Strega vid ledning?

P

Pewi

Halloj!

Jo, jag brukar ganska ofta hjälpa till att ta hästar till och från hagen i mitt stall, det har alltid gått bra fram till igår då en häst som brukar vara stressad när hon ska in, plötsligt stegrade sig! Jag försökte säga till henne på skarpen att så får man inte göra, men efter bara några steg var hon uppe i luften igen... Kan tillläggas att detta ägde rum vid insläpp då hästarna skulle få mat när dom kom in, kan också tillägga att det inte är min häst som stegrar utan en annan häst som står i samma privatstall.

Vad ska man igentligen göra när man märker att hästen är på väg upp, och vad ska man göra under själva stegringen?!:crazy:

Sv: Strega vid ledning?

ha ett långt grimskaft så du inte hamnar ivägen för hästen!
i övrigt kan jag inte hjälpa dig då jag inte vet vad ägaren brukar göra och det bästa är nog att prata med den personen!

Sv: Strega vid ledning?

Ta in den hästen först av alla vid insläpp. Brukar lösa en hel del om det är ngn individ som är extra stressig. Kan ha att göra med rangen också, en ranghög häst vill gärna bli hämtad före andra ranglägre.

På hästar som tenderar att bli lätta fram när man leder, tycker jag att grimskaftet över nosen kan fungera dämpande och hjälpa till att påminna hästen att hålla sig på backen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama