strecha eller inte strecha, det är frågan..

Sv: strecha eller inte strecha, det är frågan..

Precis, det är därför jag bara stretchar överlinjen efter det att hästen har blivit lite mer "färdig" i kroppen och utbildningen.

Hur stretchar du överlinjen då? Enbart med L&L eller på andra sätt?

KL
Jag blir lite förvånad över tiderna som nämns här; jag har för mig att det optimala är att stretcha 21 sek, för mänskor alltså...

Hej alla dressyr ryttare/fantaster!

Jag var med om en tankvärd sak på en träning här om dagarna, tränaren sa där att det är helt onödigt att strecha en häst.

Tränaren påpekade att det gör man när man rider (skolorna, samling, böjning, förflyttningar mm)

Visst jag håller med om man kan "rida loss" en häst och mkt går att ordna med rätt ridning/träning. Muskelmassa, stelhet, spänningar är bara några för att nämna..

Jag brukar stercha efter ett hårt träningspass, det tänker jag fortsätta med..

hästarna strechar själva på ex morgonen.. oavsett om de är stela eller väldigt mjuka.. se ex föl..

Så vad säger ni?
Strecha är det ngt onödigt på dressyr himmelen?

Jag tror att det ofta inte behövs och ofta behövs. Vilket kan man bara avgöra utifrån varje individ. En häst som är lite stel eller har lite spänningar/är ojämnt musklad eller t o m ojämn i kroppen kan vara väldigt bra att stretcha just för att få lite jämnare, få bort spänningar och allmänt få fräschare muskler. Bara ridning i det stadiet tar mycket längre tid eftersom hästen knappast frivilligt går "rätt" dvs stretchar när man rider. Och lyckas man stretcha bra under ett ridpass på en häst som är stel lär den bli anti för att det känns obehagligt.

När hästen är fräsch däremot, smidig, hyfsat jämnt musklad osv behöver den säkert inte stretchas. Dock tror jag det kan vara bra att göra då coh då för att checka av läget, om hästen börjar bli lite stel ändå, om träningen blir för ojämn eller ensidig. Alltid lättare att förebygga än att rätta till när det gått långt.

hehe, nu är det så att inte jag är en av dem som rider a la strech med överböjda halsar..

tränaren menade hur som heölst rider man hästen korrekt.. så behövs inte strechning..

Det där stämmer säkert MEN det är väldigt få hästar som faller in under "korrekt" i den benämningen att den inte spänner sig fel. Extremt få faktiskt. Tillockmed på elitnivå ser man många hästar som spänner ihop sig när det blir jobbigt eller alltid går lite spänd (spänner fel halsmuskler t ex). Det är oftast inte MYCKET men tillräckligt för att man inte ska kunna säga att ridningen är så bra att man aldrig behöver stretcha.
Jag tror aldrig man ska utgå från att man själv är en av de få ryttare som rider så "bra" att man inte behöver stretcha, oavsett hur duktig man är i övrigt. Men det beror såklart också på hur petig man är med att hästen ska vara lång och fräsch i sina muskler.

När hästen är fräsch däremot, smidig, hyfsat jämnt musklad osv behöver den säkert inte stretchas. Dock tror jag det kan vara bra att göra då coh då för att checka av läget, om hästen börjar bli lite stel ändå, om träningen blir för ojämn eller ensidig. Alltid lättare att förebygga än att rätta till när det gått långt.

Jag anser att hästen behöver stretchas även när den är smidig och fräsch, eftersom man vill behålla kroppen smidig och fräsch.

Själv behöver jag göra det mycket mer och skulle må bra av det cokså, ska börja:cool:

Vi har säkert olika filosofier, men som någon annan redan skrivit i tråden beror det nog också lite på vilken typ av muskler hästen får av träningen ("mjuka" eller "hårda"). När min häst tränades som hårdast hade den väldigt smidiga muskler och var väldigt rörlig trots att den inte stretchades, ca 8 månader innan däremot var den stel som en pinne och nästan krävde stretching för att det skulle vara någon idé att rida. Mao håller man igång musklerna och tränar på ett bra sätt - inte en massa mjölksyra eller för ensidig träning eller att hästen använder sin kropp ojämnt - så tror jag helt enkelt inte man provocerar fram att hästen behöver stretchas. Och att hästen har bra, passande utrustning.
Är man kräsen så ja, det gör ju ingen skada att stretcha även om det inte behövs, men personligen spenderar jag hellre tid och energi på "resten" att hästen får röra på sig regelbundet och kollas upp regelbundet.

jag kommer också att fortsätta stretcha!!!

Stretchar alltid min häst efter lite tyngre pass, visst kan hästen bli mjuk och smidig under rörelse, men glöm inte bort att muskelfibrerna gör ett arbete då. När hästen senare slutar att arbeta drar dessa fibrer ihop sig och blir kortare= mindre rörliga, om man då stretchar tänjer man ut dessa fibrer och gör dom smidiga igen.

Jag tror dock att stretchings resultat visar sig olika på olika hästar, man kanske har en häst som är mjuk och smidig där inte stretchingen ger något märkbart resultat, eller man kanske har en jätte stel häst där stretchingen gör under. Men JAG tycker att det är bra att använda sig av stretching i förebyggande syfte också, även om det inte ger några resultat just nu kanske det hjälper att förhindra skador som annars kanske hade uppstått. Självklart måste man ju ha kunskap om NÄR och HUR man stretchar annars kan ju stretchingen göra mer ont än vad den gör gott.

Så jag är för stretching, i civilicerade former:angel: haha

/kissan

Jag sa aldrig något om att jag rider perfekt, det gör faktiskt INGEN.. jag har långt kvar men som h*n jag svarade på.. nämnde om de som strechar via extra mkt böjning etc.. ville jag bara påpeka att det är inte det tränaren eller jag menar..

jag kommer fortsätta strecha min häst när det behövs efter träning ca 0-3gånger i månaden... :D

Ville bara höra lite vad ni har klurat på ang denna fråga..

Hur stretchar du överlinjen då? Enbart med L&L eller på andra sätt?

Jag använder mig väldigt lite av lång och låg-stretching eftersom en av anledningarna till att hästen söker sig dit är att den kan vara trött och då anser jag att den hellre ska få skritta på lång tygel än "ridas fram" lång och låg.

När jag stretchar överlinjen tar jag en hovkrats (ej vass) och drar, från början av brachiosephalicus (stora hals/nack-muskeln-ej hundra på stavningen, men det kan stavas lite olika), längs hela hästens sida (undviker/kör en sväng strax över beniga partier som bogbladet mm) längs ryggen (longissimus dorsi mm) där hästen först svankar och vidare bakåt upp över länden och korset och ner längs "sidan av svansen" - här bak välver hästen ryggen. Jag gör detta två gånger på varje sida.

Sedan tar jag två hovkratsar, en i varje hand, och ställer mig rakt bakom hästen. Mellan musklerna "vid sidan av svansen" kan man skönja en fåra "i lodled". Där ungefär drar man båda hovkratsarna (kan gå med fingrarna om hästen är känslig) upp och ned två tre gånger så att hästen verkligen välver ländpartiet under en lite längre stund (så att det inte blir så mycket upp och ner - bästa stretchingen är om den är "i ett streck".

Sedan tar jag en hovkrats och trycker försiktigt in den i fåran i "vågled" som är under magen, vid sadelgjordsläget. Man kan behöva "massera" in den lite fram och tillbaka i sidled (den "breda" sidan av kratsen). Då skjuter hästen upp ryggen i själva sadelläget. Eftersom man står som man gör kan man missa att hästen verkligen skjuter upp. Be någon annan titta så att man inte luras att trycka för hårt.

Första gångerna måste man vara försiktig eftersom hästen kan tycka att kroppen gör något som de inte bestämmer över själva. VIKTIGT är också att hästen är varm och relativt mjuk i musklerna, som den är efter man har ridit. Eftersom hästen med den här typen av stretching kan "rycka" till i musklerna om den är känslig eller ovan, är detta mycket viktigt! Annars kan man få en sträckning och det är ju inte meningen.

Ok jag förstår. Alla hästar uppskattar inte det där riktigt.

Varför anser du inte att det skulle vara bra att stretcha under ridning? Om du får upp ryggen på samma sätt, förstås.

Om hästen tycker att det är bra (väljer själv), och fortfarande har en "egen motor" (inte blir driven) i den långa och låga formen (och inte heller springer för att den är uppstressad eller går på "för mycket havre"), så är det helt ok!

KL
Får man fråga hur ni stretchar Tensor (knästräckaren bak)?

Fattar inte hur du menar väljer själv. :confused: Är det ok att du lägger hästen där och den inte protesterar? Eller hur menar du?

Självklart är ju att hästen inte kan vara spänd, det har ju ingen påstått att det skulle gå att stretcha då, så det är ju en grundförutsättning i all stretch:confused:

Fattar inte hur du menar väljer själv. :confused: Är det ok att du lägger hästen där och den inte protesterar? Eller hur menar du?

Självklart är ju att hästen inte kan vara spänd, det har ju ingen påstått att det skulle gå att stretcha då, så det är ju en grundförutsättning i all stretch:confused:

Den formen, som är på fotot under mitt namn här vid sidan, är ungefär den långa och låga formen (tillståndet i kroppen) som behövs för att därefter kunna samla. Den långa och låga formen som stretchar är mycket lägre och eftersom det inte är vetenskapligt bevisat om hästen söker sig till den väldigt låga formen för att den är trött, eller att den "bara" är avspänd, så vågar iaf inte jag påverka tempot då den går där. Eftersom musklerna inte är anspända (eftersom de är stretchade - långa = inte kontraherade/sammandragna/i arbete), så kan man spekulera om hästen rör sig på stumma skelettet eller ej.

Vissa hästar blir stressade av att bli trötta, eftersom de instinktivt "vet" att de då kanske inte har krafter kvar att fly från ett rovdjur. Eftersom den väldigt långa och låga formen kan bero på att hästen är trött, så kan den "pinna på" i den här formen för att den är stressad (p g a trötthet), TROTS att den går i en lång och låg form.

knapplån

Mina tankar om stretching...

Jag är massör för både människa och häst. Tidigare stretchade jag alltid efter en massage på häst och mina egna hästar efter hårda pass. Men nu har jag ändrat inställning.

Det är kanske svårt att avgöra för alla men jag tycker att musklernas konsistens talar om när stretching är ok och gör nytta och när den bara dödar min rygg.

Jag har börjat tro att många många hästar har tendenser till både smygande fång och korsförlamningar, samt andra obalanser som kommer ur bristande balans mellan foder-träning-vila-stress osv.

Mina hästar, kallblod och arab, har båda haft samma symptom på (kommer från olika ställen och bakgrund, inte orsakat bara av min hästhållning alltså..) sina muskelproblem. De har blivit stela av viss utfodring och lugnare träning under flera dagar.
De har båda njutit och svarat super på stretching då deras kroppar kommit i balans, alltså vissa lyckans dagar. Ofta dagen efter en rejäl galopptur eller då fodergivan varit magrare.
Annars har stretchingen varit totalt meningslös då spänningarna uppstått igen direkt efteråt.

Ren dressyrträning under flera dagar har byggt upp spänningar medans ett par snabba galopper gett ruskningar, frustningar och en superrörlig häst som kan ta tag i dressyrövningarna med stor entusiasm.

Jag är övertygad om att vissa hästar genetiskt eller pga påverkan utifrån (foder, läkemedel etc..) är öjättekänsliga och kräver en perfekt balans mellan mat och motion.
Araben protesterade vilt mot massage och stretching styva dagar men kunde tigga och be och trycka sig mot mina händer, suckandes med slutna ögon då spänningarna lämnat kroppen. Sådana gånger la hon all vikt i mina händer då jag stretchade och riktigt töjde ut varenda fiber efter ridpasset.

Alltså, var rädda om er kropp och tänk över andra vägar att komma ur spänningarna hos hästen! Massage och stretching är och förblir konstgjord andning om orsaken ligger dold i hästen.

Den formen, som är på fotot under mitt namn här vid sidan, är ungefär den långa och låga formen (tillståndet i kroppen) som behövs för att därefter kunna samla. Den långa och låga formen som stretchar är mycket lägre och eftersom det inte är vetenskapligt bevisat om hästen söker sig till den väldigt låga formen för att den är trött, eller att den "bara" är avspänd, så vågar iaf inte jag påverka tempot då den går där. Eftersom musklerna inte är anspända (eftersom de är stretchade - långa = inte kontraherade/sammandragna/i arbete), så kan man spekulera om hästen rör sig på stumma skelettet eller ej.

Vissa hästar blir stressade av att bli trötta, eftersom de instinktivt "vet" att de då kanske inte har krafter kvar att fly från ett rovdjur. Eftersom den väldigt långa och låga formen kan bero på att hästen är trött, så kan den "pinna på" i den här formen för att den är stressad (p g a trötthet), TROTS att den går i en lång och låg form.

Jag förstår inte hur du tänker. Det låter som om den ska gå långa stunder stretchad men vi pratar om korta sekvenser i så fall. Så som stretch fungerar.

En lång låg form där hästen bär sig och inte går i framvikt kommer inte av trötthet. OM den harvar fram låg på bogarna är den troligen trött, ja. Det bör man som ryttare känna skillnad på.:crazy:

Den kan inte "pinna på" stressad i en korrekt lång och låg form :confused: . Eller menar du det?
Jag vet inte hur du resonerar som sagt, det är som om vi pratar förbi varandra:confused: Du verkar inte riktigt förstå alls hur jag menar eller tänker. Troligen kommer vi inte att komma längre ang detta.

Det du tänker ang korsförlamong är intressant men jag vet inte om det stämmer kan för lite om det.

Jag anser inte att man stretchar för att hästen är stel, det gör inte jag i alla fall. Jag lösgör inte heller för att den är stel. Utan för att få den så smidig jämn och liksidig när den arbetar som möjligt.

En frisk galopp är lösgörande, ja det skrev även jag tidigare har jag för mej. Det är bra som en del av uppvärmningen. Men utesluter inte andra sätt att värma lösgöra, stretcha i så fall.

Massage och stretching görs inte för att hästen är stel eller har problem som sagt utan för att hästen är som en gymnast eller idrottsman som ska använda sin kropp så skonsamt, funktionellt och effektivt som möjligt.

KL
Får man fråga hur ni stretchar Tensor (knästräckaren bak)?

Jag vet faktiskt inte... Det kan ju hända att Tensor "hänger med" mer när man stretchar benet framåt än bakåt. Kanske att den även "hänger med" när man stretchar bakbenet "uppåt/bakåt men böjt"/lyfter i "hasvecket"...? Någon som vet exakt?

Jag förstår inte hur du tänker. Det låter som om den ska gå långa stunder stretchad men vi pratar om korta sekvenser i så fall. Så som stretch fungerar.

En lång låg form där hästen bär sig och inte går i framvikt kommer inte av trötthet. OM den harvar fram låg på bogarna är den troligen trött, ja. Det bör man som ryttare känna skillnad på.:crazy:

Den kan inte "pinna på" stressad i en korrekt lång och låg form :confused: . Eller menar du det?
Jag vet inte hur du resonerar som sagt, det är som om vi pratar förbi varandra:confused: Du verkar inte riktigt förstå alls hur jag menar eller tänker. Troligen kommer vi inte att komma längre ang detta.

Detta är mina personliga åsikter;

1, Lång och låg form som fortfarande bär = ungefär som fotot under mitt namn.

2, Lång och låg form som stretchar = hästen som har huvudet lägre än armbågen ca och med nosen framför lodplan kan vara en korrekt stretchande lång och låg form (om hästen väljer själv när den får sakta av).

3, Lång och låg form som stretchar, men som kan vara skadlig (eftersom varken motsatsen eller bekräftelsen är vetenskapligt bevisat) = När ryttaren driver fram hästen i (inte till)den här formen (se nr 2), när den har sökt sig till den för att den egentligen är mycket trött.

Anledningen till att en del hästar kanske inte verkar vilja sakta av i den här stretchande långa och låga formen kan vara, förenklat, för att de är stressade (fortsätter att pinna på), men är alldeles för trötta för att orka bära sig.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning ...har min annars så snälla häst fått. Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: Hipphopp
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 436
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka