Sv: strassermetoden???
Colombia_Girl skrev:
Jag tänkte bara slänga in en liten tanke ang. argumenten dessa barfotaidoler har.. (typ strasser och vildhästmetoden) de vill ju att man ska eftersträva att hästen är ett vilddjur och att man "ska" inte täcka och man ska inte sko och man ska inte ha hästen i stall/box.. osv... det de glömmer är att hästen har varit under uppfödning i "fångenskap" i X antal år. Och att om man försöker eftersträva vildhästen så karchar man ganska snart i väggen.. vildhästen har inte asfalt, vildhästen rids inte, vildhästen äter inte kraftfoder, vildhästen äter inte hö, vildhästen är inte avlad till hoppning/dressyr/fälttävlan/trav/körning/voltige/gymkana m.m..
Om man nu ska tänka att hästen är ett vilddjur ska man inte det med alla våra djur då? Typ Katten? den ska vi väl ut och fånga byten åt om den är en inne katt då eller? Ja.. men annars så fungerar inte deras natur som den ska? Den kan ju inte äta torrfoder det gör ju inte vildkatten ex. LO? jaja.. Jag skulle aldrig välja en sådan metod! Om min häst skulle råka ut för något så hon måste ha skona av så är det då men inte förr..
Sedan blir jag så trött på alla som sitter och säger att det är väl bra att ha hästen oskodd hela året, det är ju bara att använda boots när vi rider, det finns ju boots med brodd oxå.. MEN det folk verkar glömma är att Hästen tillbringar en stor del av sitt liv (hoppas jag) i en hage.. I hagen, mej veterligen sandar man ej och saltar ej.. men, men...
att hästar har avlas till att täckas, stå i stall och skos är väl ganska snabbt motbevisat, för det klarar sig de flesta utan. att hästen sedan är ett vanedjur och otroligt bra till att anpassa sig kan ju inbilla folk att den trivs med att stå uppstallad större delen utav dygnet med flera lager täcken. sanningen är att hästar är så goa djur, så de accepterar att matte/husse behandlar den som en 500 kilos guldhamster, men det resulterar gärna i skador och sjukdomar pga för lite rörelse/blodcirkulation, dålig luft, stela leder, "istadighet" osv osv...
att det sedan finns en direkt anledning till att man täckar, stallar in eller skor (oftast pga ägarens träningsintresse, inte hästens val) kan man ju diskutera. men hur många börjar väl inte sko, stalla in o täcka bara föratt "man ska"?? när jag köpte häst gjorde jag detta pga att alla andra gjorde det, men insåg att min häst inte alls behövde det, tvärtom tog skada utav det!
så idag går min "stackars vildhäst" utan skor, stall och täcken. tränas barfota på asfalt, grus- ja, han kan tom hoppa! :smirk: ...och han mår bättre än någonsin! att ge hästen så naturlig livsmiljö som möjligt behöver inte innebära att man släpper dom fria vind för våg, men man kan göra det bästa av det man har!
ang halkan så förstår jag inte ifall du syftar på att det är dåligt med oskodda hästar i vinterhage? ska man sko och brodda alla årsföl då oxå
om man vet med sig att hagen är farlig för hästen, så får man väl byta till en bättre eller sanda/spåna.. du verkar vara lika fanatisk FÖR skodda hästar som vissa är MOT. varför tror du man försöker lämna föl/unghäst barfota så länge som möjligt isånafall?? eller är du emot barfota där oxå??
kattfrågan tänker jag inte ens ta upp, jag utgår ifrån att det är ett skämt