Strass-metoden (hovvård)

roadkilled

Trådstartare
Tror jag den heter. :cry: :mad: :(
Jag och en kompis satt och disskuterade det där igår. Pga att hennes typ grannar använder sig av den. Metoden går utt på att men verkar ingenting framme vid tårna utan man "kapar" bara av vid ballarna så att hästens hovar blir som ankfötter. Anledningen till att vissa använder sig av den här metoden är att det blir mkt "naturligare" för hästen (varför verkar man då sina hästar:crazy:?) Det kan knappast bli bättre för hästen!
Hur som helst, det är hemskt:cry:

Sv: Strass-metoden (hovvård)

Läs den nålade tråden här överst så får du lite mer kött på benen när det gäller vad strasser-metoden innebär:)

Vill också veta lite kortfattat mer om den. Har försökt att ta mig igenom tråden här uppe men det är omöjligt :crazy: :D

Nja, riktigt så är det inte menat.
Ankfötterna kan komma av att hovarna vid något tidigare tillfälle fått tänjd lamellrand(alt fång) och då kan de se lite näbbiga ut när trakten tas ner.

Naturligt hit och dit.
Man vill ha sin häst barfota och verkar den för individuell optimal hovfunktion.
/T

Jag tror nog att du fått fel info eller uppfattning, vad jag vet vill de flesta barfota verkare ha låga trakter OCH kort tå, för att förenkla metoderna lite alltså. Jag vet inte heller så mycket om strasser och ska säkert inte heller säga något, men det där lät så fullständigt fel så jag bara måste säga något.

Hej!
Om du inte orkar plöja igenom ovan nämnda tråd och är seriöst intresserad av att veta vad Strassermetoden går ut på, så finns litteratur att köpa via www.krulligahasten.se. En titel finns på svenska.
Det finns två stycken Shp i området runt Sala, så om det är en av dem som verkar hästarna så behöver du nog inte oroa dig om grannens hästar.
Strasserverkare verkar hoven för optimal cirkulation, hovmekanism, samt ett markparallellt hovben. Varför inte googla på Hitrud Strasser och se vad du får upp.
Korrekt verkade "Strasserhästar" med bra levnadsvillkor - rörelsefrihet 24h/dygn, flockliv, fri tillgång på varierat stråfoder och mycket rörelse - mår mycket bra! Jag har själv en liten flock!
MVH Anette shp

Liknande trådar

Hästvård Såg i senaste numret av Your Horse att det var en intervju med Hiltrud Strasser, och tänkte att det skulle bli ganska intressant att...
23 24 25
Svar
480
· Visningar
41 386
Senast: vdb
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 077
Senast: LFreddy
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 925
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar