Streptokocker i halsen

Sv: Streptokocker i halsen

Har också en ponny som haft problem med hosta segt slem och även bukandning.
Dock aldrig några bakterier som behandlats med antibiotika.Ofta är grundorsaken dammallergi "bronkit",som sen kan övergå i infektioner med bakterier.
Vår ponny behandlades med fabrol,ventipulmin och kortison.slemmet försvann med kortison men kom tillbaks igen.Vi ändrade allt bytte till hösilage,lägger alltid kraftfodret i blöt och lösdrift.Vindskyddet stös med torv som vattnas lätt.
Men nu till de bästa,vi beställde rödalger från algbörjes,lite klabb för de ska kokas.Vår ponny behövde äta dessa i 9 veckor sen va han bra:rofl:Nu ger vi deras fodertillskott 1 dl om dagen för att förhindra återfall:D Visst de kostar några tusenlappar men värt varenda krona.Vi la ut ca 6000 på vet medicin som bara hjälpte för stunden.

Skillnaden på ert fall och min ponny är att vi har testat och konstaterat vad som orsakar hennes symptom. Aldrig i hela mitt liv att jag tänker ge alger. Det ger ett extremt jodintag som inte på något sätt är nyttigt för hästen. Min häst är sjuk för att hon har blivit utsatt för smitta.

Vad det gäller stallmiljö står redan min häst i ett stall med superb luft, hon är ute 12-14 timmar om dagen och äter silage. Hon står med andra ord i en optimerad stallmiljö med ytterst lite damm.

Nicoletella tillhör inte släktet streptococker... Lite som att jämföra äpplen och päron fast med bakterier ;)
Som jag ser det har våra hästar en svaghet som gör att de kan bli koloniserade, dvs en grundsjukdom (bronkit). Behandla grundsjukdomen så bronkslemhinnan kan återhämta sig = bakterien kan ej persistera. N semolina är inte bevisad att orsaka hosta, kanske till och med tillhör normalfloran.

Det är inte bra att behandla med antibiotika om det inte är nödvändigt, förutom resistensutveckling behöver vi våra bakterier som skydd!

Intressant hur behandlingar kan skilja sig åt i landet! inte meningen att lägga ut mina resonemang, men tänkte att det kunde vara av nytta att berätta hur det gick för oss med samma problem!

Nej men jag skrev ju att nicotinellan inte är streptokocken? Jag försöker lära mig hela tiden av detta och förr klassificerades den faktiskt som en streptokock:). Ja, det verkar vara som att en nicotinellainfektion sätter sig på hästar som redan har en grundinfektion-i min hästs fall troligen en förkylning då det fanns andra hästar i stallet som varit förkylda. Det verkar också finnas ett tydligt samband mellan hosta och nicotinella (saxat från en veterinärklinik):
Vissa bakteriella infektioner kan vara riktigt envisa och kräva upprepade antibiotika behandlingar. En typ av bakterie- Nicotinella Semolina är en seg ”rackare” som kan ge som enda symptom tråkig långvarig hosta.

Det är väl klart att man inte ska överbehandla med antibiotika. Men när bakterien är resistensbestämd efter odling är det väl ändå rätt solklart att göra det? Detta tycker uppenbarligen både mina två klinikveterinärer och SVA.

Är jätteintressant att höra hur andras hästar blivit behandlade! Är därför jag startade tråden och det har gjort att jag kan fråga veterinärerna angående hur de väljer att behandla:).

Som läget är nu fortsätter vi en vecka med Penovet och kortison. De senaste två dagarna har hon varit mycket piggare, inget snor-men hostan har dock fortgått.

Ligger mycket i vad du säger! O jag har som sagt förståelse för att DVn inte ville skriva ut PC.
PL

I mina försök att hitta relevant forskning (svårt!) om detta fann jag denna:
http://ams.orbelon.com/slf/pdf/srpH0847230.pdf

Jag skulle inte ta en vetklinik som källa (som dessutom stavat namnet fel...), speciellt om de hävdar att det finns ett samband. Men var är forskningen :confused:

Svårt med denna problematik, man vill få hästen frisk, samtidigt som man ska lyssna på veterinärerna.. + det finns begränsad erfarenhet av N semolina behandling

Kortision är immunsuprimerande, kanske inte det mest optimala när man ska hjälpa hästen med att bli av med bakterier ?

I mina försök att hitta relevant forskning (svårt!) om detta fann jag denna:
http://ams.orbelon.com/slf/pdf/srpH0847230.pdf

Tusen tack för länken:bow:! Med kalaset rättstavat gick det dessutom äntligen att få resultat av annat än nikotintuggummin på google:p.

Rapporten säger dock att enbart förekomsten av N semolina i luftvägarna inte ska behandlas med antibiotika eftersom den förekommer i normalfloran. Jag tolkar det dock som att när N semolina är konstaterad vid luftvägsproblem då är det antibiotika som gäller? Detta är ju riktlinjerna mina veterinärer fått från SVA. Det är ju också odlat och resistensbestämt på penicillin från min häst. Som jag tolkar detta stycke har mina veterinärer gjort rätt som satt in penovet:
Detta resultat är av stor vikt eftersom det innebär att endast förekomst av bakterier i luftvägarna hos häst inte bör antibiotikabehandlas. För att kunna ge hästarna optimal behandling vid luftvägsproblem krävs ofta en provtagning från luftvägarna för att bekräfta/utesluta en infektion. Det är av stor betydelse vid behandling av luftvägsproblem att få rätt diagnos på vilka bakterier som finns i luftvägarna samt att göra en korrekt bedömning av bakteriernas betydelse.

Däremot håller jag med om att det är lite konstigt att kortison satts in ist för tex acetylcystein och/eller ventipulmin. Detta ifrågasatte jag också men fick som svar att kortison skulle framförallt verka på just slemmet?

Man är ju ärligt talat lite vilse i sin vilja att göra alla rätt och få sin häst frisk!

Ligger mycket i vad du säger! O jag har som sagt förståelse för att DVn inte ville skriva ut PC.
PL

Det jag inte har förståelse för när det gäller DVs ovilja att behandla är dels att DV inte anser att det är samma smitta. Dels att hon inte ens vill behandla symptomen förrän hästen hostat i minst fem veckor. Och dels att DV inte uppmanade hästägaren att åka till kliniken för provtagning för att ta reda på vad hästen lider av. I synnerhet inte när det är känt att det finns massor av luftvägssmittor i omlopp i området. Ett eller flera stall är stängda och även provtagning för kvarka är gjord i ett stall inte långt från oss.

Jag läser det som att man inte ska överbehandla, speciellt om bakterien finns där normalt/finns där om det är något annat fel.

Min häst hade inhalationskortison (flutide) för att dämpa bronkiten, innan behandling gav jag luftrörsvidgande (salbutamol) för bättre effekt. Då struntade vi i bakterier sas. Tog typ 2v innan hästen slutade vara rädd för inhalatorn, jag höll huvudet, sambon hästen, dubbla kedjor och stängd boxdörr... Ändå rodeo två ggr/dag :rofl: idag när hon har symptom och behöver behandling kommer hon i raketfart, tror hon vet att det hjälper! Hostan är värre på våren när det är mycket pollen, fick erbjudande att allergitesta men kändes onödigt på triangelmärkt häst :) men det kanske vore nått för dig?

Har diskuterat möjligheten att det skulle vara allergi med en vän som är veterinär. Hästen har flyttat från sydligare del av landet upp hit till Sundsvall och pollenhalterna har varit extrema i år. Det som dock fullständigt talar emot att det skulle vara allergi är att två andra hästar i stallet har identiska symptom. Min hästs symptom började dessutom innan pollenhalterna var höga (hostade första gången 1/5). De andra hästarna blev sjuka ca en vecka efter att min häst flyttat dit. Det känns därför som ytterst sannolikt att det varken är allergi eller handlar om skilda smittor. I stallet jag flyttade från stod det en häst som var förkyld (fick veta det efter att jag flyttade...) och jag misstänker att min häst primärt fått denna förkylning som sen n. semolinan använt som grogrund att göra infektionen seg att bli av med. Det verkar ju vara så denna bakterie fungerar.

Istället för salbumatol har jag förstått det som att man kan ge ventipulmin då det har samma effekt som luftrörsvidgande. (Min vän som är veterinär brukar behandla n semolina med ethacillin+acetylcystein+ventipulmin, det är gängse behandlingsplan på den klinik hon arbetar). Så uppenbarligen är det väldigt utbrett att behandla n semolina med antibiotika samtidigt som symptomen behandlas.

I min värld går man efter evidensbaserad medicin, dvs vad forskningen pekar på. Att flera kliniker behandlar behöver inte vara det rätta utan ev bidrar med resistensutveckling. Jag är inte veterinär, men jag kan tänka mig att man har samma mål! Är det värt att behandla en bakterie som "råkar" finnas där, som inte ger sjukdomen?

Salbutamol är människovarianten av vetpulmin :) jag tycker lungspecifik behandling (inhalation) är bättre än systemisk behandling (pulver)

Jag vet inte hur pollennivåerna är i norr, det finns mååånga pollenvarianter. Det var mest menat att min kuse kanske är känslig, vet inte hur din häst reagerar. Därav allergitest!

Det vanligaste är just som du skrev, en virusinfektion skadar slemhinnan som gör att bakterier kan få fäste. Dock läker virus ut och slemhinnan blir normal. Är det inte en solklar lunginflammation får man lixom leva med att vara sjuk och behandla symptomen... Tyvärr med hästar är de dyra och de ska helst inte vara konvalecenter!

Är det någon av er som har fått rek av veterinär att börja vaccinera med kombinationsvaccin mot influensa + abortvirus/herpesvirus? Min har haft återkommande problem med hosta årligen och man har en teori om att det kan ligga ett virus latent i kroppen på honom (om jag nu har fattat veterinärerna rätt dvs).

Någon som har fått samma råd och teori vid hosta och slem i halsen på hästen?

Ja alltså nu vill jag verkligen inte spruta penicillin längre!! Ikväll fick hon mest troligt en chock-mild men dock. Hon blev superspänd och jag drog direkt ur kanylen ur tur var det för hon reagerade som hon hon blivit tokrädd för något. Jag stod på fel sida om hästen för att komma ut ur boxen och var i en anings utsatt läge innan hon som höll i hästen fick kontakt med henne så jag kunde komma ut. Kan inte säga att jag anser det vara en regelrätt chock, men jag har aldrig varit med om någon och hon reagerade verkligen kraftigt. Jag är varken den blödiga typen eller den som blir rädd vid hantering-men detta var faktiskt lite otäckt.

Ska ringa och diskutera med kliniken imorgon för jag vill verkligen inte fortsätta spruta! Med vad jag lärt mig om infektionen känns det dessutom både tryggare och effektivare att behandla symptomen ist.

Det tråkigaste med långkonvalescens för just denna hästen är att hon egentligen skulle vara startklar i L:A till hösten efter att ha gått 2-3 L:B nu under vår/sommar. Hela hennes utbildningsplan har verkligen gått åt skogen. Jag har henne dessutom just bara för att utbilda och hade hon ex. skadat sig och behövt vila av den anledningen hade jag kunnat skicka hem henne till ägaren under konvalescensen. Men med smitta är det rätt kört-känns dock bra att det är sommar och hon kan få vila på ett enooooormt bete:).

Nu har hon gått på bete i en vecka. Pratade med kliniken dagen efter att hon chockat och naturligtvis avbröts penicillinbehandlingen. Några tabletter kvarstår av kortisonet sen är det bara att vänta och se. Nu har ingen hört henne hosta iaf, men hon är fortfarande lite rinnig i näsan. Eftersom hon inte är helt kry får hon har täcke vid regn och kyliga nätter (så att ingen tror att jag bara släppt ut min sjuka ponny och inte bryr mig om henne!).

Hon ser inte så himla sjuk ut heller:
255549_3703348794210_1563868813_n.jpg

Var glad att du hann ur boxen , skulle själv absolut inte velat vara kvar i boxen med en häst som chockar då överlever man inte .....

Konstigt att det inte händer fler olyckor med folk ,nu hinner man ju reagera på att hästen *försvinner * i ögonen ,men det gäller ju att veta vad det handlar om :crazy:

Sen är det konstigt att vetrinärerna inte anmäler alla chocksamtal till tillverkaren ,de SKa anmälas som biverkning och det är väldigt dålig uppföljning på detta .

Hoppas nu det löser sig med pålle så hon nu blir frisk under betesvistelsen , riktigt jäkla skit detta med att spruta hästar .

Ett råd till alla som sprutar pencellin .

_ Glöm inte stå med hästen så du själv står vid dörren och kan komma ut fort om det behövs om pålle chockar och spruta _ALDRIG_ i stallgångeen !!!!

Min placering i boxen var naturligtvis urdum. Men det berodde lite att vi villa ha näsan på hästen ut mot gången så att hon inte skulle röra sig för att kolla om någon kom in i stallet osv. Därför komm jag på fel sida om hästen för dörren:/. Hade hela tiden koll på hennes ögon-men de rullade aldrig! Hon bara stelnade/spände till och kastade sig sen. Uppförde sig som om hon blev extremt rädd för något. Det var väldigt märkligt.

Idag var hon iaf inte ens rinnig i näsan:).

Menade inget som kritik till dig utan snarare till upplysning till andra att tänka på att spruta i boxen och att man själv så vid dörrn så man snabbt kan backa ut . Nu har jag ingen annan som kan komma när vi sprutar häst hemma men förstår ditt tänk och placering av häst i ditt fall:)

Sen upplever jag att det finns olika chocktillståndsgrader ,endel förvinner i ögonen och skakar av sig , en annan förvinner ser ett spöke och kommer snabbt tillbaka och sen den som springer rakt in i väggen och vänder och springer rakt in i nästa vägg helt okontaktbar i någon minut eller ett par .

För att pålle chockat ena dagen behöver den inte chocka nästa dag och i vissa fall är man tvungen att fortsätta behandlingen och hästen chockar inte igen under den pencellinkuren .

Låter positivt med inget snor , hoppas ni slipper mer strul nu :)
Mia

Nu hoppas jag verkligen att vi snart ska vara av med detta eländet! Idag linade jag henne några minuter på betet och hon hostade inte alls:). Litegranna rinnig i näsan men inte alls lika mycket som innan. Hon ska stå en månad till på betet och hon har blivit så här pass på en vecka, så då tror jag att vi kommer igång i juli:love:.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 426
Hästvård Har en liten häst som lider av hosta. Jag känner mig lite uppgiven nu, han började hosta för ca tre veckor sedan, vi fick tid på...
Svar
8
· Visningar
1 662
Hästvård Blev så ledsen efter att jag fått höra att min häst åter igen hostar. Tar det från början. Min häst blev hostig i början av sommaren...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Hambo
·
Hästvård I mitten av juni i år blev pålle skodd, och blev då öm i alla tassarna, vilket han aldrig blivit förut. Ömheten var borta dagen därpå...
Svar
1
· Visningar
780
Senast: Lipica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka