strecha eller inte strecha, det är frågan..

Sv: strecha eller inte strecha, det är frågan..

Jag tror på att stretcha även under ridning om man är säker på vad man gör och vilka effekter det får. Det har ju diskuterats tidigare att det är skönt för människor att stretcha musklerna när man värmt upp. Varför skulle det inte var så för en vältränad häst? Det ger dessutom en mer rörlig häst.
Min häst brukar vilja stretcha efter uppvärmning. När jag skrittar på lång tygel efter uppvärmningen brukar han ofta stretcha huvud och hals, framför allt området runt nacke och käke, i alla möjliga riktningar och med fula grimasher. Ibland i traven "säger han till" att han behöver sakta av och stretcha. Min tränare håller på att skratta ihjäl sig när han kommer igång med sina stretchingövningar :o

Förutom dessa konstiga, frivilliga övningar som min häst utför så tror jag på att ofta variera mellan samling och en mer stretchande form när man rider. Alltså inte bara rida lång och låg i slutet av passet, som många gör, utan att även lägga in några steg i den formen mellan varje samlande övning.

Min häst brukar vilja stretcha efter uppvärmning. När jag skrittar på lång tygel efter uppvärmningen brukar han ofta stretcha huvud och hals, framför allt området runt nacke och käke, i alla möjliga riktningar och med fula grimasher. Ibland i traven "säger han till" att han behöver sakta av och stretcha. Min tränare håller på att skratta ihjäl sig när han kommer igång med sina stretchingövningar :o

Förutom dessa konstiga, frivilliga övningar som min häst utför så tror jag på att ofta variera mellan samling och en mer stretchande form när man rider. Alltså inte bara rida lång och låg i slutet av passet, som många gör, utan att även lägga in några steg i den formen mellan varje samlande övning.

Håller med och vill även säga att om jag skulle driva fram hästen i den stretchande låga formen så ska det vara enbart efter en uppvärmning som man VET inte har tröttat ut hästen och då bara en liten stund. I slutet av ridpasset finns det ju inga garanterier, logiskt, för att hästen inte är för trött, därför låter jag hästen välja i det läget.

Men även om man driver så håller man ju inte fast hästen i en stretchande position. Sökningen framåt/neråt får man ju av eftergifter och att hästen söker handen, det finns inget som fysiskt håller fast hästen i den formen. Om hästen tycker att det är för jobbigt så är det ju enkelt för den att gå ur formen. (Nu pratar jag förstås om lång och låg med näsan FRAMÅT, inte stretching à la rollkur med ett stångbett som hindrar alla försök att ta sig ur den formen.)

I "stretchingformen" brukar jag få be min häst både om att hålla lugnt tempo, så att han har balans och vilar på steget, och att behålla traven. Där krävs ibland lite drivning. Men det finns inget tvingande i detta utan snarare "så här vill jag att du ska göra".

Nog känner man skillnad på om hästen länger sig för att den följer handen, eller om den är så trött att den håller på att ramla framlänges. Det senare brukar jag försöka undvika ;)

Men det här du gör med hovkratsarna,trycker du liksom in dem lite i musklerna eller bara låter dem glida utmed skinnet?

Det beror på hur känslig hästen är. Vissa räcker det med fingrarna och vissa får man trycka lite på. Rekommenderar en krats e d som är platt, inte spetsig.

Nog känner man skillnad på om hästen länger sig för att den följer handen, eller om den är så trött att den håller på att ramla framlänges. Det senare brukar jag försöka undvika ;)

Ja, eller hur?:crazy:

Equiform: Nu förstår jag inte igen. :confused: Skulle hästen vara så trött av uppvärmningen menar du? :confused: :cool:

Håller med och vill även säga att om jag skulle driva fram hästen i den stretchande låga formen så ska det vara enbart efter en uppvärmning som man VET inte har tröttat ut hästen

Jag strechar alltid min häst i bakbenen p.g.a hans stelhet. Han har inte varit stel i bakbenen sedan jag började med det:)

Jag tror att det är jätte bra att strecha.. Men det är ju upp till var och en förståss :smirk:

Ja, eller hur?:crazy:

Equiform: Nu förstår jag inte igen. :confused: Skulle hästen vara så trött av uppvärmningen menar du? :confused: :cool:

Som det har framgått i en del trådar som både du och jag har varit delaktiga i så har en del behövt värma upp tills hästen är genomsvettig. Det kan ju möjligtvis vara så att hästen är trött efter en sådan uppvärmning. Och en del värmer upp så hårt för att hästen ska bli "lydig".

Håller med, jag tror man får ut en hel del ridmässigt av att länga lite då och då. Framförallt som en kontroll, att man känner att hästen verkligen söker sig framåt/nedåt även när den höjt sin form.
Rent stretchingmässigt tror jag nästan alltid man kan få ett snäpp till, det är svårt att få till riktigt bra stretching från hästryggen. Och helt seriöst tror jag många skulle tjäna på att helt strunta i den höga formen och alltid rida i "stretchingform" tills hästen själv väljer en högre form för att den är stark nog...

Jo det är ju inte samma typ av stretching när man rider och när man står still, självklart kan man tänja ut mera när man står stilla och det är nog inte meningen att man ska försöka stretcha till några ändlägen när man är i rörelse.

Det här att växla form ser jag lite som styrketräning - jag ber om några steg samling och sedan släpper jag ut hästen i en lägre form, och så upprepar jag detta. Det är ju så man styrketränar själv - man tar inte en hantel och håller den i samma läge en halvtimme :idea:
Men då är jag inte inne i den riktigt låga stretchingformen utan något mellanting. Stretcha ut med "näsan mot backen" lägger jag in lite mer sällan - men flera gånger per pass.

Risken med att rida i "stretchingform" jämt är att man lätt kan hamna i framvikt, samt att man missar den typ av styrketräning jag tänker på. Men jag håller helt med om att man inte ska "lyfta upp" hästen i högre form än den orkar. Samlingen ska ju komma av att bakdel och magmuskler aktiveras och då blir formen där framme så hög som den blir. Och innan man har hittar en stadig sökning till den lägre formen så tror jag också att man tjänar på att försöka rida i den "jämt", och inte ger sig på samling och högre former.

Hej alla dressyr ryttare/fantaster!
..
Jag var med om en tankvärd sak på en träning här om dagarna, tränaren sa där att det är helt onödigt att strecha en häst.
..
hästarna strechar själva på ex morgonen.. oavsett om de är stela eller väldigt mjuka.. se ex föl..
..
Så vad säger ni?
Strecha är det ngt onödigt på dressyr himmelen?

Jag hörde samma sak på en landslagsträff (ej D). Det veterinären var noga med att säga var att en människa kan inte strecha en häst så pass mycket som det behövs om jmfr med en människas stretching. Däremot har stretching en annan viktigt funktin - ger en kontakt mellan häst och människa samt att ryttaren lär känna sin häst.

Du jmfr med hästens morgonstretching och den kan du aldrig få fram genom att strectha hästen enligt vet.

Risken med att rida i "stretchingform" jämt är att man lätt kan hamna i framvikt, samt att man missar den typ av styrketräning jag tänker på. Men jag håller helt med om att man inte ska "lyfta upp" hästen i högre form än den orkar. Samlingen ska ju komma av att bakdel och magmuskler aktiveras och då blir formen där framme så hög som den blir. Och innan man har hittar en stadig sökning till den lägre formen så tror jag också att man tjänar på att försöka rida i den "jämt", och inte ger sig på samling och högre former.

Jag tror att om man får en framtung häst så stretchar hästen i själva verket för dåligt. Den är inte tillräckligt avslappnad så den länger ut sin överlinje utan spänner sig och tappar balansen = blir framtung (är hästen avslappnad framåt/nedåt vinklas automatiskt rumpan liiite vilket brukar vara tillräckligt för att de ska få bättre balans). Det är det jag menar med att man oftast kan få ett snäpp till av avslappningen, det är oftast någon del av ryggen som inte gärna vill slappna av och längas ut.
Jag menar inte att man ska hålla kvar hästen i en låg form, bara uppmuntra den till att slappna av och välja sin egen höjd på formen så brukar resten sköta sig självt :p

Jag tror att om man får en framtung häst så stretchar hästen i själva verket för dåligt.
Ja visst, meningen är ju att man ska vara i balans i alla former. Men i min verklighet så lyckas vi inte med det optimala i vartenda steg ;)

Jag menar inte att man ska hålla kvar hästen i en låg form, bara uppmuntra den till att slappna av och välja sin egen höjd på formen så brukar resten sköta sig självt
:bow:

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning ...har min annars så snälla häst fått. Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: Hipphopp
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 436
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka