strecha eller inte strecha, det är frågan..

E

Elinabergh

Hej alla dressyr ryttare/fantaster!

Jag var med om en tankvärd sak på en träning här om dagarna, tränaren sa där att det är helt onödigt att strecha en häst.

Tränaren påpekade att det gör man när man rider (skolorna, samling, böjning, förflyttningar mm)

Visst jag håller med om man kan "rida loss" en häst och mkt går att ordna med rätt ridning/träning. Muskelmassa, stelhet, spänningar är bara några för att nämna..

Jag brukar stercha efter ett hårt träningspass, det tänker jag fortsätta med..

hästarna strechar själva på ex morgonen.. oavsett om de är stela eller väldigt mjuka.. se ex föl..

Så vad säger ni?
Strecha är det ngt onödigt på dressyr himmelen?

Sv: strecha eller inte strecha, det är frågan..

Tror inte på det här att man ska stretcha en häst alltför mycket under rörelse. Skolorna är gymnastiserande och endast i viss mån stretchande på vissa muskler. (Förböjer man en häst så stretchar den mer, men då bär den sig å andra sidan inte korrekt och effektivt - eller "hållbart") Under skolorna ska ju hästen förhoppningsvis använda/kontrahera de bärande musklerna samtidigt som bl a "ytter-överlinjen" stretchas något. Väldigt lång och låg form t ex i slutet av ett ridpass anser jag kan vara bra, men man ska inte driva på hästen i trav eller galopp när den vill sakta av till skritt, utan man ska anpassa sig till vad hästens kropp säger.

En "korrigeringshäst" stretchar jag "åt alla håll" efter ridpass de första veckorna. När hästen känns bra i ridningen stretchar jag bara överlinjen efter ett ridpass och det fortsätter jag med att alltid göra.

Kommer också att stretcha. Även mänskliga idrottsmän tex gymnaster stretchar utöver de övningar de gör annars. Tycker jag.

Massörer mfl säger också att man ska det även när man rider dressyr.

hehe, nu är det så att inte jag är en av dem som rider a la strech med överböjda halsar..

tränaren menade hur som heölst rider man hästen korrekt.. så behövs inte strechning..

Visst kan man stretcha muskelrna till viss del i dessa rörelser men samtdigit är det helt fel att säga att det är samma saks stretching.
Dessutom beror det på hur du lägger upp arbetet under träningspasset osv.

Stretching är alltid bra om man inte redan har en väldigt rörlig häst!
Folk gör det aldeles för lite enligt min mening!

(Menade inte att just du förböjde, det var därför jag skrev det inom parentes... )

Kanske inte när de är färdiga, men när de sätter muskler och utbildas så behöver de med största sannolikhet det. Det beror även på hur man tränar, om man tränar så att hästen får mjuka muskler eller om man tränar så att hästen får hårda - á la "galopphäst".

Klarar man av att rida sin häst helt lösgjord utan spänningar, tror jag inte själva stretchningen eller massagen har så stor verkan, även om det inte skadar.
En rejäl avskrittning och värme på musklerna är ovärdeliga däremot.

Jag själv resonerar så här. Oavsett om jag rider dressyr eller på annat sätt, så gäller det för mig att spara minegen rygg pch prioritera.
Mycket trav jobb = stretcha fram.
Mycket galoppjobb =stretcha bak.

Sedan om jag märker att hästen har andra spänningar, eller "fastnar" i sin rörelsemekanik så masserar jag eller stretchar den delen som det berör.

En "korrigeringshäst" stretchar jag "åt alla håll" efter ridpass de första veckorna. När hästen känns bra i ridningen stretchar jag bara överlinjen efter ett ridpass och det fortsätter jag med att alltid göra.

Hur menar du "åt allla håll"?

KL
Jag tror på att stretcha även under ridning om man är säker på vad man gör och vilka effekter det får. Det har ju diskuterats tidigare att det är skönt för människor att stretcha musklerna när man värmt upp. Varför skulle det inte var så för en vältränad häst? Det ger dessutom en mer rörlig häst.

Jag tror att det är positivt för hästen men att man absolut inte ska böja och slita och fixa som man ser en del göra, utan att veta vad man håller på med.

Jag har hittills oftast inte stretchat eller masserat min häst om jag inte haft någon direkt anledning till det. Dvs. att jag märkt att det funnits ett direkt behov utav det. Dessutom kollar min kiropraktor/equiterapeut igenom hästen ett par gånger om året. Nu har han inte behövt kolla henne mer en var 3:e månad ungefär, för att kolla ev. låsningar osv. Då är det mest för att "checka" så att allt är fine med henne. Det är på hans egen inrådan som anser att han inte behöver kolla henne oftare (han brukar annars komma till stallet ca var 4:e vecka).

Har man en häst som inte har låsningar, spänningar osv. så tycker jag det är bättre att lägga ner tid, intresse osv. på träningen för att få en lösgjord, väl genomriden häst.

Själv tränar jag varannan vecka för en dressyrdomare/tränare vilket också har gett resultat. Sedan lägger jag ner mycket tid till att skritta av henne ordetligt, det gör jag alltid. Det tror jag är viktigare en att skynda sig in och stretcha.

Det är mina prioriteringar, men visst, har jag ordentligt med tid osv. så händer det att jag stretchar någon gång då och då. Men det är inte prio nr 1 , om det inte finns någon särsklid anledning till det.

Min häst är dock relativt rörlig, om man genomför med genomsnitts hästen.. T.ex. så har hon ovanligt bra rörlighet i bogarna och framben enligt E.T.

Senast ändrad:

Hur menar du "åt allla håll"?

KL
Jag tror på att stretcha även under ridning om man är säker på vad man gör och vilka effekter det får. Det har ju diskuterats tidigare att det är skönt för människor att stretcha musklerna när man värmt upp. Varför skulle det inte var så för en vältränad häst? Det ger dessutom en mer rörlig häst.

Jag tror att det är positivt för hästen men att man absolut inte ska böja och slita och fixa som man ser en del göra, utan att veta vad man håller på med.

Jag menar (förutom överlinjen) även benen med för rörelsemekanismen tillhörande muskler - alla fyra och åt diverse olika håll. Villl man ha tips kan man låna en bok på biblan om massage och stetching. När det gäller att relatera det till människor så står människor i stort sett still när de stretchar...och ja, det är skönt att stretcha efter uppvärmningen, då får man även en lättare övergång till "den andra andningen" (fd idrottstjej). Detta kan översättas till en lång och låg form (som hästen styr själv - se tidigare inlägg) efter lite framridning med efterföljande skritt på lång tygel inför "själva träningen".

Jag menar (förutom överlinjen) även benen med för rörelsemekanismen tillhörande muskler - alla fyra och åt diverse olika håll. Villl man ha tips kan man låna en bok på biblan om massage och stetching. När det gäller att relatera det till människor så står människor i stort sett still när de stretchar...och ja, det är skönt att stretcha efter uppvärmningen, då får man även en lättare övergång till "den andra andningen" (fd idrottstjej). Detta kan översättas till en lång och låg form (som hästen styr själv - se tidigare inlägg) efter lite framridning med efterföljande skritt på lång tygel inför "själva träningen".

Delvis KL
Jag har redan läst böckerna:D
L&L är stretchande men man kan även rida med mer stretch i överlinjen, genom att sedan få hästen att välva halsen ta in nosen för att få med ryggen o mankens muskler i korta avgränsade sekvenser, av ännu mer stretchande och lösgörande.
Detta förutsatt att hästen redan är igång och lösgjord och inte motsätter sig rörelsen. All stretch ska ske utan motstånd och med uppvärmda mjuka muskler.
Hur mycket man stretchar när man rider eller från marken, beror självklart på varje häst, och var den befinner sig och behöver.
Vill man ha hästen smidig och elastisk måste man låta den få en chans att vara det, vissa är det mer av naturen andra kanske behöver mer arbete. En människa håller sig inte heller smidig genom att enbart gå omkring eller jogga, det krävs aktivering i kroppens alla muskler för smidighet.

Jag är van vid rörliga smidiga hästar och tycker ofta andra raser är lite stela och osmidiga:o (nu åker jag väl ut:o ) men det är också viktigt att fortsätta behålla hästens egen smidighet.
Vi har två tjejer som hjälper till att rida ett par av hästarna nu, som tiidgare ridit halvblod och de är lyriska över smidigheten hos fbl-hästarna. Jag som är bortskämd tycker att hästarna de rider i stallet är rätt stela, t o m, men allt är ju relativt.

Så det är inte pga att hästen är stel jag stretchar utan för att bibehålla rörligheten och smidigheten i kroppen och använda den ännu mer.

Senast ändrad av en moderator:

Jag strechar alltid. Både mig själv och hästen. Visst ökar man rörligheten om man utför rätt arbete, men för att pressa ut överflödigt ödem i musklerna så är det alltid bra att strecha. Kolla bara på alla elitidrottsmän. Eller en gymnast som ju verkligen utför rörelser som ökar rörligheten oxh strechar. Men visst strechar även de!
Men som någon sa, det absolut viktigaste är att varva ned både psykiskt och fysiskt!

Såvitt jag vet har streching på människor ingen märkbar effekt om man inte håller rörelsen i minst 25 sekunder(jag kan ha fel...).

Eftersom en häst har mer muskler än en människa(framförallt en vältränad häst), bör en hel del av den streching som används vara onödig?

Samtidigt har jag upplevt att mi häst blivit ngt smidigare med streching(kan ju vara placebo effekt från min sida:P).

Det brukar vara ett minimum på ca 30sek på människa och 60 på häst.

Vi strechar alltid på kvällen både hals nacke och benen min dressyrponny har blivit mycket smidigare och mjukare:) Tycker inte det är onödigt:eek:

Det brukar vara ett minimum på ca 30sek på människa och 60 på häst.

Nej 60 är i så fall max som jag lärt mej. Man kan även göra många gånger men bara 8-10 sek varje gång.

knapplån

En kiropraktor som hjälpte mig med min häst på 172 sa att visst kan du stretcha hästen. MEN risken att du skadar och överanstränger dig själv, med stelhet som följd, är större än vad du gör nytta för hästen... å en stel ryttare på ryggen är definitivt sämre. Tänkvärt tycker jag, även om jag nu har en mindre häst och inte riktigt kan låta bli och stretcha henne lite efter tuffare pass :angel: .

Precis, det är därför jag bara stretchar överlinjen efter det att hästen har blivit lite mer "färdig" i kroppen och utbildningen.

Förlåt, jag uttryckte mig lite fumligt! Tappade hälften av orden..
Häst vet jag inte några säkra max/min siffror på, men de flesta brukar säga 30-60 sek. På människa brukar 30 vara min. Oftast ligger det runt 60sek. Det var också det som jag senast blev rekomenderad.
Så jag antar att häst ligger på ungefär lika

Jag stretchar alltid min häst efter ett ansträngande ridpass. Dock ska man inte stretcha om hästen inte gått i mer än 20min.
Jag tror det är bra att stretcha även om din tränare nu tycker att skolorna gör jobbet. Hästen stretchas ju inte på samma sätt. Alla hästar kan få träningsverk, precis som vi. och jag tror det är bra för leder att tänja ut och massera. På min häst tycker jag ryggen och nacken är viktigast, eftersom han är rätt svag i sin rygg.

Fortsätt att stretcha om du känner att det är rätt, och din häst mår bra av det. Det hade i alla fall jag gjort! :banana:

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning ...har min annars så snälla häst fått. Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: Hipphopp
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 436
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka