Strävan efter den perfekta hunden

P

pralin

Åh, jag blir tokig! Varför finns inte bara den perfekta rasen? Kan inte någon skafffa fram den som passar mina behov perfekt och som är friskt och bra i psyket och allt sånt. Känns som om man letar efter något som inte finns, och så blir man kär i en ras men hittar massor av fel, så då blir man kär i en annan ras men då är det något annat som inte stämmer.

Kan man inte bara stoppa i pengar i en apparat, programmera in hur man vill ha hunden och vips så kommer den ut ur maskinen: den perfekta hunden :idea:
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Jag har en sch/bc som är den perfektaste hunden av alla.....ibland tror man han är en människa :love:

Lille DSG'n också förståss men han har lite att lära vad det gäller inkallning när nåt intressant dyker upp i nosgångarna :angel:
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Det känns som om jag har läst ögonen blödiga om raser som har fallit mig i smaken men inte kommit någonstans alls. Antingen är det fel storlek, eller för mycket pälsvård, eller för mycket jakt, eller för mycket aktivering, eller dålig hd/ad.... and the list goes on :P
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

vad vill du att hunden ska ha för egenskaper då?
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Du ska inte hänga upp dej på rasbeskrivningarna alla gånger. Min förra Jack Russell var mer som en gammal lat mops. Hon låg hellre på soffan än aktiverades eller gick på promenader.
Min nuvarande Jack Russell är dock full av JR-beteende!
Dock måste jag säga att min chihuahua är den mest krävande av alla hundar jag haft. Hon kräver enormt mycket aktivering, uppassning, kel och gos. Till och med tränaren på lydnadskursen tycker att hon är helt enorm. Hon lär sej oerhört snabbt och vill bara mer hela tiden.

Det jag vill säga är att det är inte alltid rasen det hänger på utan individen!!
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Ja,det stämmer nog men man känner ju i alla fall till storleken, rörligheten, pälskvalitén för de olika raserna.

Tex ÄR ju en dvärgschnauzer rörligare och snabbare än en pekinese även om det inte skiljer så jättemycket storleksmässigt.

Och generellt sett har ju de olika raserna rättspecifika karakärsdrag även om det inte finns någon regel utan undantag.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

det kanske är strävan efter den perfekta hundägaren man ska titta över istället?? ;)

Raser finns det gott om och om du skriver exakt vad du letar efter så kan du nog få massa tips på hundraser att kolla upp :idea:
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

vad vill du att hunden ska ha för egenskaper då?

Jag vill ha en hund som i utseendet antigen är lik en JRT (fast större, ca 40 cm) eller som är lik staffe i utseendet. Släthårig (stäv kan funka) men absolut inte långhårig eller lockig. Den ska inte se ut som en typisk "tjejhund". Jag är ute efter en hund med där det inte finns någon könsbunden ilska och inte heller stor kamplust. Jag vill ha en hund som är hd/ad-fri och en ras med väldigt få, helst inga såklart, rasbudna sjukdomar. Då jag vet med mig att jag inte är den aktivaste personen i världen, vill jag ha en hund som kräver "lagom mycket". Vad som är lagom, tja, inte 4 timmars promender varje dag i allafall ;) Men någon timmes långpromenad om dagen kanske (+ kissrundor självklart), lite kortare om den aktiveras mycket på annat sätt den dagen. Det är min först hund jag letar efter, så vi skulle antagligen pröva lite av varje i aktiveringsväg, innan vi hittar de just vi tycker är roligaste. Just nu är jag mest sugen på agility ;) Jag vill inte ha en hund med massor av jakt och den ska heller inte vara skällig. Dock är jag ute efter en sällskaplig hund, mystunder i soffan är bäst! :love:

Jag tror det var alla kriterier jag kom på nu. Vet att många av dessa är beror på den enskilda individen, men detta är i princip vad jag är ute efter.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

En sån här kanske :D

http://www.pixbox.se/alb_show_id6916_page0.html

EN del påstår ju att dom är aggressiva men det har jag faktiskt inte alls märkt själv...dom är otroligt lättlärda och "behändiga" roliga och charmiga och man får skratta varje dag :D

Min hane är stor, han är runt 40 och hanarna ska vara 34-37 + - 2
Dom vill helst var NÄRA......sova under täcket tätt intill...dom "pratar" mycket och är otroligt lyhörda

Minus är ju att det kan finnas dom med jakt i , eller alla hundar jagar väl om dom får chansen...detta är en gammal svensk ras, en del kan ha problem med HD men det är ju bara att leta upp en seriös uppfödare ( min t ex :D , har hållt på med rasen sen 1974)

Charmigare hundar får man faktiskt leta efter o rasen är Dansk Svensk Gårdshund :love:
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Det du beskriver är en whippet! Visserligen några cm högre än 40 cm, men när de rullar ihop sig får de plats i en GB-glasskartong (nåja, nästan).

- Lätta att motionera (vill släppas lös en gång om dagen)
- Soffpotatisar
- Inte skällig
- I princip inga rasbundna sjukdomar
- Roliga aktiveringsalternativ som utställning, whippetrace och lure coursing.


Trevlig bild på fin whippetrace-mästare:

ebba.jpg
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Både DSG och Whippet har jag tittat på. Men whippet faller mycket på att i princip alla har jättemycket jakt i sig och har svårt att vara lösa. Dessutom gillar inte pojkvännen utseendet :p DSG faller även den på jakten (även om den inte har lika mycket) samt att det verka kräva mycket aktivering. Dock kommer ju DSG "närmast" helt klart :)

Problemet för mig är ju mycket att det rör sig om första hunden och det är svårt att veta på något sätt vilka egenskaper som verkligen måste fungera för att hunden funka i mitt liv. Dessutom känns det som att det är svårt att hitta information om hur hunden fungerar i "verkliga livet" och inte bara hur snygg den är på utställningar.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

släpp lite på utseendekravet, så ska du se att det gå lättare! :) Jag förstår att man inte vill att hunden kräver mycket pälsvård, men andra saker som att den inte får vara för tjejig och så får man nog bortse ifrån.

Då du vill ha en hund som inte kräver så mycket aktivering blir det nog bland de rena sällskapsraserna du får titta, och tyvärr ser de flesta av dem ut som riktiga tjejhundar!!!

Själv sittr jag här med en dobermann, tycker inte de är världens finaste hunadr som vuxna direkt... Men den passar in på mina önskemål
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Kromfohrländer har jag tittat på, men det är en så himla smal avelsbas och så få kennlar som finns. Det finns lixom ingen direkt valfrihet varifrån man kan ta hunden och dessutom då väldigt kö på en hund just därför. Sen har jag inte heller luska ut riktigt "hur de är", det finns ingen konkret beskrivning på det vad jag har hittat.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

ett tips är att åka till en större utställning och där gå runt och titta på olika raser och många delar gärna med sig av erfarenheter om just sin ras.

sen kan ju många vara lite hemma-blinda också, men någon som är seriös i mina ögon tar upp både för och nackdelar.



Angående DSG så har jag väldigt dålig erfarenhet av dom. Det är alltid dom som låter mest på en utställning och man får akta sig när man går förbi deras ring för en del gör utfall.
En kompis till mig har en sån också, den är elak mot andra hundar och skäller och vill anfalla den också...

Så jag vet inte varför, men det kan ju bero på alltifrån stress till för lite aktivering/socialträning eller att den hamnat hos fel människa. Men ja, konstigt nog är det oftast just den rasen också :smirk: :cool:
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Många har sagt att jag ska släppa utseendekravet men jag vill ju ha en hund vars utseende jag är nöjd med, och jag blir inte nöjd med en pälsboll! Vet att det antagligen är sällskapshundarna jag ska rika mig emot, och att de flesta i den gruppen är långhåriga. Startade därför en tråd för ett tag sen om någon hade bilder på hur dessa långhåriga hundar ser ut nedklippta och hur de fungerar med kortare päls. Men då fick jag svar som så i princip sa att det var dumt att köpa en hund med lång päls om man visste att man skulle klippa av den och eftersom det finns så många raser måste det väl finnas en hund med kort päls som passar in på vad jag är ute efter.
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Men whippet faller mycket på att i princip alla har jättemycket jakt i sig och har svårt att vara lösa. Dessutom gillar inte pojkvännen utseendet :p

Whippeten är inte alls svår att ha lös. Jag skulle vilja säga att en förutsättning för whippetens välmående är att den ska kunna vara lös och jag känner ingen whippetägare som inte kan ha sin hund lös. Visst kan den dra iväg efter vilt och det måste man stävja. Däremot drar aldrig en whippet iväg långt från sin ägare. Den vill kunna SE sin matte eller husse.

Ta med pojkvännet på whippetrace så han får se dessa tuffa muskelpaket till hundar in action. Då kommer han garanterat att ändra sig! :) En bekant till mig fick en gång frågan av tre killar i 18-årsåldern vad hon gav sina whippets att äta för de var ruskigt avundsjuka på hennes hundars muskler. :D
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Ni får komma o hälsa på min DSG :D Bor inte så långt från Kd och brukar ofta åka "ner"
 
Sv: Strävan efter den perfekta hunden

Har en bekant som föder upp whippet o greyhound...whippeten är ju "lättare" än greyhounden men där ar snabbt gjort att "klippa" en katt.....visst jagar dom med ögonen och inte med nosen?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 906
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 662
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 714
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp