Stress och infertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Läste på SvD idag att forskare i i USA genom en undersökning hittat ett samband mellan stress och infertilitet och ägglossningsproblem, och att detta kan botas genom kognitiv terapi.
LÄNK

Intressant, därför att detta är precis vad jag själv gått och funderat på i flera månader. Min sambo och jag hade försökt få barn i några månader, under den tiden arbetade jag på ett företag där jag vantrivdes något kopiöst. I mitten av februari bytte jag jobb och trivdes mycket bättre, och blev gravid samma månad. Jag vet minst tre kollegor från samma företag som försökt bli gravida under betydligt längre tid utan att lyckas, men blev gravida straxt efter att de bytt jobb.
 
Sv: Stress och infertilitet

Det hjälper självklart att inte vara stressad, upprörd osv men jag tror inte att det har någon som helst inverkan på taskig äggkvalitet, orörliga spermier, endometrios, PCO och allt annat skit som man kan drabbas av... Det ÄR inget konstigt med att det tar upp till ett år eller t.o.m. något längre att bli gravid, så jag tror att du blev gravid för att det tog sig då helt enkelt - stress eller ej.
 
Sv: Stress och infertilitet

Alltså, just i mitt fall så spelar det ingen roll. Jag vet att det i snitt tar 7 månader att bli gravid, enligt statistik som min BM presenterade.

Jag tycker bara det var intressant med denna artikel eftersom flera av mina vänner och kollegor försökt få barn i ÅR utan att lyckas. Jag kan se att samtliga har en stressig omgivning, stressigt liv och har en "osund" livsstil - något som de själva säkerligen inte skulle hålla med om.
 
Sv: Stress och infertilitet

det hjälper säkert i några fall att lägga om livsstilen. Men det hjälpte inte mig. Jag var ett sånt där typexempel som jobbade dygnet runt (nästan) på stressigt jobb med lång pendling varje dag och däremellan klämde in mina två hästar. Ibland hann jag med att äta och sova också :crazy:
Sex månader efter att vi börjat försöka bli med barn så kände jag att det var dags att ändra på detta just för att jag var rädd att det skulle påverka fertiliteten. Så jag bytte jobb till ett superlugnt, tre minuter hemifrån, massor av "egentid" och jag är nu så avstressad som en person kan bli :D
Men några barn blev det ändock inte. Och det beror ju på helt andra saker, dvs fysiska anledningar.

Om stress vore en avgörande faktor så skulle man rekommenderas avslappningskurser hos doktorn (och så är inte fallet) och det skulle aldrig födas några barn under krigsförhållanden, i misshandelsförhållanden, av personer med ätstörningar osv osv osv.
Läkarna brukar säga att stress orsakar INTE ofrivillig infertilitet men ofrivillig infertilitet kan orsaka stress.
 
Sv: Stress och infertilitet

Sunshine skrev:
Det hjälper självklart att inte vara stressad, upprörd osv men jag tror inte att det har någon som helst inverkan på taskig äggkvalitet, orörliga spermier, endometrios, PCO och allt annat skit som man kan drabbas av...
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Stress och infertilitet

Kalaspinglan skrev:
Jag tycker bara det var intressant med denna artikel eftersom flera av mina vänner och kollegor försökt få barn i ÅR utan att lyckas. Jag kan se att samtliga har en stressig omgivning, stressigt liv och har en "osund" livsstil - något som de själva säkerligen inte skulle hålla med om.

Då kan man ju undra varför jag och maken lyckades bli gravida när vi jobbade i princip dygnet runt och levde jättestressigt och osunt (visserligen tog det 17 mån) och att vi efter 4 års försök fick ta till provrörsbefruktning när vi hade stressat ner och åte bättre när vi ville ha syskon till sonen... (PCO + få spermier är vår dom)? :angel:
 
Sv: Stress och infertilitet

Har också PCO, fast vi har lyckats få till 3 söner (den yngsta av dem är snart 2 månader), så jag tycker att vi har lyckats rätt bra (trots våra stressiga liv) :)
 
Sv: Stress och infertilitet

Jag menar inte att vara så aggressiv förresten, har tusentals hormoner som löper amok i kroppen just nu (pga IVF behandling) så jag tänder till extra snabbt :devil: :D

Det är bara det att bland det värsta jag vet är folk som säger: SLAPPNA AV SÅ SKA DU SE ATT DET TAR SIG

:mad: :mad: :mad:
 
Sv: Stress och infertilitet

stommen skrev:
Har också PCO, fast vi har lyckats få till 3 söner (den yngsta av dem är snart 2 månader), så jag tycker att vi har lyckats rätt bra (trots våra stressiga liv) :)

fast "vi" har ju få spermier med...:angel: enl läkarna så har vi typ 1% chans att få till det på egen väg... så hur sonen blev till är ett mysterium...
 
Sv: Stress och infertilitet

TACK för era svar... (oavsett om de är aggressiva eller ej.. Hihi..).

Jag tog upp detta därför att jag vill veta mer, och tycker det är intressant. Därför blir jag också glad över att läsa andras åsikter - det hjälper ju mig att utvärdera informationen och se det ur en annan vinkel än min egen.

Om jag ska gå tillbaks till artikeln tolkar jag den inte som att "oavsett varför man inte "kan få barn" så löser man det genom KBT". Jag kan också förstå att det tyvärr, jag menar det verkligen, är många som oavsett vad de gör inte lyckas bli gravida med eller utan medicinsk inblandning. Men jag tror nog fortfarande att flera är oförklarligt barnlösa pga stress, planering osv (och säkert leder ofrivillig barnlöshet till ännu mer stress).
 
Sv: Stress och infertilitet

Ja, ibland kan man ju fundera hur det lyckas! :)
En kompis till mig försökte få barn i många år. Hon hade för trånga äggledare och operarades, men det blev inga barn i alla fall. Till sist blev det provrörsbefruktning som på 2:a försöket resulterade i en son. De ville gärna ha ett barn till, men hade inte råd att betala hela kalaset själva (man måste ju det om man har barn innan). Men när sonen var 18 månader föddes en dotter som ingen vet hur hon blev till :) Det måste ha funnits nån öppning i äggledaren i alla fall!

Men för oss var det inga problem med min mans spermier i alla fall, dem var det full fart på! :)
 
Sv: Stress och infertilitet

Sunshine skrev:
Det är bara det att bland det värsta jag vet är folk som säger: SLAPPNA AV SÅ SKA DU SE ATT DET TAR SIG
:mad: :mad: :mad:

Jag har full förståelse för att du känner så och jag skulle aldrig drömma om att ge en sådan kommentar till någon!
 
Sv: Stress och infertilitet

Jag tror inte att stress har någon större inverkan på barnaalstranden i längden, kroppen kan hålla igen på menstruationen vid enorm stress men kroppen jobbar oftast på ändå och till slut kommer mensen oavsett stressnivå om nu stress är den enda orsaken till att mensen inte kommer. Däremot tror jag att sådana här undersökningar sätter ännu mer press på den kvinna som försöker bli med barn och ej lyckas. "Om du slappnade av lite bättre så kommer det säkert att ta sig", "skaffa en hund" eller "adoptera så kommer det snart ett biologiskt" är väl "kända" kommentarer.
För oss tog det sig direkt men jag har goda vänner som blivit väldigt sårade av kommentarer angående stress, hela skulden läggs på kvinnan (trots att det i två av fallen sedan visade sig vara spermier med dålig kvalité).
Personligen tror jag att oförklarlig barnlöshet som inte kan förklaras medicinskt kan bero på att den blivande mamman och pappan har ett visst "barnintervall". Det paret är kanske menat att få ett barn vart 5:e år eller vart 12:e år och då kan man behöva hjälp på traven. Att "stressa ner" eller "slappna av" spelar ingen roll.
Skulle däremot kvinnan eller mannen försöka bli med barn med en annan partner så är intervallet helt annorlunda och det kan ta sig direkt.
 
Sv: Stress och infertilitet

Bra skrivet Sar!

Finns tom forskning som visar att stress INTE påverkar resultatet vid tex ivf. Påverkar det inte då (när situationen är maximalt stressande) så tvivlar jag på att stress påverkar alls. Vore det så skulle det ju födas betydligt färre barn i krigsdrabbade områden för att ta ett exempel.

Studien jag läst finns här:
http://www.sahlgrenska.gu.se/digitalAssets/106962_050825_ivf_stress.pdf

pemi
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 425
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 964
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp