Streptokocker

Kan väl orsaka rosfeber.. Har just en bekant som legat på sjukhus sen 5 dygn med operation pga rosfeber, fast i hans fall stafylokocker. Orsak i grunden en arbetsplatsolycka (klämskada) i somras.
 
Ring sjukvårdsupplysningen!

Om du googlar får du upp svar som: blodförgiftning.

Eller så backar vi bandet och hoppar inte till värsta scenariot på en gång. Vi kan väl börja med att det finns risk för infektion. Om någon vet att de har streptokocker i en arm eller ben låter det som om att det är en odling tagen och då finns nog kontakt med sjukvården redan.
 
Eller så backar vi bandet och hoppar inte till värsta scenariot på en gång. Vi kan väl börja med att det finns risk för infektion. Om någon vet att de har streptokocker i en arm eller ben låter det som om att det är en odling tagen och då finns nog kontakt med sjukvården redan.

Och patienten har alltså inte fått ngn info om vad som kan hända och vad hen då behöver göra?
 
Och patienten har alltså inte fått ngn info om vad som kan hända och vad hen då behöver göra?

Det finns ett väldigt stort spektra mellan att få en lindrig hudinfektion eller att dö av blodförgiftning. Anser att man fått för lite information av sjukvården, ring till den vårdgivaren igen och fråga alternativt sjukvårdsupplysningen. Men att hoppa till värsta scenario med blodförgiftning gör knappast någon lugnare, det var snarast den delen mitt svar gällde.
 
Streptococcer är heller inte en enda bakterie, utan en grupp av bakterier där en del är helt harmlösa och dör bara en tittar lite strängt på dem, andra ganska otrevliga.
instämmer!
och fyller på med att en väldigt stor andel av mänskligheten ständigt bär på streptokocker i näsan. Samtliga mina kurskamrater på mikrobiologikursen hade streptokocker (streptococcus aureus) i den odling vi gjorde på egna näsor...
 
Samtliga mina kurskamrater på mikrobiologikursen hade streptokocker (streptococcus aureus) i den odling vi gjorde på egna näsor...
Här menar du säkert Staphylococcus aureus. I övrigt håller jag med; beror mycket på vilken art inom släktet Streptococcus. (Kan nämna att arten Streptococcus equi subsp. equi orsakar kvarka hos häst, medan den mycket närbesläktade Streptococcus equi subsp. zooepidemicus tillhör hästens normala flora i näsa och svalg och är (tämligen) harmlös.)
 
Och jag höll på att dö av Staphylococcus aureus på fel ställe. Mycket otrevligt.

Bara för att poängtera att vanligtvis harmlösa bakterier på fel ställe kan vara farligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 543
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 640
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp