strassermetoden???

Sv: strassermetoden???

det står i TR, ja
Jag vet att man i Sverige inte får tävla barfota i distans, körning samt när man tävlar islandshäst (kan ha ändrats). Inom maraton (körning) får man numera använda boots.

Hoppning och dressyr är jag väldigt osäker på eftersom jag inte är så insatt och det inte varit så mycket diskussioner, men jag har för mig att det var någonstans där man var tvungen att sko hästen.
Men allt står ju i TR, bara att kolla för någon som har!

När vi dissekerade hästben var det minsann inget fel på hovarna trots att vi sågade isär dem och hästarna hade varit skodda...

å andra sidan har jag varit med och dissekerat hovar och hovben som sett horribla ut. Men det kanske är så att hästarnas hovvård eftersätts lite om man vet att de skall slaktas?

Av kadaverhovarna som man kan hämta på slakterier så brukar ungefär 20% se OK ut (alltså inte direkt anskrämliga), 20% är HORRIBLA och resterande 60% är hemska.
Grovt uppskattat av mig själv, kan tilläggas, som ser på hovarna från mitt barfotaperspektiv.
Av de ca 200 kadaverhovar som jag sett hittils kommer jag bara ihåg EN hov som var bra verkad när den dog...

Senast ändrad av en moderator:

Den enda gren du inte får tävla barfota i är distans , hoppning , dressyr och fälttävlan får man tävla barfota i hur mycket man vill.

Linabebis skrev:
Nu när man ser på sidorna om strassermetoden eller vildhästmetoden blir man ju livrädd :eek: !!! De visar disikerade hästhovar, hovar som varit skodda hela sitt liv och det ser helt bedrövligt ut, plågar man hästarna genom att ha skor på???? :( :( Jag har alltid skott min häst och kommer säkert att fortsätta med det, men skadar jag henne genom att sko henne? Hur har Ni andra reagerat när Ni sett dessa sidor, jag blir iallafall jätteorolig :crazy:

Jag tycker att skoning hos hästar kan jämföras med rökning hos människor ;)
Det gör skada och det är inte ofarligt men de flesta överlever utan allvarliga men, dock ej helt opåverkade fysiskt.
:angel:

(men jag skulle aldrig vilja sko mina hästar igen när jag nu vet hur bra det fungerar med rätt hovform utan)

En otroligt subjektiv sådan. Som att jämföra äpplen och apelsiner. :crazy:

Ska man jämföra något ska man jämföra två likvärdiga alternativ. :smirk:

(Och så knappen då ja, inlägget är delvis riktat till seifur.)

:rofl: :rofl:

och när man väl börjat är det svårt att sluta... åtminstone för vissa

Colombia_Girl skrev:
Jag tänkte bara slänga in en liten tanke ang. argumenten dessa barfotaidoler har.. (typ strasser och vildhästmetoden) de vill ju att man ska eftersträva att hästen är ett vilddjur och att man "ska" inte täcka och man ska inte sko och man ska inte ha hästen i stall/box.. osv... det de glömmer är att hästen har varit under uppfödning i "fångenskap" i X antal år. Och att om man försöker eftersträva vildhästen så karchar man ganska snart i väggen.. vildhästen har inte asfalt, vildhästen rids inte, vildhästen äter inte kraftfoder, vildhästen äter inte hö, vildhästen är inte avlad till hoppning/dressyr/fälttävlan/trav/körning/voltige/gymkana m.m..
Om man nu ska tänka att hästen är ett vilddjur ska man inte det med alla våra djur då? Typ Katten? den ska vi väl ut och fånga byten åt om den är en inne katt då eller? Ja.. men annars så fungerar inte deras natur som den ska? Den kan ju inte äta torrfoder det gör ju inte vildkatten ex. LO? jaja.. Jag skulle aldrig välja en sådan metod! Om min häst skulle råka ut för något så hon måste ha skona av så är det då men inte förr..
Sedan blir jag så trött på alla som sitter och säger att det är väl bra att ha hästen oskodd hela året, det är ju bara att använda boots när vi rider, det finns ju boots med brodd oxå.. MEN det folk verkar glömma är att Hästen tillbringar en stor del av sitt liv (hoppas jag) i en hage.. I hagen, mej veterligen sandar man ej och saltar ej.. men, men...

att hästar har avlas till att täckas, stå i stall och skos är väl ganska snabbt motbevisat, för det klarar sig de flesta utan. att hästen sedan är ett vanedjur och otroligt bra till att anpassa sig kan ju inbilla folk att den trivs med att stå uppstallad större delen utav dygnet med flera lager täcken. sanningen är att hästar är så goa djur, så de accepterar att matte/husse behandlar den som en 500 kilos guldhamster, men det resulterar gärna i skador och sjukdomar pga för lite rörelse/blodcirkulation, dålig luft, stela leder, "istadighet" osv osv...
att det sedan finns en direkt anledning till att man täckar, stallar in eller skor (oftast pga ägarens träningsintresse, inte hästens val) kan man ju diskutera. men hur många börjar väl inte sko, stalla in o täcka bara föratt "man ska"?? när jag köpte häst gjorde jag detta pga att alla andra gjorde det, men insåg att min häst inte alls behövde det, tvärtom tog skada utav det!
så idag går min "stackars vildhäst" utan skor, stall och täcken. tränas barfota på asfalt, grus- ja, han kan tom hoppa! :smirk: ...och han mår bättre än någonsin! att ge hästen så naturlig livsmiljö som möjligt behöver inte innebära att man släpper dom fria vind för våg, men man kan göra det bästa av det man har!
ang halkan så förstår jag inte ifall du syftar på att det är dåligt med oskodda hästar i vinterhage? ska man sko och brodda alla årsföl då oxå :confused: om man vet med sig att hagen är farlig för hästen, så får man väl byta till en bättre eller sanda/spåna.. du verkar vara lika fanatisk FÖR skodda hästar som vissa är MOT. varför tror du man försöker lämna föl/unghäst barfota så länge som möjligt isånafall?? eller är du emot barfota där oxå??
kattfrågan tänker jag inte ens ta upp, jag utgår ifrån att det är ett skämt :banana:

det tas ofta till skräckbilder som exempel (vilket brukar skrivas oxå) för att med en överdrift få ett otränat öga att se vart felet är. men å andra sidan så såg INGEN utav de ca sjuttio kadaverhovar man fick karva i på OL:s kurs särskilt frisk ut (för att vara kadaver :angel: ) det döljer sig ett och annat under dessa skor... om man vill ha sin pålle skodd, så gäller det bara att hitta den bästa hovslagare man kan och gärna låta hästen återhämta fötterna under tex sommarbete.
ångrar så att jag inte fotade min pålles fötter med skor, och vägen till en sund barfotafossing. man kunde följa en rand från kronranden som påminde om när en frisk nagel växer fram bakom en knögglig, skrumpen farfar-tånagel... :D

Alla hästhovar klarar av att gå barfota och mår bäst av det om man klarar av att anpassa sig efter det under omställningen (dvs undvika att rida där hästen får ont). Det är upp till hästägaren.

MEN det räcker inte med att bara ta av skorna, eftersom att de inte rör sig som vildhästar måste man hjälpa dem på traven så gott det går, och verka så att de fungerar som om de hade slitits naturligt (det bästa är ju om de gör det. min häst går barfota och det räcker med pyttelite underhåll, trots att jag inte rider två mil om dagen). Barfota utan rätt verkning är inte nödvändigtvis bättre än skor.

Stassermetoden är inte bra p.g.a. att de vill forma hoven direkt utifrån den form som de tycker att en barfotahov ska ha. Kanske inte så bra. Framförallt för att inte alla hovar ser likadana ut, även när de har hittat sin ultimata form. Det är bättre att ta lite i taget.

Jag håller helt med Norpan. Bra åsikter.
Jag fattar ju att t.ex. turridningshästar måste ha skor eftersom de går så mycket att de inte skulle ha några hovar kvar annars, men i övrigt är det sundast att inte ha skor. Vårat varmblod fick vänja sig att vara utan skor genom en lång och hälsosam betesperiod på mjukt underlag. Det finns ingen anledning att ha honom skodd längre. Han rids inte så mycket efter en gammal skada. Han går mest och är "lärare" åt vår unghäst. Hovarna är väldigt fina nu när ingen bråkar så mycket med dom som de gjorde när han gick på travet.

Det lustiga är att hästar fungerar barfota även på turridning... Jag vet stall både i Sverige och i USA där alla hästar går barfota! :)
Säger fortfarande inte att det gäller alla förstås, men ändå!

Våra häatar får gå utan skor slå länge det går, dvs tills de börjar gå hårdare träning och börjas tävla.
Det är tävlingshästar vi har, och unghästarna försöker vi låta gå utan skor så länge det går. Men när hoven slits för mkt så skor vi dem.
När de går i hårdare träning med hovar som slits fel, så är det bättre att sätta skor på dem, för att förhindrar skador på deras ben.

Sedan så tycker jag att klarar de sig utan skor så tycker jag det är super, därför får inte våra hästar skor förrän de behöver det, samt att skorna åker av om de ska ha lite längre vila ex sommarbete eller annat!

Det är klart att säkert alla vill ha sina hästar barfota, men det blir ju lite problem när man rider mycket på mark som både sliter ner hästens hovar och är för hårt.
Däremot tycker jag att om man måste ha skor så är det viktigt att hovarna får vila i alla fall ett par månader, ex. under vinter/sommarvilan!

å andra sidan har jag varit med och dissekerat hovar och hovben som sett horribla ut. Men det kanske är så att hästarnas hovvård eftersätts lite om man vet att de skall slaktas?
Själv tar jag inte ta ut hovslagaren veckan innan hästen ska gå till slakt. Känns onödigt.

Av kadaverhovarna som man kan hämta på slakterier så brukar ungefär 20% se OK ut (alltså inte direkt anskrämliga), 20% är HORRIBLA och resterande 60% är hemska.
Grovt uppskattat av mig själv, kan tilläggas, som ser på hovarna från mitt barfotaperspektiv.
Frågan är, om det bevisar, att själva skoningen är boven? Min erfarenhet av hovslagare är, tyvärr, att dom ofta är betydligt bättre på att sätta på skorna än att verka hovar med tanke och planering. Den delen av verksamheten jag tycker är viktigast. Slutsats: en oduglig "verkare" efterlämnar dåliga hovar, oavsett skor eller ej.

Av de ca 200 kadaverhovar som jag sett hittils kommer jag bara ihåg EN hov som var bra verkad när den dog...
Dör hovarna en och en på "ditt" slakteri? :) Förlåt, jag var bara tvungen... ;)

För att undvika missförstånd, så är jag själv anhängare av "barfota". Hästarna här, 3 av 4, klarar sig alldeles utmärkt utan skor. Den fjärde rids på halkiga underlag och behövde broddas.

LIA

Förmodligen kan man därför inte använda kadaverhovar som statistiskt material eftersom man, som sagt, knappast tar hem hovis veckan innan planerad slakt... Därför tror jag inte att kadaverhovar är pålitiligt statistiskt material.

Men Nej, jag tror inte att enbart skoningen är boven. Nog för att man nästan alltid hittar sömshål på de mest horribla hovarna.
Dålig verkning kan vara minst lika skadlig som skoning!

angående den där enda hoven; jag letade faktiskt efter de andra, för man brukar ju åtminstone kunna känna igen dem parvis, dvs fram och bakhovar från samma häst. (Den hade för övrigt gått barfota, naturligtvis.) Men antagligen hade den andra hamnat någon annan stans.

Jag tror inte på att ändra sånt som hästen är van vid å inte har problem av, då skapar man bara problem.
Jag ser inget fel i att sko hästar å jag ser inget fel i hur utbildade å kunniga hovslagare verkar deras hovar.
Jag har hellre skor på mina hästar än låter dem gå omkring å halka å få muskelbristningar, eller gå omkring å ömma å få hålväggar å hovbölder.

Nu händer detta inte alla men en undersökning på hästklinikerna har visat att största orsaken till hålväggar å hovbölder som kommer till klinik för att bli behandlade beror just på barfota gång.
Man måste ta hänsyn till individen, jag skulle inte vela att min arbetande häst gick oskodd, då kan jag inte kräva att den ska kunna gå på grusvägar mm var det kan finnas sten.

Denna strasser metod har blivit himla populär å jag anser att det är lika dåligt att börja ändra hov vinklar på en vuxen häst som det är att börja ändra benställningar, tex om man skulle försöka få en häst med fransysk benställning att bli rak, skulle man mest troligt bara orsaka mer problem för hästen då dens leder är vana vid den benställning den har.

Det var bara mina tankar å alla hästägare väljer ju själv hur de ska ha det.

Bättre sent än aldrig.... :o
Nu har jag fått lite o tänka på om det här med skoning, men kommer förmodligen aldrig kunna bestämma sig så skorna får nog va kvar.....

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 069
Senast: muslidag
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Mitt liv är en jävla soppa och jag orkar inte kämpa mer. Jag orkar inte. Jag vet inte vad jag ska ta mig till och ser inget ljus alls...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 011
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka