Sv: strassermetoden???
Jag tänkte bara slänga in en liten tanke ang. argumenten dessa barfotaidoler har.. (typ strasser och vildhästmetoden) de vill ju att man ska eftersträva att hästen är ett vilddjur och att man "ska" inte täcka och man ska inte sko och man ska inte ha hästen i stall/box.. osv... det de glömmer är att hästen har varit under uppfödning i "fångenskap" i X antal år. Och att om man försöker eftersträva vildhästen så karchar man ganska snart i väggen.. vildhästen har inte asfalt, vildhästen rids inte, vildhästen äter inte kraftfoder, vildhästen äter inte hö, vildhästen är inte avlad till hoppning/dressyr/fälttävlan/trav/körning/voltige/gymkana m.m..
Om man nu ska tänka att hästen är ett vilddjur ska man inte det med alla våra djur då? Typ Katten? den ska vi väl ut och fånga byten åt om den är en inne katt då eller? Ja.. men annars så fungerar inte deras natur som den ska? Den kan ju inte äta torrfoder det gör ju inte vildkatten ex. LO? jaja.. Jag skulle aldrig välja en sådan metod! Om min häst skulle råka ut för något så hon måste ha skona av så är det då men inte förr..
Sedan blir jag så trött på alla som sitter och säger att det är väl bra att ha hästen oskodd hela året, det är ju bara att använda boots när vi rider, det finns ju boots med brodd oxå.. MEN det folk verkar glömma är att Hästen tillbringar en stor del av sitt liv (hoppas jag) i en hage.. I hagen, mej veterligen sandar man ej och saltar ej.. men, men...