie skrev:
Okej men hur kan man finna en lösning med att han slår på sig?

QUOTE]

Hästar som slår sig har nästan alltid ont någon annanstans i kroppen, och försöker då komma undan detta och resultatet blir allt som oftast att de slår sig...

Om detta vore min häst skulle jag starta från ruta ett....
Alltså, först kolla igenom hästen med vet... noga
Sen skulle jag sko den med 4 vanliga skor... och bara köra lugn, lång motion en tid. Sen skulle jag lägga in lugna snabbjobb och så småning om skulle jag testa hur den funkade på banan.

Låter du detta ta den tid det tar så har du garanterat en ny häst sen.

Men samtidigt måste ju allt det andra lösas runt om hästen... Rutinerna bör ju vara lika hela tiden. Ev. en ny foderstat, en trygg hag kompis, trygg plats i stallet... Försök finna harmoni...

jag tror på att alla hästar behöver olika mkt tid... men all tid är värd varenda dag hästen kan få, så ska du se att ni får igen det....

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar