Strechövningar för ljumskarna?

Blandrastik

Trådstartare
En annan är ju smidig som ett Frans Jäger, försöker i alla fall stretcha framsida lår innan jag hoppar upp på hästen. Men ganska ofta så får jag ont i ljumskarna, speciellt i början av passet innan jag blivit varm.

Är det nån som har någon snitsig övning just för detta område? Bör vara från marken då fyraåringen inte är den säkraste att sitta och sprattla på.

Sv: Strechövningar för ljumskarna?

Ljumskarna är ett ganska typiskt ställe att bli kort i musklerna på. Jag brukar prova mig fram ganska mycket. Exempelvis kan man ju sätta sig på huk och sträcka ut ena benet rakt åt sidan men den övningen gillar inte jag. Personligen sätter jag mig typ som skräddare fast med fotsulorna mot varandra och pressar ner benen mot golvet. Detta kan man ju också mixtra med och luta sig framåt osv. Har du provat att googla på olika såna övningar? Har för mig att det finns endel där.

En annan är ju smidig som ett Frans Jäger, försöker i alla fall stretcha framsida lår innan jag hoppar upp på hästen. Men ganska ofta så får jag ont i ljumskarna, speciellt i början av passet innan jag blivit varm.

Är det nån som har någon snitsig övning just för detta område? Bör vara från marken då fyraåringen inte är den säkraste att sitta och sprattla på.

Men stretchar gör man väl efter?

Man ska aldrig göra det när man inte är uppvärmd. Då kan det göra mer skada än nytta.

Vad ska man göra innan då?

Vi ryttare är ju urusla på detta. Ska prova skräddarmodellen.

Om du är hyfsat varm i kläderna innan du sitter upp så kan du tänja lite på ljumskarna. Skulle dock säga att viktigast är att du stretchar efter ridpasset! Om du upprepar detta frekvent så kommer musklerna bli mjukare med tiden.

(...säger hon som stretchar efter hrm... varje pass... :angel: )

Sällan jag gör det får jag väl säga. Dock stiger man ju inte ur bilen och direkt upp på hästen så lite igång är man ju efter ryktning, sadling osv.

När jag var yngre och hade gymkhanaträning var vi ut o sprang och hoppade runt, samt stretchade lite innan vi började själva träningen med hästarna. :D Där är det ju dock ännu viktigare att man är uppvärmd, innan man börjar hänga på sidan, hoppa uipp i farten osv...

Men testa nästa gång att skritta fram hästen 10 minuter för hand. Börja med att gå vanligt bredvid hästen, variera sedan lite med "utfall", höga knälyft, hälen i rumpan osv. Efter 10 minuter är du nog redo för att stretcha ljumskarna.

http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4473

Lite tips på övningar (dock inte så lämpligt att sätta sig på rumpan bredvid hästen kanske, men 5:3 borde funka och brukar ta både ljumskar och insida lår).

Lycka till! :banana:

Jag skulle säga övning 4:3 (ovanstående länk). Den går även att göra stående. Ta ett stort kliv och håll svansen mellan benen ( så som du skulle gjort om du hade en svans). Vrid överkroppen så att det stretchar extra bra.

När du stretchar så stora muskler som lår och höftböjare så behöver du inte värma upp innan (du har inte kraft nog att göra dig illa, har sjukgymnasten berättat för mig).

Köp MBT skor! Botade mina "ont i ljumskarna" problem på nolltid. Rekomenderas verkligen!

Jag har en övning som funkar för mig!
Du kan göra den både på marken o hästryggen, men marken är lättast i början!

Lyft ena benet så att låret hamnar vågrätt, låt underbenet hänga rakt ner (ha en vinkel på 90grader i knävecket) "vrid" sedan benet (som du lyft) rakt ut åt sidan så långt du kan, målet är att få en sån liten vinkel som möjligt i ljumsken! Viktigt att tänka på är att du inte vrider med höften, den ska vara rak.

När allt går bra från marken så börja på hästryggen!

Jättebra tips i länken som jag också sparar:D

Men en fråga: Det är inte så att du har en sadel som är för bred i midjan för dej? Jag fick nämligen känningar i ljumskarna när jag hade det på en tidigare sadel. Sadelprovaren förklarade att det berodde på sadeln som var rätt bred i midjan.

Numera har jag det aldrig. Jag har i mej själv rätt smala höfter för en kvinna.

Jag är usel på strechövningar, har fått hjälp med en del övningar i en annan tråd här.

Däremot om du vill värma upp innan så har jag fått lite tips från en kompis som tränar thaiboxning. Dels den där som alke tipsade om, sen fick jag en del andra lättare övningar som man kan göra innan. Upphopp är effektivt och snabbt sett att få igång blodcirkulationen i benen. Även utfall och benspark är bra, som någon annan tipsade om.

Om du cyklar till stallet så är det bra uppvärmning, annars kan du ha en filt eller nåt i stallet och göra lite övningar på marken.
Bland annat, cykla med benen i luften och en annan övning som jag tyckte var rätt bra (har bara testat två gånger iofs, men ändå) Då ska man ligga på rygg och ha benen rått upp i luften och sen fälle ut benen åt sidorna, alltså sära på benen och sen upp igen. Upprepa ett par gånger.

Sen kommer jag inte på mer, fick ett papper som jag råkat förlägga nån stans.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 327
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Efter att vovven fick "låsningar" i ryggen/bakdelen i början av September så åkte vi in till veterinären då,där röntgen visade spondylos...
Svar
3
· Visningar
3 126
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17