B

babyfoal

Hur 'farligt' är psykisk stress i början av graviditeten?
Jag har precis gått in i vecka 9 och det känns som att livet som just börjat för oss, har fått sig en spade rätt i ansiktet.
Min sambo har blivit uppsagd tack vare den j*vla finanskrisen, och här går jag och ska 'inte stressa eller oroa mig'.
Men hur f*n ska man kunna låta bli det??
Min månadslön klarar precis av lånet på gården, but then what?
Ska vi bli hemlösa nu? Vad händer med mina djur? Gården? Oss? och framför allt, vårt barn som ligger ovetandes i min mage? Eller är den inte ovetandes, känner den av min stress?

Ska på inskrivning nästa vecka, kanske borde vädra min oro med barnmorskan? Eller det hör inte dit?

Förlåt för mitt gnäll, jag är inte ute efter sympati, utan mer råd hur jag ska hantera min stress och oro.

Det har resulterat i att jag har blivit sjuk. Det känns som att min kropp och hjärna inte orkar mer och jag är rädd att sjunka in i en depression, som jag har haft tidigare.....
Vad ska jag göra?

Sv: Stress

Jag vet inte hur farligt stress är... men det är klart att det inte är bra vare sig för dig eller barnet att känna som du gör. Speciellt inte om du tidigare haft en depression och riskerar få detta igen. Då handlar det ju inte bara om "lite oro" utan något som påverkar hela kroppen i allra högsta grad.

SJÄLVKLART ska du ta upp det med din BM vid inskrivningen!! Det är ju en hälsofråga som påverkar dig och ert barn!

Tyvärr har jag inga tips om hur ni ska lösa er situation. :crazy:
Men hemlösa ska ni ändå inte behöva bli... ? Det allra värsta som kan hända är väl att ni måste sälja och flytta. Har ni många dyra djur (hästar tex) så kanske du/ni måste sälja dem. Det vore förstås jättetrist, men .... livet handlar ju trots allt om att ni måste kunna ha tak över huvudet, mat för dagen och må bra du, sambon och barnet.

Jag vet hur stressande det kan vara. Bara tanken att inte få lov att stressa är stressande. Försök ta det med ro. Lägg upp en mental plan B där ni börjar med att sälja djuren. Det är hemskt, jag vet, vi fick sälja av i våras pga ekonomin. Man måste tyvärr tänka på sig själv och sitt barn. Det går att köpa nya djur, men inget nytt liv. Försök behålla gården. Det är en jätteinvestering i dessa tider, och nu är priserna för dåliga för att en försäljning egentligen ska löna sig. Men ni ska inte svälta pga den och definitivt inte bli sjuka.
Kolla med er bank om det går att lägga något eler några lån amorteringsfritt ett tag, det har vi fått göra.

Ni som familj är viktigast, både gård och djur MÅSTE komma i andra hand, fastän det är jättesvårt. Sätt dig ner och andas djupt när du känner paniken komma. Försök intala dig att barnet inte mår dåligt av detta, annars orkar du inte.

Tack för era svar..

Usch.. jag vet hur rätt ni har, här sitter jag med tårarna rinnandes.
Det är för jävligt rent ut sagt.
Den ena hästen, vet jag att jag inte kan sälja. Men får man avliva en frisk häst? Den andra kommer jag att lämna bort tillfälligt hos en bekant, men inte sälja. Har tittat runt på annonsmarknaden på hästar, det är ju ingen köper häst i dessa tider.
Hunden vägrar jag göra av med, han är mitt allt!

Det är bara så fruktansvärt tungt, jag har ingen ork alls, nog att jag mår visset pga graviditeten, men detta, har slagit undan benen på mig.
Blev hemskickad från jobb igår för att jag såg 'för jävlig ut' och mådde skit. Har haft ångest hela dagen för att vara hemma och sjuk, när vi behöver pengarna. Helst av allt vill jag bara lägga mig ner och slippa andas ett tag.
Det är jättesvårt att vara stark i en sånhär situation.. Gården kan vill jag helst inte att vi släpper, för tack vare dagens världsekonomi, är den knappt värd lånen vi har på den :eek: hur det nu går ihop???

Sen oroar jag mig, för jag känner inget i magen. FÖrut kände jag 'mensvärk' men nu känns inget. Dock har jag kvar illamåendet och dom ultraömma brösten. Håller jag på att bli knäpp eller slutar 'mensvärken' efter ett tag?

Den ena hästen, vet jag att jag inte kan sälja. Men får man avliva en frisk häst? ------------------------------

Håller jag på att bli knäpp eller slutar 'mensvärken' efter ett tag?

Ja, man får avliva sina djur av vilket skäl man själv vill. Dock kan man (förstås) inte få ut några pengar på livförsäkringen (om man har en sådan) om hästen inte är utdömd av veterinär.

Värken slutade också för mig. Under en period kände jag inget speciellt alls (var bara väldigt trött och törstig jämt där i början). Så det är nog ingen fara.

Tror inte det är någon fara för barnet i magen. Jag var extremt stressad under (oplanerade) graviditeten. Bodde i ett ruckel utan rinnande vatten och avlopp med två hästar, fyra hundar, sex valpar, två katter och fem kattungar. Helt galet, jag vet :D! Men allt gick bra ändå även om jag mådde skit. Värre var det när jag fött, och fick veta jag blivit varslad på jobbet :cry:. Lite samma situation som för er. Fick en förlossningsdepression, och min man var nästan aldrig hemma då han försökte få ordning på våran ekonomi.. Men DET LÖSER SIG ALLTID. Jag lovar. När du fått smälta och bearbeta detta, vant dig vid tanken, så blir det ljusare. Det tog ca tre-fyra månader för mig. Man brukar dela in detta i fyra faser, och det stämmer verkligen!
*Chockfasen
*Reaktionsfasen
*Bearbetningsfasen
*Nyorienteringsfasen
Kanske dom drar tillbaka varslet (som dom till slut gjorde för mig), kanske din sambo hittar ett nytt jobb, kanske ni hittar något annat sätt att dra in pengar på. Jag lovar dig att sådant alltid löser sig!

Senast ändrad:

Usch inte kul, jag mådde skit första månaderna pga jobb. Dock har bebisen klarat sig galant :) Om det känns bättre.

Prata med BM, det är dom till för!
Lycka till!

Å du, allt löser sig! Fast man verkligen inte tror det.

Barnet tar normalt sett inte skada av ditt leverne innan v. 12.
Kolla upp om din sambo har försäkringar som täcker hans del av lånet vid arbetslöshet.

Jag håller tummarna att han snabbt får nytt jobb och skickar ett gäng kramar till er.

Jag stressade något oerhört på jobbet från ungefär 2:a månaden. Jag blev till slut 100% sjukskriven 1 månad innan förlossning eftersom jag fick förvärkar av all stress. Men... Tja vi båda är glada och friska idag :)

Ska på inskrivning nästa vecka, kanske borde vädra min oro med barnmorskan? Eller det hör inte dit?
---
Det känns som att min kropp och hjärna inte orkar mer och jag är rädd att sjunka in i en depression, som jag har haft tidigare.....

Samtal om hur du/ni mår psykiskt hör absolut hemma hos barnmorskan. De frågar om sånt, och om livssituationen rent allmänt.

Om du har haft depression tidigare är det extra viktigt att du pratar om din oro med barnmorskan redan nu. Du, vi, barnet, samhället - alla - vill såklart undvika att du får förlossningsdepression!

Vad vården kan erbjuda har jag ingen aning om, men något finns det säkert. På vissa ställen är de snåla, så där kan man behöva vara riktigt tydlig med att man inte mår bra och att man ser risker med sitt mående.

Så länge bebisen är i magen klarar den sig nog bra, även om det förstås är bättre om du oxå mår bra. Men när bebisen kommer ut är det viktigt att du känner dig någorlunda trygg och kan känna livsglädje.

Tur i oturen att krisen slog till redan nu, för då kanske ni har återfått kontrollen tills bebisen kommer.

Skickar massor med tröst- och styrkekramar!

Det kan påverka fostret..man tror att stress kan utlösa diabetes, eller andra autoimmuna sjukdomar hos bebisen senare i livet.

Jag har funderat mycket, då jag var utsatt för stress vid graviditeten, så att jag blev riktigt rejält utbränd, mitt barn fick senare diabetes..om det kunde haft med stressen att göra, sen läste jag i en artikel att det kunde ha med det att göra..
Visserligen bär man ju på gener, för att kunna få dessa autoimmuna sjukdomar, men varför de löses ut hos vissa och inte hos andra, har man ingen riktig koll på, men man tror att stress och virusinfektioner är en av de utlösande faktorerna..

Usch, nu skrev jag inte så här för att skrämma dej...de allra flesta får ju inga men av stressen..så det går nog bra..prata med barnmorskan om hur du känner, det kanske går att få någon att prata av sej med, det kan hjälpa mycket att bara få saker ur tankarna..Lycka till, och försök få egentid att slappna av på..skäm bort dej själv med god choklad och frukt...

Åh vad tråkigt att höra :( Men jag stämmer in i kören; det ORDNAR sig! Det brukar göra det. Sätt er ner och gör en handlingsplan, se vad ni kan dra in på, och sök jobb av bara tusan. Ett varsel kan ju ta tid, eller har jag fel? På den tiden kanske han hinner hitta något nytt!

Kramar !

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 350
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 670
Senast: Trissa
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 800
Senast: Fraegd
·
Relationer Jag vill varna redan nu för ett långt, rörigt och osammanhängande inlägg. Om nån listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
32 529
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V