Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter som att det kanske blev för mycket med två hundar på en gång?Har en husky på lite mer en ett år. För någon månad sedan skaffade vi en kompis till honom för att han inte skulle vara ensam. Verkar dock ha gett lite bakslag då han verkar ledsen hela tiden. Börjat få rädslor som vi tror är framkallade av valpen exempelvis så är han rädd för trappuppgången och tvärnitar så fort vi kommer innanför första dörren. Idag började han jucka på valpen tog såklart bort honom men vet ej vad jag ska göra. Det är mina första egna hundar så har ej jätte mycket erfarenhet. Dock var jag mer eller mindre matte åt en huskytik innan. Har ni några tips på hur jag får honom lugn eller vad detta kan bero på. Vet verkligen inte hur jag ska göra.
Vad ska du göra om han får C- eller D på höfterna? Aldrig låta honom dra någonsin? Det låter som ett fruktansvärt liv för en huskey. Du har allt att vinna och inget att förlora på att låta honom göra det han är född att göra. Självklart börjar man försiktigt och ökar stegvis som med all träning. Och är han 1 år är det väl bara att boka in röntgen på första bästa lediga tid?Kan inte dra med honom innan röntgen då det finns stor risk för stora fel på höfterna. Han har nästan alla fel i boken för en husky och vill inte riskera något. Min killes syster har även husky som drar och hon har sagt till mig att röntga först sen att dem ska träna tillsammans.
Ja, hundfolk är de enda som fortfarande pratar om att växande individer ska rörelsebegränsas. Inom häst har man för länge sedan kommit fram till att unghästar ska röra sig -massor-, inom humanvården vet vi hur otroligt viktigt det är med fysisk aktivitet för att en växande kropp ska bli stark. Inom hund är 10 min promenad med okopplad unghund något som "provocerar fram" ledsjukdomar (uppfödarforum och "canineopatstudenter" är extra deprimerande att lyssna på på detta område).Det finns ganska mycket "skrämselpropaganda" på nätet om hur farligt allting är för en hund, bland annat om motion det första året. Jag var själv orolig i början, men hunden vet nog själv bäst och säger ifrån om det blir för mycket. Fast den gränsen har jag bara sett nås i långvarig lek med annan hund.