Stress med valpen

Husky hane

Trådstartare
Har en husky på lite mer en ett år. För någon månad sedan skaffade vi en kompis till honom för att han inte skulle vara ensam. Verkar dock ha gett lite bakslag då han verkar ledsen hela tiden. Börjat få rädslor som vi tror är framkallade av valpen exempelvis så är han rädd för trappuppgången och tvärnitar så fort vi kommer innanför första dörren. Idag började han jucka på valpen tog såklart bort honom men vet ej vad jag ska göra. Det är mina första egna hundar så har ej jätte mycket erfarenhet. Dock var jag mer eller mindre matte åt en huskytik innan. Har ni några tips på hur jag får honom lugn eller vad detta kan bero på. Vet verkligen inte hur jag ska göra.

Vad säger uppfödaren? Och hur ser era dagar ut med hundarna?
Den vuxnas uppfödare har vi aldrig haft kontakt med då allt de gjort med honom var fel. Han skulle avlivas pågrund utav att han räknades som för ful enligt ras standard. Valpens uppfödare var egentligen inte uppfödare utom det var en tjuvparning så har ej kontakt där heller.

Vad säger uppfödaren? Och hur ser era dagar ut med hundarna?
Vi går promenader i nya områden och gör grunderna såsom sitt tass med mera. Även börjat träna lite nosework med honom. Köpte honom när han var nästan ett år och då kunde han iprincip inget då hans förra ägare var höggravid när hon räddade honom från avlivning. Han har även rädsla för människor så det är det vi jobbar mest med.

Hur aktiverar du honom? Vad är den andra hunden för ras? Hur interagerar de tillsammans?
Jag jobbar med grunderna såsom sitt tass och ligg pågrund utav att han inte kunde något när vi skaffade honom ca 1 år gammal. Även börjat med nosework. Är yta och tar promenader i olika områden för doftintrycken och tränar på att våga träffa människor.

valpen är blandning av alaskan och siberian husky. Dem leker mycket och myser under dagarna. Dock går man promenad med båda samtidigt så bjuder valpen in till lek för mycket och bestämmer sig alltid för att leknafsa den vuxna så fort vi kommer innanför dörrarna i trappuppgången.

Jag jobbar med grunderna såsom sitt tass och ligg pågrund utav att han inte kunde något när vi skaffade honom ca 1 år gammal. Även börjat med nosework. Är yta och tar promenader i olika områden för doftintrycken och tränar på att våga träffa människor.

valpen är blandning av alaskan och siberian husky. Dem leker mycket och myser under dagarna. Dock går man promenad med båda samtidigt så bjuder valpen in till lek för mycket och bestämmer sig alltid för att leknafsa den vuxna så fort vi kommer innanför dörrarna i trappuppgången.
Hur mycket får den vuxna hunden med det den är avlad för?

Hur mycket får den vuxna hunden med det den är avlad för?
Kommer troligtvis starta drag så småningom men måste röntga honom först för att se så det ej är fel på höfterna. Han får mycket av det då hans hjärna måste tänka mycket då han inte förstår helt. Han kunde som sagt inget.

Fast det går utmärkt att börja konditiondträna hunden lite även innan röntgen, det ska vara ganska rejält kassa höfter för att den inte ska tåla lite motion. Dessutom kommer du vara i moment 22 iallafall om han har kassa höfter och är av en ras som behöver mycket fysisk motion.
Röntga så fort som möjligt och börja med att jobba ur hunden fysiskt och se om psyket stabiliserar sig. Många hundar lägger sig till med massa oönskade beteenden när de inte får jobba så som dom är ämnade att jobba.
Du har liksom svarat på din egen fråga här också, såklart blir han nervig i trapphuset om valpen går på honom varenda gång där, se till att ha valpen så kort att den inte kan dyka på den äldre hunden eller ta separata promenader med dom.

Tillägger att jag tycker att du ska passa på att gå valpkurs och vardagslydnads/unghundskurs med dina hundar. Där får ni hjälp med bra vardagsträning och grunderna i hunduppfostran och skötsel, särskilt som det är dina första hundar. Guld värt även för oss som haft hund hela livet att få lite miljö och socialträning tidigt i hundens liv.

Tillägger att jag tycker att du ska passa på att gå valpkurs och vardagslydnads/unghundskurs med dina hundar. Där får ni hjälp med bra vardagsträning och grunderna i hunduppfostran och skötsel, särskilt som det är dina första hundar. Guld värt även för oss som haft hund hela livet att få lite miljö och socialträning tidigt i hundens liv.
Alla valpkurser här är pausade på grund utav Corona

Fast det går utmärkt att börja konditiondträna hunden lite även innan röntgen, det ska vara ganska rejält kassa höfter för att den inte ska tåla lite motion. Dessutom kommer du vara i moment 22 iallafall om han har kassa höfter och är av en ras som behöver mycket fysisk motion.
Röntga så fort som möjligt och börja med att jobba ur hunden fysiskt och se om psyket stabiliserar sig. Många hundar lägger sig till med massa oönskade beteenden när de inte får jobba så som dom är ämnade att jobba.
Du har liksom svarat på din egen fråga här också, såklart blir han nervig i trapphuset om valpen går på honom varenda gång där, se till att ha valpen så kort att den inte kan dyka på den äldre hunden eller ta separata promenader med dom.
Dock kan den ej dra då det inte räknas som lite motion utom är väldigt ansträngende. Vi är ute på långpromenader och löprundor när det ej är is och snö ute.

Håller även på och lär in honom med att cyklar inte är livsfarliga då allt som har hjul utan motor är jätteläskigt tycker han.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 545
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar