Sv: strecha eller inte strecha, det är frågan..
Förutom dessa konstiga, frivilliga övningar som min häst utför så tror jag på att ofta variera mellan samling och en mer stretchande form när man rider. Alltså inte bara rida lång och låg i slutet av passet, som många gör, utan att även lägga in några steg i den formen mellan varje samlande övning.
Min häst brukar vilja stretcha efter uppvärmning. När jag skrittar på lång tygel efter uppvärmningen brukar han ofta stretcha huvud och hals, framför allt området runt nacke och käke, i alla möjliga riktningar och med fula grimasher. Ibland i traven "säger han till" att han behöver sakta av och stretcha. Min tränare håller på att skratta ihjäl sig när han kommer igång med sina stretchingövningarJag tror på att stretcha även under ridning om man är säker på vad man gör och vilka effekter det får. Det har ju diskuterats tidigare att det är skönt för människor att stretcha musklerna när man värmt upp. Varför skulle det inte var så för en vältränad häst? Det ger dessutom en mer rörlig häst.
Förutom dessa konstiga, frivilliga övningar som min häst utför så tror jag på att ofta variera mellan samling och en mer stretchande form när man rider. Alltså inte bara rida lång och låg i slutet av passet, som många gör, utan att även lägga in några steg i den formen mellan varje samlande övning.