strassermetoden???

L

Linabebis

Nu när man ser på sidorna om strassermetoden eller vildhästmetoden blir man ju livrädd :eek: !!! De visar disikerade hästhovar, hovar som varit skodda hela sitt liv och det ser helt bedrövligt ut, plågar man hästarna genom att ha skor på???? :( :( Jag har alltid skott min häst och kommer säkert att fortsätta med det, men skadar jag henne genom att sko henne? Hur har Ni andra reagerat när Ni sett dessa sidor, jag blir iallafall jätteorolig :crazy:

Sv: strassermetoden???

Var hittar man denna "läsning"? Jag för min del gillar att ha ponnyerna oskodda och de verkar inte må dåligt av det, tävlingsponnyn har aldrig fått anmärkning på vet bes på tävling för att han varit utan skor. Men jag antar att strassermetoden är nåt speciellt, inte bara vanlig barfotagång men "normal" verkning./Kicki

Det är klart att man kan skada hästens hovar genom att sko den, likaväl som det kan skada att INTE sko...

En hovslagare som skor rätt förstör INTE hoven!!
Men det finns som sagt både "barfotaverkare" och vanliga hovslagare som inte kan göra rätt, och båda är lika skadligt.

Det finns en tråd om strassermetoden här på buke, därifrån finns det länkar om den metoden och vildhästmetoden....

Så det gäller egentligen bara att ha en bra hovslagare så behöver man inte oroa sig!!! Får man överhuvetaget tävla hoppning(stor häst) barfota???

Jag har sett massor av bedrövliga barfotafötter både på levande hästar o slaktade men jag menar inte att man inte kan ha hästar barfota för det. Som argument mot skor är dom här bilderna grovt lögnaktiga.
PL

Jag tänkte bara slänga in en liten tanke ang. argumenten dessa barfotaidoler har.. (typ strasser och vildhästmetoden) de vill ju att man ska eftersträva att hästen är ett vilddjur och att man "ska" inte täcka och man ska inte sko och man ska inte ha hästen i stall/box.. osv... det de glömmer är att hästen har varit under uppfödning i "fångenskap" i X antal år. Och att om man försöker eftersträva vildhästen så karchar man ganska snart i väggen.. vildhästen har inte asfalt, vildhästen rids inte, vildhästen äter inte kraftfoder, vildhästen äter inte hö, vildhästen är inte avlad till hoppning/dressyr/fälttävlan/trav/körning/voltige/gymkana m.m..
Om man nu ska tänka att hästen är ett vilddjur ska man inte det med alla våra djur då? Typ Katten? den ska vi väl ut och fånga byten åt om den är en inne katt då eller? Ja.. men annars så fungerar inte deras natur som den ska? Den kan ju inte äta torrfoder det gör ju inte vildkatten ex. LO? jaja.. Jag skulle aldrig välja en sådan metod! Om min häst skulle råka ut för något så hon måste ha skona av så är det då men inte förr..
Sedan blir jag så trött på alla som sitter och säger att det är väl bra att ha hästen oskodd hela året, det är ju bara att använda boots när vi rider, det finns ju boots med brodd oxå.. MEN det folk verkar glömma är att Hästen tillbringar en stor del av sitt liv (hoppas jag) i en hage.. I hagen, mej veterligen sandar man ej och saltar ej.. men, men...

Varför skulle man inte få tävla hoppning barfota?

Jag vill inte ha min häst oskodd men jag såg massa läskiga bilder som de hade tagit på en skodd häst(de hade disekerat hoven) och de va ingen kul syn...man vill ju sin häst det bästa och det va då den här tanken kom upp, att det kanske har ont av att ha skor på, men så kan det ju inte vara???

Ja, det är ju din åsikt... Det är bara att inse att barfota folk och sko folk inte har samma åsikter, men man behöver ju inte totaldissa varandra för det... Den som vill ha skor få sko medan jag har mina barfota tills jag blir överbevisad att det inte går... :cool:

Ingen aning, såg det på nå tråd....att det stod i TR, men det kan ju inte stämma.... :confused:

Varför har du inte skor? Har du aldrig haft det? Funkar det bra, Eller tom bättre? Detta är ingen kritik, jag vet bara inte vad jag ska tro och göra för min häst´s bästa....

Rätta mig nu någon om jag har helt fel, men är det inte skillnad på barfota och barfota? Jag menar, det finns faktiskt dom som har sina hästar barfota för att tjäna pengar på att slippa ta ut hovisen. Dvs hästen får lulla på bäst den vill medan hovarna växer åt h-vete. Sedan finns det dom som vill ha hästen barfota för att dom tror på det och verkar därefter. Åsikter?

Jag tror det är distans eller fälttävlan som har sko tvång. Är inte säker... Funkar bra för oss, men jag tänker inte leka diktator och lova att det funkar för er också. Det vet du inte förrän du provat. ;) Men du, ett tipps. Dra inte av dojjerna nu utan vänta tills det är barmark om du har lust att prova... Lycka till!

Jo visst är det så o det är därför jag inte tar upp dessa fallen som argument mot barfotagång.
Men motsvarande finns på andra hållet, folk som lämnar skorna på i 3-4 månader o inte har råd med en vettig hovslagare, det är dessa fallen som Srasser o compani visar upp som argument för skornas förkastlighet.
PL

Sådant kallas för propaganda. Till 99% är det rent BS.

hugger en knapp...
I vissa grenar och i vissa klasser, särskilt med stor häst, FÅR man inte tävla barfota.
Men med alla veterinärkontroller etc. anser jag detta vara ett rent löjligt krav. Så mycket ansvar måste man väl ändå ha som hästägare att man inte tror att hästen klarar det? Annars går ju aldrig hästen igenom besiktningen om det är något problem.

Lugn bara lugn! På många sidor visas det skräckkabinett av hovar som varit skodda, något som inte är aktuellt om du har en bra hovis. En bra hovis förstör inte hovarna _lika mycket_!
Notera att skoning i grunden är skadligt för hoven. Det finns många diskussioner om detta om du bara letar här på buke. Dock är det en balansgång, kan hästen inte gå utan skor är det bättre om den får skos av en duktig hovslagare än att man "tvingar" den att gå utan bara för sakens skull.

Barfotagång har många många fördelar, men det måste fungera också :)

/Emma, barfotaverkare

Linabebis skrev:
Jag vill inte ha min häst oskodd men jag såg massa läskiga bilder som de hade tagit på en skodd häst(de hade disekerat hoven) och de va ingen kul syn...man vill ju sin häst det bästa och det va då den här tanken kom upp, att det kanske har ont av att ha skor på, men så kan det ju inte vara???

Fast man ska inte tro på allt man ser och hör... Bara för att du sett bilder på skodda hovar i dåligt skick, som dessutom presenteras som propaganda för Strasser- och /eller vildhästmetoden ska du väl inte ta av din häst skorna om den mår bra och fungerar!?

emindy skrev:
hugger en knapp...
I vissa grenar och i vissa klasser, särskilt med stor häst, FÅR man inte tävla barfota.
Men med alla veterinärkontroller etc. anser jag detta vara ett rent löjligt krav. Så mycket ansvar måste man väl ändå ha som hästägare att man inte tror att hästen klarar det? Annars går ju aldrig hästen igenom besiktningen om det är något problem.

Vilka grenar/klasser? Står det i TR? Har inte haft någon barfotahäst och tävlat, så jag har aldrig kollat, däremot har jag en kompis som red MSV hoppning med endast skor fram i flera år utan problem.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 069
Senast: muslidag
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Mitt liv är en jävla soppa och jag orkar inte kämpa mer. Jag orkar inte. Jag vet inte vad jag ska ta mig till och ser inget ljus alls...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 011
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025